• 4
  • 5
2023-12-30, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Men frhoppningsvis blir 2024 ett r d vi kan se att vi redan har slagit i botten ekonomiskt, och att det kommer ljusningar frn 2025 och framt.

Amen brother!

Bostadsgare fortstter vara vinnarna, s lnge du kpt p ett attraktivt omrde

BTC nr nya niver, primrt driven av inflationen och ett kat intresse generellt men primrt frn institutionella investerare
Citera
2023-12-30, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofehix
Ja, lite komiskt att medparten r skuldsatta.. Knner inte mnga som r helt skuldfria och har det gott stllt (massa undansparat) och kan kpa sitt eget boende.. kpa sin egna bil eller gra renoveringar fr egna stlar etc. Folk tror man r rik fr man har ett hus som man belnat, en bil som man belnat och lever bankdrmmen

Men ocks dessa hjon som lever det knapert nu nr rntorna hjs.. man fr st och betala multum till bankerna. Mnga frhllanden som gr i kras fr ekonomiska lget m.m.
Men hur lgintelligenta r befolkningen? Man lever som ingen morgondag fanns p belnade stlar. Skyll er sjlva nr helvetet rasar samma. Du r inte rik, har aldrig varit rik och kommer aldrig bli rik din jvla lnetorsk. Du r en slav till bankerna, inget annat.

Du kan lika bra g kldd i merch frn din storbank som finansierar ditt leverne ditt jvla hjon.

Tror den riktiga smllen kommer frst 2027-2029 nnstans.
Rntan snks 2024, folk fr mer utrymme att vara dumma i huvudet, rntehjningar mitten 2025 till slutet av 2026 som motsvarar dubbla mot vad vi har nu.

Folk kommer ta Blanco, snabbln och allt vad det heter fr att "rida ut stormen" som inte fungerar och efter 1-2 r r det stenkrt. No return.
Citera
2023-12-31, 04:23
Medlem
kande arbetslshet och minskande medelklass.

Ai och robotar kar. Mer inflation.
Citera
2023-12-31, 10:44
Medlem
TronaldDumps avatar
Kommer bli ett guldr fr de som investerat i kryptovalutor tror jag. Vrldsekonomin r i gungning rejlt, och alla krig och skit gr det ju inte direkt bttre...
Citera
2023-12-31, 15:17
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
2023 har varit drygt, har tex knappt kunnat spara nt. Allting r superdyrt...

Har hrt att allt ska bli nnu dyrare 2024 s d gr jag vl minus...

ka dina inkomster, det gr inte att spara sig ur en inflationsdriven kris. Tnk om man nr pesten hrjade p medeltiden hade frskt spara sig ur den ekonomiska kris som fljde i dess fotspr.

Nej se till att ka dina inkomster med 10% nsta r s hedgar du krisen.
Citera
2024-01-03, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirko.Kostelic
Jaha? Men trden handlar ju om 2024.

Exakt, drav mitt inlgg. Tror brsen stiger 20% 2024 exkl utdelningar och inflation. 😀
Citera
2024-01-03, 15:41
Medlem
Vi fr vl se, p ett makroplan ska jag inte uttala mig. Privat? Kanske smre om jag bestmmer mig fr att studera d man egentligen inte tycker jobbet r speciellt roligt, sedan finns det ju en buffert sparad, frgan r om lgkonjukturens varaktighet, om jag fortstter harva p r den fortsatt god d arbetet kommer fortg oavsett vilket.
Citera
2024-01-04, 08:29
Avstngd
konstapels avatar
Citat:
...

1. Det kommer inte att bli en jtterea p bostadsrtter eller villor. Priserna kan sjunka, nnu mer, men det kommer inte att g att kpa lgenheter fr en tiondel av deras nuvarande vrden. Den som tror att h*n ska kunna kpa sig ur sin hyresrtt fr en spottstyver kommer att f fortstta vnta frgves.
till frmn fr inflationen och genomsnittlig belningsgrad. I vrsta fall terinfrs ven den gamla sortens fastighetsskatt, vilket vore olyckligt.

....

Ombildning av hyresrtter stoppades 2014, det r nog dags fr dig att uppdatera dina kunskaper, du som tror att du kan s mycket.
Citera
2024-01-04, 08:42
Medlem
Citat:
Ibland undrar jag om trdar som dessa bara r till fr att locka bolnetrollen ur deras hlor. Kan vi inte en gng fr alla komma verens om att
1. Det kommer inte att bli en jtterea p bostadsrtter eller villor. Priserna kan sjunka, nnu mer, men det kommer inte att g att kpa lgenheter fr en tiondel av deras nuvarande vrden. Den som tror att h*n ska kunna kpa sig ur sin hyresrtt fr en spottstyver kommer att f fortstta vnta frgves.
och
2. Det r fundamentalt osunt och ett tydligt uttryck fr klen mental hlsa att sitta och hata p folk som har tagit ln fr att bo, och att drtill nska ekonomisk ruin t andra. Man kan frsts tycka illa om att folk verbelnar sig, eftersom det pverkar hela ekonomin, men att nska dem olycka r definitivt inte friskt.

Till topic: 2024 blir nog ett tufft r fr mnga (de flesta?). Rntorna kommer inte att sjunka (snabbt) och det finns en verhngande risk fr att arbetsmarknaden viker snabbt nedt, med kad arbetslshet som fljd. Inflationen har inte gtt ned tillrckligt n, s priserna ligger fortfarande p hga niver.

Bostadspriserna kommer att fortstta g nedt, till stor del pdrivet av att utbudet kraftigt verstiger efterfrgan, vilket blir allt vrre nr folk mste inleda sin frsljning mycket tidigare pga lngre sljcykler fr bostder. Rrligheten p bostadsmarknaden riskerar drmed att i princip avstanna, vilket skapar trngboddhet och pverkar ekonomin ytterligare negativt.

Regeringen lr gra allt fr att frska motverka detta. Kanske fr vi se frslag p att ta bort reavinstskatten fr att frenkla ett bostadsgenerationsskifte, dr ldre kan uppmuntras att flytta ur fr stora boenden utan att behva skatta bort varenda krona och drmed slippa riskera att byta sin villa mot en sunkig etta utan ngra pengar ver. Som motprestation lr vnstern krva tminstone en reduktion eller ett gradvis borttagande av rnteavdragen, vilket kan fortsatt kyla av bostadsmarknaden till frmn fr inflationen och genomsnittlig belningsgrad. I vrsta fall terinfrs ven den gamla sortens fastighetsskatt, vilket vore olyckligt.

Men frhoppningsvis blir 2024 ett r d vi kan se att vi redan har slagit i botten ekonomiskt, och att det kommer ljusningar frn 2025 och framt.

Bra inlgg.
Ser jag till mig sjlv s kommer 2024 bli ett bttre r ekonomiskt jmfrt med 2023 d jag fick en rejl lnefrhjning 1 Januari,(Som motsvarar vad jag ftt samanlagt i kr de senaste 6ren, dock innehller den bde 2023 och 2024rs lnerevision) samt att alla indikationer visar p att bolnerntan kommer ligga stilla eller sjunka under ret plus att inflationstakten verkar trappa av.
S ser nog situationen ut fr de flesta som fr behlla jobben.
Sen kommer det nog bli knapert fr de som under 2023 knaprat p sina besparingar fr att f det att g runt och rknat med snabba stora rntesnkningar. Samt de som kommer att bli av med jobben.

S lite delat men mest positivt fr merparten av befolkningen.
Citera
2024-01-05, 03:48
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Ombildning av hyresrtter stoppades 2014, det r nog dags fr dig att uppdatera dina kunskaper, du som tror att du kan s mycket.

Lsfrstelsen r inte p topp, mrker jag. Att kpa sig ur sin hyresrtt innebr att man kper en bostadsrtt eller annan bostad, inte ndvndigtvis att man ombildar sin hyresrtt. Kontexten i inlgget frklarar detta, ven om du lser slarvigt.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in