• 1
  • 2
2024-01-03, 15:24
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
För dåliga vinterkläder

Enligt polisen är väderförhållandena på Fjätervålen väldigt dåliga. Det ska vara dålig sikt, kraftig blåst och omkring -16.

– Några av personerna har inte tillräckligt med kläder på sig i de tuffa väderförhållandena, säger Jiglind.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/da...-med-snoskoter

Dylikt gör mig rent sagt förbannad. Dels att äventyra sina barns liv, dels att ge sig ut öht när det råder ett tufft väderläge och människor avråds. Jag önskar att fakturan på räddningsinsatsen skickades till föräldrarna och att socialtjänsten mottog en anmälan om bristande föräldraansvar.

Hur går räddningsinsatsen?

Fler uppgifter:

Citat:
två barn under 10 år

Citat:
De är väldigt långt i från bebyggelse, vägar och liknande, säger Sophia Jiglind

https://www.expressen.se/nyheter/sve...ast-pa-skoter/
Senast redigerad av Kungsgarden 2024-01-03 kl. 15:38.
Citera
2024-01-03, 15:49
Nu har jag inte direkt varit på fjället själv men kan inte väderförhållandena slå om ganska snabbt?
Citera
2024-01-03, 16:08
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Nu har jag inte direkt varit på fjället själv men kan inte väderförhållandena slå om ganska snabbt?
Å andra sidan har det ju knappast varit direkt sommarväder i fjällen på... Månader? Så svårt är det väl inte att kolla väderleksrapporterna för vad som väntas den närmsta tiden - innan man ger sig ut en hel barnfamilj på fjället utan vinterkläder?
Citera
2024-01-03, 16:12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Om dom tar i lite kanske skotern kommer upp på skoterleden igen, men dom glömde väl äta sin spenat...
Citera
2024-01-03, 16:15
Avstängd
konstapels avatar
Citat:

Slå om till vad? Plusgrader på fjället vintertid?
Nej, så stora svängningar är det inte för övrigt, är det - 30 och snöar så kommer det vara det i åtminstone veckor på fjällen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Dylikt gör mig rent sagt förbannad. Dels att äventyra sina barns liv, dels att ge sig ut öht när det råder ett tufft väderläge och människor avråds. Jag önskar att fakturan på räddningsinsatsen skickades till föräldrarna och att socialtjänsten mottog en anmälan om bristande föräldraansvar.

.....

Båda de sakerna är nog ganska troligt i det här fallet. Många vet inte om att räddningstjänsten kan debitera dig i efterhand om det är pga egen förskyllan.
Varierar dessutom mellan kommunerna eftersom det är dem som sköter räddningstjänsten. Här i Stockholm har vi det så, har varit flera uppmärksammade fall, främst bränder.
Samma med orosanmälan, kan det misstänkas att barnen utsatts för fara så gör myndigheterna, i det här fallet polisen och räddningstjänsten en anmälan till socialtjänsten i det närmaste automatiskt.
Senast redigerad av konstapel 2024-01-03 kl. 16:21.
Citera
2024-01-03, 16:29
Medlem
halaltarzans avatar
SVT.....

Citat:
De två barn under tio år, och två vuxna som suttit fast med en snöskoter på Fjätervålen i Älvdalens kommun, har vid 16-tiden anträffats av fjällräddare och får nu guidning att ta sig ner.
Citera
2024-01-03, 17:10
Medlem
Starobrnos avatar
Jan Guillou har en gång sagt att att dragrenar eller draghundar är prima men att en skoter är ett motorstopp från döden. Sant. Motorstopp eller köra fast är ju lika illa. Har varit vädervarning men de som nu hamnade i nöd har kanske inte internet
Citera
2024-01-03, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden

Hur går räddningsinsatsen?

Fler uppgifter:

https://www.expressen.se/nyheter/sve...ast-pa-skoter/

Citat:
Det ska vara dålig sikt, kraftig blåst och omkring -16.

Jag råkade ut för ett skoterhaveri c:a fyra timmars rask marsch ut längs skoterleden en gång. Det var 10 minus, mörknade och blåste hårt. Jäklar vad liten man blir. Att riskera en mycket värre situation med småbarn är totalt galet.
Citera
2024-01-03, 18:40
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:

Jo, det kan det. Men det kommer nästan aldrig oanmält. I stort sett alltid är kommande fronter meddelade i väderprognser flera dagar innan.
Det är därför man kollar flera olika prognser innan man ger sig ut på vinterturer på fjället. Väldigt sällan snabba och kraftiga väderomslag kommer utan förvarningar i prognser.
Citera
2024-01-03, 19:00
Medlem
Hur fan kan man åka ut med två ungar under 10 år och inte ens ordentligt klädda!? Hur tänker man då?!
Citera
2024-01-03, 19:29
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Hur fan kan man åka ut med två ungar under 10 år och inte ens ordentligt klädda!? Hur tänker man då?!

Hur? Inte alls.. Troligen danskar som är på tur, ovana vid allt i naturen. Eller menaiter.
Citera
2024-01-03, 19:34
Medlem
hejsan07s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Man tror att man är klädd. Många tror att de har bra kläder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in