Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Jag vet inte jag. Jag har alltid tyckt att Sverige som skidåkarnation har underpresterat överallt utom på damsprinten. Där har de verkligen träffar riktigt bra.
Varför resultaten uteblir (med undantag för Frida&Ebba) på övriga tror jag att man koka ner till att det inte är lika proffesionellt som Norge, USA, Tyskland eller Ryssland. Sverige borde va i klass med Norge.
Jag gissar att det är kvaliteten på träningarna som behöver höjas avsevärt. Samma sak med mat,återhämtning och styrketräning.
Jag ser ju bara det som visas på tv, i poddar, youtube m.m men det finns ju en anledning att så många alltid landar på plats 4-20.
Den enda gången de "överpresterar" är när övriga underpresterar men ledningen har aldrig gjort den kopplingen.
Längdlandslaget är mycket ett vuxendagis och varit under flera år. Professionalismen är inte tillräcklig.
Organisationen är en katastrof. Alldeles för många kockar så att det blir en sämre soppa.
Runt åkare finns förbundsdirektör, förbundskapten, längdchef, tränare i landslaget både på distans och sprint, personliga tränare, vallachef samt personliga vallare. Alldeles för många viljor.
T ex när Ebba Andersson gör en hårdare satsning på sprint för att vara med och konkurrera om VC-titeln så plockar inte förbundskapten..och tränare i landslaget ut Ebba till sprintar i VC. Detta för att det är så många viljor i landslaget som vill att deras åkare skall vara med i stället.
Då är Byström så jkla inkompetent..och svag..och viker ned sig. Byströms uppgift är att coacha landslaget till titlar. Att inte ta ut Ebba till sprinten i Ruka är tjänstefel. Byströms roll är att maximera Sveriges möjligheter. Sverige har som lag varit bäst i 4-5 år nu men bara vunnit en VM-titel i stafett.
Sverige borde ha flera VM-guld på distans genom Ebba och Frida. Frida har inte ett enda mästerskapsguld fast hon slog igenom redan 2019.
Sverige borde göra storslam i VM, VC och Tds sedan några år tillbaka.
Att Sverige blir smittade av covid 19 på ett hotell i just Norge säger ganska mycket.
Byström VET att hotellet är drabbat av sjukdomar. Sverige delar hotell med värsta konkurrenten, Norge. Bara detta är helt horribelt. Norge skall man undvika på alla vis.
1. Ett hotell i Trondheim är drabbat av sjukdomar.
2. Värsta fienden, norrmän, är smittade.
3. Förbundskapten Byström vet om detta. Hur kan en förbundskapten och en landslagsläkare tillåta att Sveriges bästa åkare få vara kvar på ett hotell som är sjukdomsdrabbat..och då skidåkare?
https://www.svt.se/sport/langdskidor...let-var-daliga
4. Hur kan samma förbundskapten och landslagsläkare tillåta att alla som var på det smittade hotellet samlas på ett hotell i Levaze och umgås? Det här är inkompetens på HÖG nivå. Jag har sagt under flera år att Byström är Sveriges värsta fiende efter hans 5 år i Norge.
5. Calle smittas..Ebba och Moa är inne och springer på Calles rum.
6. Sveriges största hopp i Tds, Ebba Andersson, tillåts alltså att smittas av sina lagkamrater. I ett professionellt landslag hade man haft restriktioner där risken att Sveriges bästa skidåkare smittas är minimal.
Sveriges längdlandslag har under lång tid varit ett vuxendagis. Organisationen måste göras om. FÅ viljor kring åkarna. De få som är runt åkarna skall ha en gedigen bakgrund. De skall inte ha någon som helst anknytning till värste fienden, Norge.