• 1
  • 2
2023-12-30, 21:50
Medlem
Jag minns att när jag var liten så fanns det ett sorts brädspel med en diamant i som hette "jakten på diamanten" eller något liknande där en mullvad hittade en diamant... Spelet var typ från 90-talet.

Är det någon som vet vad spelet hette?

Tacksam för svar!

Mvh
Pepparkakshuset29
Citera
2023-12-30, 21:51
Medlem
Bubba00s avatar
Jakten på försvunna diamanten!

Akta dig för rånare på St. Helena!
Citera
2023-12-31, 01:22
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubba00
Jakten på försvunna diamanten!

Akta dig för rånare på St. Helena!
Brädan är väl fortfarande den samma och säljs idag faktiskt, spelar det på jobbet varje vecka med barn. Inte mycket PK och fantastisk stereotypiskt bild av Afrika, men håll tyst så PK polisen inte kräver ändringar. Dock kan man se på spelet som en bild av 1800 talet.
Citera
2023-12-31, 02:53
Medlem
Fast det var väl ingen MULLVAD i "Den försvunna diamanten"...? Tror nästan TS menar ett annat spel (som jag vagt känner igen, men inte kommer ihåg i skrivande stund).
Citera
2023-12-31, 03:53
Medlem
Det spelet fanns redan på 70-talet.
Citera
2023-12-31, 03:57
Medlem
Ingen jävla mullvad med i det spelet.
Citera
2023-12-31, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det spelet fanns redan på 70-talet.
Afrikas stjärna eller Den försvunna diamanten är ett sällskapsspel för två till fem spelare. Spelet, som är ett brädspel, lanserades ursprungligen i Finland 1951 som Afrikas stjärna (finska: Afrikan tähti), vilket är det informella namnet på den diamant, Cullinandiamanten, som 1905 hittades i Premiergruvan nära Pretoria i Transvaal.

Spelet lanserades i Sverige av AB Grafisk Konst med titeln Jakten efter den försvunna diamanten men det säljs numera i Sverige av Alga AB som Den försvunna diamanten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_f%...unna_diamanten
Citera
2024-03-11, 23:51
Medlem
Trottoarskraparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakshuset29
Jag minns att när jag var liten så fanns det ett sorts brädspel med en diamant i som hette "jakten på diamanten" eller något liknande där en mullvad hittade en diamant... Spelet var typ från 90-talet.

Tacksam för svar!

Mvh
Pepparkakshuset29

Die Maulwurf Company eller (Mole In The Hole)? Går i och för sig ut på att hitta en gyllene spade. Spelade det nån gång som barn och har för mig att det hyfsat underhållande.
Citera
2024-03-12, 02:36
Avstängd
Klassiskt spel. Man kan fastna på ön Sankt Helena utan en chans att komma därifrån, som en gång Napoleon.
Citera
2024-03-12, 11:25
Medlem
RadiationSantas avatar
Kan det röra sig om Diamant?
Gavs/ges ut av Iello.
Sedan har jag ett vagt minne av att ha sett ett spel som hette Diamantjakten (snarare än Jakten på diamanten) i bokhyllan hos en kompis för en massa år sedan.
Citera
2024-03-12, 14:07
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Klassiskt spel. Man kan fastna på ön Sankt Helena utan en chans att komma därifrån, som en gång Napoleon.
I alla regelsamlingar jag har sett genom åren, så får man stå över ett kast, och sedan flytta sig till sjöss som endera arbetande eller fripassagerare.
Med reservation att regeln inte fanns i någon riktigt tidig utgåva.
Citera
2024-03-12, 20:32
Medlem
IlluminatedAliens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakshuset29

Tacksam för svar!

Mvh
Pepparkakshuset29

Glodde runt lite på BoardGameGeek, och fann https://boardgamegeek.com/boardgame/321/mole-hole
som på svenska heter Under the Ground (Jag vet, motsägelsefullt!)

Man skall finna en gyllene skyffel, men spelplanens form är lite diamantlik kanske?

Det är min mest kvalificerade gissning utifrån den information som är mig given!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in