2024-01-04, 20:09
Medlem
sealstrypers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är sinnessjukt kallt här nu.
Jag körde Malmö-Ystad igår med min ZOE , men körde bara i ca 60 km/h eftersom det var vinterväglag.
Räckvidden var ca 17 mil.
Det var 7 plusgrader i förrgår och nu är det 4 minus.. fy fan vad jag avskyr vinter.
-30 här , snörök och svag blåst .

Elbilsfolket kör även här i 60 , antagligen pga räckviddstappet i kylan , vilket orsakar trafikstockningar och i slutändan olyckor när lastbilar , bussar och "fossilbilar" vill ta sig förbi väglusarna .

Bärgningsbilarna har glada dagar nu med många urladdade bilar ståendes utefter vägarna .
BärgarTony säger att ungefär hälften av hans omsättning vintertid numera är elbilar som kylan kväst .

I Umeå och Skellefteå står alla elbussar , de klarar ej kylan .

Tankade etanolfri diesel från Skellefteåbränslen , räckvidd fulltankad 1090km enl. bilen .

Det känns som att elbilsutvecklingen har lite att bita i innan den är ikapp .
Citera
2024-01-04, 20:11
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ja, i Paris centrum finns en hel del laddstolpar, men det är en jävla djungel med kort, och brickor och appar som behövs för att kunna ladda på dom.
Jag har ett laddkort och tre appar, de med störst täckning i europa, Shell recharge, EnBw och Zephyre.
Och ändå fick jag köra runt som en idiot och leta efter en stolpe som accepterade någon av dessa..

Stökigt...

Tycker det fungerar bra med elbil på resor med min Tesla LR (både privat och i tjänsten), men själv letar jag aldrig efter gatustolpar någonsin. Laddar på nätterna i hotellgaragen, eller med snabbladdning längs vägarna (oftast Tesla SuC). Funkar kanon för mig!

Men för att komma tillbaka till tråden; dessa småbilar är nog inte tänkta att åka med på långresor till Paris. Mer att ladda hemma över natten och sedan ha för 95% av alla vardagsärenden/bilresor.
Citera
2024-01-04, 23:36
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Stökigt...

Tycker det fungerar bra med elbil på resor med min Tesla LR (både privat och i tjänsten), men själv letar jag aldrig efter gatustolpar någonsin. Laddar på nätterna i hotellgaragen, eller med snabbladdning längs vägarna (oftast Tesla SuC). Funkar kanon för mig!

Men för att komma tillbaka till tråden; dessa småbilar är nog inte tänkta att åka med på långresor till Paris. Mer att ladda hemma över natten och sedan ha för 95% av alla vardagsärenden/bilresor.
Kan jag köra till Paris med min ZOE så kan man göra det ännu enklare med dessa nya bilar jag listade i trådstarten.
Med tex en Citroen e-C3 kan du köra 20 mil, sen ladda en halvtimme, det är knappt 3 timmars laddning totalt, sen är du i Paris.
Det är väl helt okej.
Citera
2024-01-05, 17:21
Medlem
calamatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sealstryper
-30 här , snörök och svag blåst .

Elbilsfolket kör även här i 60 , antagligen pga räckviddstappet i kylan , vilket orsakar trafikstockningar och i slutändan olyckor när lastbilar , bussar och "fossilbilar" vill ta sig förbi väglusarna .

Bärgningsbilarna har glada dagar nu med många urladdade bilar ståendes utefter vägarna .
BärgarTony säger att ungefär hälften av hans omsättning vintertid numera är elbilar som kylan kväst .

I Umeå och Skellefteå står alla elbussar , de klarar ej kylan .

Tankade etanolfri diesel från Skellefteåbränslen , räckvidd fulltankad 1090km enl. bilen .

Det känns som att elbilsutvecklingen har lite att bita i innan den är ikapp .
Tycker man ser detta oftare nu med alla dessa elbilar som inte håller hastigheten, förmodligen för att få längre räckvidd. Jag är själv chaufför och råkar ut för detta dagligen. Bäst är när man kommer i kapp någon före en backe som sniglar sig fram, jag vill ha fart uppför backarna nu när det är halt men det är bara att glömma när man ligger bakom en elbil.
Citera
2024-01-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av calamato
Tycker man ser detta oftare nu med alla dessa elbilar som inte håller hastigheten, förmodligen för att få längre räckvidd. Jag är själv chaufför och råkar ut för detta dagligen. Bäst är när man kommer i kapp någon före en backe som sniglar sig fram, jag vill ha fart uppför backarna nu när det är halt men det är bara att glömma när man ligger bakom en elbil.

Finns säkert mesar som sitter och sniglar fram i sina elbilar, men själv kör jag enligt skyltarna.
Kanske är före detta Toyota ägare som kör elbilarna? De kör ju segt som fan i allmänhet. Finns för övrigt en Toyota modell som elbil också. Kanske blir dubbelt så segt då om en van Toyotaägare köper en Toyota elbil
Citera
2024-01-07, 23:26
Medlem
BAB7s avatar
Här kommer en till:

BAW Pony - https://toyota-schmitt.de/fahrzeuge/...y-bao-elektro/

- till superlågt pris!

Går redan att beställa i Tyskland till 14.900 euro!

Bilen har en räckvidd på upp till 17 mil.

Med sin låga vikt har den effektiv motor på 19 hk som ger en toppfart på nästan 100 km/h.

BAW Pony är välutrustad redan sitt grundutförande för 14.900 euro och erbjuder bla elektriska fönsterhissar fram, centrallås, servostryning och elektriskt inställbara ytterbackspeglar.

Kan bli en populär bil för trendiga och moderna storstadsbor.
Citera
2024-01-07, 23:55
Medlem
Citat:
Stökigt...

Ska man till Paris tar man flyget. Du verkar ju förvirrad.
Citera
2024-01-08, 00:42
Medlem
Citat:
Inte alls.

Detta hade man barnsligt enkelt kunnat ta reda på innan man slänger iväg en halvmille på vinst och förlust. Galet!
han lånade förövrigt bilen så det var ingen förlust.

"There’s a difference between knowing the path and walking the path."

MYCKET bra citat som jag nog hörde första gången i matrix(av alla ställen), så jo ibland vill man och ska man testa för att helt säkert veta.
Citera
2024-01-08, 01:04
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ska man till Paris tar man flyget. Du verkar ju förvirrad.

Absolut. Jag flyger alltid när jag skall till Paris. Mycket snabbt och smidigt.

Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du verkar ju förvirrad.

På vilket sätt?

Misstänker att det är du som virrat till dig.

Tråden handlar om små elbilar som används normalt för vardagskörning/pendling.

Är ju utmärkt att det kommer fler sådana alternativ på marknaden.
Senast redigerad av peterpanp 2024-01-08 kl. 01:09.
Citera
2024-01-08, 01:06
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastbitar
han lånade förövrigt bilen så det var ingen förlust.

Behövde han ens låna en bil för att konstatera att det blir svårt att ladda utan egen p-plats med strömuttag?
Citera
2024-01-08, 08:08
Medlem
Citat:
Behövde han ens låna en bil för att konstatera att det blir svårt att ladda utan egen p-plats med strömuttag?
Han ville se hur det var även att ladda på riktiga ladd platser om det gick att få det att fungera på ett bra sätt.
Citera
2024-01-08, 11:26
Medlem
Citat:
Här har du fel.
För att hålla nere priserna måste man ha ett mindre batteri, snabbare laddning är viktigare och förenat med mindre kostnader.
Alla de här elbilarna kan du köra en längre sträcka med, laddningspauserna är acceptabla med 30-50 min.

Det verkar konstigt att haspla ur sig att han har fel? Det är väl högst subjektivt vad som är tillräckligt med räckvidd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in