• 1
  • 2
2023-12-30, 07:11
Medlem
Vad tror ni om 2024.blir det ett bra r rent ekonomiskt
Citera
2023-12-30, 07:34
Avstngd
Varfr fokuserar man p ekonomin bara nr det gr dligt?
Citera
2023-12-30, 07:37
Bannlyst
Min spekulation sger att rntorna snks och d kommer folk g p shopping spree igen och leva ver sina tillgngar nr man redan r skuldsatta upp till ronen.
Extremt mnga som frsker fabricera att man lever gott och har det bra stllt p sina sociala medier medans i verkligheten lever man som en kyrkrtta med brutala belningar.

S beror p hur man definierar, jag har haft det vldigt gott stllt och har ver 2,5 miljon p banken (inkl ISK - fonder & akiter) men medparten i cash. Mnga kan nog inte sga detta nr man r mellan 30-40 rs lder.

Mestadelen har nog raka motsatsen att man sitter med belningar och noll sparat.
Citera
2023-12-30, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofehix
Min spekulation sger att rntorna snks och d kommer folk g p shopping spree igen och leva ver sina tillgngar nr man redan r skuldsatta upp till ronen.
Extremt mnga som frsker fabricera att man lever gott och har det bra stllt p sina sociala medier medans i verkligheten lever man som en kyrkrtta med brutala belningar.

S beror p hur man definierar, jag har haft det vldigt gott stllt och har ver 2,5 miljon p banken (inkl ISK - fonder & akiter) men medparten i cash. Mnga kan nog inte sga detta nr man r mellan 30-40 rs lder.

Mestadelen har nog raka motsatsen att man sitter med belningar och noll sparat.
Hller med, mnga som fortfarande tror att nollrnta r det "vanliga" och inte inser att rntan vi har nu r den rtta om Riksbanken har 2% inflationsml, kan ev snkas till 3,5%.
Som min mor sa, dom med finaste klderna har det oftast smst stllt, dom som har pengar har inget behov att visa det.
Citera
2023-12-30, 08:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Hller med, mnga som fortfarande tror att nollrnta r det "vanliga" och inte inser att rntan vi har nu r den rtta om Riksbanken har 2% inflationsml, kan ev snkas till 3,5%.
Som min mor sa, dom med finaste klderna har det oftast smst stllt, dom som har pengar har inget behov att visa det.

Ja, lite komiskt att medparten r skuldsatta.. Knner inte mnga som r helt skuldfria och har det gott stllt (massa undansparat) och kan kpa sitt eget boende.. kpa sin egna bil eller gra renoveringar fr egna stlar etc. Folk tror man r rik fr man har ett hus som man belnat, en bil som man belnat och lever bankdrmmen

Men ocks dessa hjon som lever det knapert nu nr rntorna hjs.. man fr st och betala multum till bankerna. Mnga frhllanden som gr i kras fr ekonomiska lget m.m.
Men hur lgintelligenta r befolkningen? Man lever som ingen morgondag fanns p belnade stlar. Skyll er sjlva nr helvetet rasar samma. Du r inte rik, har aldrig varit rik och kommer aldrig bli rik din jvla lnetorsk. Du r en slav till bankerna, inget annat.

Du kan lika bra g kldd i merch frn din storbank som finansierar ditt leverne ditt jvla hjon.
Citera
2023-12-30, 08:09
Medlem
Citat:
Ja, lite komiskt att medparten r skuldsatta.. Knner inte mnga som r helt skuldfria och har det gott stllt (massa undansparat) och kan kpa sitt eget boende.. kpa sin egna bil eller gra renoveringar fr egna stlar etc. Folk tror man r rik fr man har ett hus som man belnat, en bil som man belnat och lever bankdrmmen

Men ocks dessa hjon som lever det knapert nu nr rntorna hjs.. man fr st och betala multum till bankerna. Mnga frhllanden som gr i kras fr ekonomiska lget m.m.
Men hur lgintelligenta r befolkningen? Man lever som ingen morgondag fanns p belnade stlar. Skyll er sjlva nr helvetet rasar samma. Du r inte rik, har aldrig varit rik och kommer aldrig bli rik din jvla lnetorsk. Du r en slav till bankerna, inget annat.

Du kan lika bra g kldd i merch frn din storbank som finansierar ditt leverne ditt jvla hjon.
Som du skriver, skilsmssor kommer ka men det ger oftast smre ekonomi man ser vad partnern "slsar" pengar p men inte sitt eget "slsade" .
Men fr oss som har sparade medel blir det nog bra.
Du svara med du?
Menar vl "man" jag har inga problem.
Senast redigerad av tjanska 2023-12-30 kl. 08:14.
Citera
2023-12-30, 08:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Vad tror ni om 2024.blir det ett bra r rent ekonomiskt

Menar du ekonomin fr den som svarar eller samhllsekonomiskt? Oklar trdstart minst sagt.
Citera
2023-12-30, 08:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Som du skriver, skilsmssor kommer ka men det ger oftast smre ekonomi man ser vad partnern "slsar" pengar p men inte sitt eget "slsade" .
Men fr oss som har sparade medel blir det nog bra.
Du svara med du?
Menar vl "man" jag har inga problem.

Syftade mest p gemene man som lser detta som sitter med sina belningar och grter i det tysta.. inte specifikt du du.. Vet inte hur du har det stllt.
Citera
2023-12-30, 08:20
Medlem
Citat:

Du har enligt mig i alla fall bra vrderingar nr det kommer till sparande. Ekonomiska kulturen i Sverige idag r "belna dig" det r bra/ett mste. Fljden r att man blir lite gd av andra. Och om mnga/alla gr samma sak tex lnar till huset s kar huspriserna, vilket ocks gr att de som inte vill lna mste betala mer.

Det kan dock vara vldigt svrt fr mnga att spara sig rik om man hamnat lngt ner i lnehierakin. Har du ett jobb med flera miljoner om ret lr det vara lttare.
Citera
2023-12-30, 08:20
Medlem
Citat:
Syftade mest p gemene man som lser detta som sitter med sina belningar och grter i det tysta.. inte specifikt du du.. Vet inte hur du har det stllt.
Inkl obelnad bostadsrtt uppskattar jag typ 8milj s jag kommer att fynda nr andra fr det svrt, "den enes dd..."
Citera
2023-12-30, 08:52
Medlem
fittslems avatar
Krypto kommer explodera. ETF i USA och BitCoin halving runt sommar. BTC lr sl nya rekord och landa nnstans runt 100.

Nsta r blir kryptos r. Tror vanliga marknaden kommer gra bra ifrn sig med men krypto r dr dom stora pengarna kommer skapas.

Har redan gjort cirka 5x p SOL ver nn mnad, vilket r helt bananas och vi r lngt ifrn klara dr. Guldruschen r dr.
Senast redigerad av fittslem 2023-12-30 kl. 08:57.
Citera
2023-12-30, 09:31
Medlem
Ringhals3s avatar
2024 blir som alla r, vissa gr p knna och ojar sig, de flesta lever p.som vanligt.

Frlsningsarmn komner som de slentrianmssigt alltid gjort meddela att behovet av hjlp kar enormt och att det r helt nya grupper som sker hjlp nu, precis som drickandet och knarkandet som alltid sedan ver 50 r psts g allt lngre ner i ldrarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in