• 4
  • 5
2023-12-30, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Men förhoppningsvis blir 2024 ett år då vi kan se att vi redan har slagit i botten ekonomiskt, och att det kommer ljusningar från 2025 och framåt.

Amen brother!

Bostadsägare fortsätter vara vinnarna, så länge du köpt på ett ”attraktivt” område

BTC når nya nivåer, primärt driven av inflationen och ett ökat intresse generellt men primärt från institutionella investerare
Citera
2023-12-30, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofehix
Ja, lite komiskt att medparten är skuldsatta.. Känner inte många som är helt skuldfria och har det gott ställt (massa undansparat) och kan köpa sitt eget boende.. köpa sin egna bil eller göra renoveringar för egna stålar etc. Folk tror man är rik för man har ett hus som man belånat, en bil som man belånat och lever bankdrömmen

Men också dessa hjon som lever det knapert nu när räntorna höjs.. man får stå och betala multum till bankerna. Många förhållanden som går i kras för ekonomiska läget m.m.
Men hur lågintelligenta är befolkningen? Man lever som ingen morgondag fanns på belånade stålar. Skyll er själva när helvetet rasar samma. Du är inte rik, har aldrig varit rik och kommer aldrig bli rik din jävla lånetorsk. Du är en slav till bankerna, inget annat.

Du kan lika bra gå klädd i merch från din storbank som finansierar ditt leverne ditt jävla hjon.

Tror den riktiga smällen kommer först 2027-2029 nånstans.
Räntan sänks 2024, folk får mer utrymme att vara dumma i huvudet, räntehöjningar mitten 2025 till slutet av 2026 som motsvarar dubbla mot vad vi har nu.

Folk kommer ta Blanco, snabblån och allt vad det heter för att "rida ut stormen" som inte fungerar och efter 1-2 år är det stenkört. No return.
Citera
2023-12-31, 04:23
Medlem
Ökande arbetslöshet och minskande medelklass.

Ai och robotar ökar. Mer inflation.
Citera
2023-12-31, 10:44
Medlem
TronaldDumps avatar
Kommer bli ett guldår för de som investerat i kryptovalutor tror jag. Världsekonomin är i gungning rejält, och alla krig och skit gör det ju inte direkt bättre...
Citera
2023-12-31, 15:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
2023 har varit drygt, har tex knappt kunnat spara nåt. Allting är superdyrt...

Har hört att allt ska bli ännu dyrare 2024 så då går jag väl minus...

Öka dina inkomster, det går inte att spara sig ur en inflationsdriven kris. Tänk om man när pesten härjade på medeltiden hade försökt spara sig ur den ekonomiska kris som följde i dess fotspår.

Nej se till att öka dina inkomster med 10% nästa år så hedgar du krisen.
Citera
2024-01-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Jaha? Men tråden handlar ju om 2024.

Exakt, därav mitt inlägg. Tror börsen stiger 20% 2024 exkl utdelningar och inflation. 😀
Citera
2024-01-03, 15:41
Medlem
Vi får väl se, på ett makroplan ska jag inte uttala mig. Privat? Kanske sämre om jag bestämmer mig för att studera då man egentligen inte tycker jobbet är speciellt roligt, sedan finns det ju en buffert sparad, frågan är om lågkonjukturens varaktighet, om jag fortsätter harva på är den fortsatt god då arbetet kommer fortgå oavsett vilket.
Citera
2024-01-04, 08:29
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
...

1. Det kommer inte att bli en ”jätterea” på bostadsrätter eller villor. Priserna kan sjunka, ännu mer, men det kommer inte att gå att köpa lägenheter för en tiondel av deras nuvarande värden. Den som tror att h*n ska kunna köpa sig ur sin hyresrätt för en spottstyver kommer att få fortsätta vänta förgäves.
till förmån för inflationen och genomsnittlig belåningsgrad. I värsta fall återinförs även den gamla sortens fastighetsskatt, vilket vore olyckligt.

....

Ombildning av hyresrätter stoppades 2014, det är nog dags för dig att uppdatera dina kunskaper, du som tror att du kan så mycket.
Citera
2024-01-04, 08:42
Medlem
Citat:
Ibland undrar jag om trådar som dessa bara är till för att locka bolånetrollen ur deras hålor. Kan vi inte en gång för alla komma överens om att
1. Det kommer inte att bli en ”jätterea” på bostadsrätter eller villor. Priserna kan sjunka, ännu mer, men det kommer inte att gå att köpa lägenheter för en tiondel av deras nuvarande värden. Den som tror att h*n ska kunna köpa sig ur sin hyresrätt för en spottstyver kommer att få fortsätta vänta förgäves.
och
2. Det är fundamentalt osunt och ett tydligt uttryck för klen mental hälsa att sitta och hata på folk som har tagit lån för att bo, och att därtill önska ekonomisk ruin åt andra. Man kan förstås tycka illa om att folk överbelånar sig, eftersom det påverkar hela ekonomin, men att önska dem olycka är definitivt inte friskt.

Till topic: 2024 blir nog ett tufft år för många (de flesta?). Räntorna kommer inte att sjunka (snabbt) och det finns en överhängande risk för att arbetsmarknaden viker snabbt nedåt, med ökad arbetslöshet som följd. Inflationen har inte gått ned tillräckligt än, så priserna ligger fortfarande på höga nivåer.

Bostadspriserna kommer att fortsätta gå nedåt, till stor del pådrivet av att utbudet kraftigt överstiger efterfrågan, vilket blir allt värre när folk måste inleda sin försäljning mycket tidigare pga längre säljcykler för bostäder. Rörligheten på bostadsmarknaden riskerar därmed att i princip avstanna, vilket skapar trångboddhet och påverkar ekonomin ytterligare negativt.

Regeringen lär göra allt för att försöka motverka detta. Kanske får vi se förslag på att ta bort reavinstskatten för att förenkla ett bostadsgenerationsskifte, där äldre kan uppmuntras att flytta ur för stora boenden utan att behöva skatta bort varenda krona och därmed slippa riskera att byta sin villa mot en sunkig etta utan några pengar över. Som motprestation lär vänstern kräva åtminstone en reduktion eller ett gradvis borttagande av ränteavdragen, vilket kan fortsatt kyla av bostadsmarknaden till förmån för inflationen och genomsnittlig belåningsgrad. I värsta fall återinförs även den gamla sortens fastighetsskatt, vilket vore olyckligt.

Men förhoppningsvis blir 2024 ett år då vi kan se att vi redan har slagit i botten ekonomiskt, och att det kommer ljusningar från 2025 och framåt.

Bra inlägg.
Ser jag till mig själv så kommer 2024 bli ett bättre år ekonomiskt jämfört med 2023 då jag fick en rejäl löneförhöjning 1 Januari,(Som motsvarar vad jag fått samanlagt i kr de senaste 6åren, dock innehåller den både 2023 och 2024års lönerevision) samt att alla indikationer visar på att bolåneräntan kommer ligga stilla eller sjunka under året plus att inflationstakten verkar trappa av.
Så ser nog situationen ut för de flesta som får behålla jobben.
Sen kommer det nog bli knapert för de som under 2023 knaprat på sina besparingar för att få det att gå runt och räknat med snabba stora räntesänkningar. Samt de som kommer att bli av med jobben.

Så lite delat men mest positivt för merparten av befolkningen.
Citera
2024-01-05, 03:48
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ombildning av hyresrätter stoppades 2014, det är nog dags för dig att uppdatera dina kunskaper, du som tror att du kan så mycket.

Läsförståelsen är inte på topp, märker jag. Att ”köpa sig ur sin hyresrätt” innebär att man köper en bostadsrätt eller annan bostad, inte nödvändigtvis att man ombildar sin hyresrätt. Kontexten i inlägget förklarar detta, även om du läser slarvigt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in