2023-12-30, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofehix
Ja, lite komiskt att medparten är skuldsatta.. Känner inte många som är helt skuldfria och har det gott ställt (massa undansparat) och kan köpa sitt eget boende.. köpa sin egna bil eller göra renoveringar för egna stålar etc. Folk tror man är rik för man har ett hus som man belånat, en bil som man belånat och lever bankdrömmen

Men också dessa hjon som lever det knapert nu när räntorna höjs.. man får stå och betala multum till bankerna. Många förhållanden som går i kras för ekonomiska läget m.m.
Men hur lågintelligenta är befolkningen? Man lever som ingen morgondag fanns på belånade stålar. Skyll er själva när helvetet rasar samma. Du är inte rik, har aldrig varit rik och kommer aldrig bli rik din jävla lånetorsk. Du är en slav till bankerna, inget annat.

Du kan lika bra gå klädd i merch från din storbank som finansierar ditt leverne ditt jävla hjon.

Det är ju en missuppfattning att bara för man har lån så är man fattig.
I många fall är det bättre att ha lån och på så sätt frigöra kapital som man kan få att växa, jag menar inte småkrediter med hög ränta.
Men jag förstår att det kan kännas bra att vara skuldfri, men det är inte en etikett på logiskt ekonomiskt tänkande.

För mig personligen har 2023 varit kanon, trots att räntor gått upp och levnadsomkostnader blivit högre, så har börsen växt nästan 20% vilket finansierat alla ökade kostnader med råge.

2024 tror jag på lägre räntor, men mer krabbgång på börsen.
Citera
2023-12-30, 16:28
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
Vad tror ni om 2024.blir det ett bra år rent ekonomiskt

Absolut blir det bra. Varför skulle det inte bli bra? Tycker alltid det har varit bra så 2024 blir ingen förändring.
Citera
2023-12-30, 17:01
Medlem
DixieDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Absolut blir det bra. Varför skulle det inte bli bra? Tycker alltid det har varit bra så 2024 blir ingen förändring.

Tror det själv?
Citera
2023-12-30, 18:39
Medlem
Roidberts avatar
2023 har varit mitt tuffaste år rent ekonomiskt hittills. Inflation, min yngsta dotter föddes i juli och det är svårt att få mer jobb när man har barn att ta hand om och inte kan jobba precis när arbetsgivaren önskar. Dessutom kräver många fortfarande att man skall ta giftsprutorna. Men jag känner mig optimistisk och tror att 2024 kommer att bli ett lättare år.
Citera
2023-12-30, 18:40
Medlem
Gissar på en boom, lik pandemin boomen. Säljer min hus, maxar lån o köper en fetare hus är planen. Inget sparande här utan konsumption som gäller så det gynnar ekonomin. Gör er del, konsumera!
Citera
2023-12-30, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
2023 har varit mitt tuffaste år rent ekonomiskt hittills. Inflation, min yngsta dotter föddes i juli och det är svårt att få mer jobb när man har barn att ta hand om och inte kan jobba precis när arbetsgivaren önskar. Dessutom kräver många fortfarande att man skall ta giftsprutorna. Men jag känner mig optimistisk och tror att 2024 kommer att bli ett lättare år.

Äsch njut av tiden med barnet. Pengar har du alltid tid för när dom inte vill hänga med dig längre 🙂
Citera
2023-12-30, 18:44
Medlem
Jan-As avatar
Gissar starkt att det börjar vända en aning redan i slutet av Februari, i Mars/April börjar det märkas.
Tror inte på någon extrem återhämtning men tror definitivt att 2024 blir positivt för svensk ekonomi.
Citera
2023-12-30, 18:59
Medlem
2024 blir likviditetskaos och börskrasch.
Citera
2023-12-30, 19:12
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompilingCode
Äsch njut av tiden med barnet. Pengar har du alltid tid för när dom inte vill hänga med dig längre 🙂

På det stora hela är 2020 och 2023 ändå mina bästa år eftersom mina döttrar föddes då. Men ja, det känns ganska stressigt när man har mer ansvar och mindre resurser. Min yngsta dotter bor dessutom utomlands och det känns nästan omöjligt att få henne och hennes mamma till Sverige med tanke på Migrationsverkets krav på boende och ekonomi.
Citera
2023-12-30, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
2024 blir som alla år, vissa går på knäna och ojar sig, de flesta lever på.som vanligt.

Frälsningsarmén komner som de slentrianmässigt alltid gjort meddela att behovet av hjälp ökar enormt och att det är helt nya grupper som söker hjälp nu, precis som drickandet och knarkandet som alltid sedan över 50 år påstås gå allt längre ner i åldrarna.

Bra analys. Det klagas konstant medans allt bara blir bättre och bättre för de allra flesta. Själv märkte jag ingen skillnad under finanskrisen eller under hela kårånapandemin samt fattade inte alls att det pågick någon sorts kris på 90-talet(märkte det endast genom att allt material vi hade i skolan var uråldriga och det sa lärarna var pga kommunens dåliga ekonomi).

Jag tror att 2024 blir som de flesta andra år för de allra flesta.
Citera
2023-12-30, 19:22
Medlem
LeifD2s avatar
För egen del ser det ganska OK ut. Utdelmningar rullar in. Det mesta av mina aktieinnehav är antingen stabila industribolag, eller bolal där kurserna är låga och innehaven är av spekulativ art så jag skiter i vad som händer. Räntan skulle jag tro håller sig ganska stabil. Det kommer att vara tal om att "snart sänks räntan" och det snacket kommer vi att höra länge.
Flera spännande saker på gång.

Får jag bara behålla jobbet så ser det väldigt bra ut, tycker jag. Ryker jobbet blir det inte så fett med kontanta medel.
Citera
2023-12-30, 19:29
Medlem
3Godisars avatar
2023 har varit drygt, har tex knappt kunnat spara nåt. Allting är superdyrt...

Har hört att allt ska bli ännu dyrare 2024 så då går jag väl minus...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in