2023-12-31, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Ja det håller jag med om, men jag tror inte att hon är med där uppe på platån. Men jag hoppas det för Linn är en personlig favorit för mig. Har verkligen saknat henne och väntat, så vi hoppas att ditt scenario håller.

Ja det är lite önsketänkande från mig också på samma grunder. Vi får se hur det går!
Medlem
perry2s avatar
Emma R o Linn S hade stinget igår

Ebba o Frida samt Jessie även om Jessie D är bättre på Sk8
Ser hade bra glid igår
Medlem
Herregud vad de mjölkar den här "konflikten"
2023-12-31, 11:58
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Frida Karlssons drama bakom kulisserna: ”Bad mig vänta”
"Efter kvartsfinalen hände det grejer bakom kulisserna. Svenska tränaren Stefan Thomson var direkt i samtal med juryn. Sverige övervägde att lämna in en protest."

Det her beteende fra de svenske lederne var vel unødvendig. Viser at innstillingen til begrepet sportmans-ship ikke er helt som det bør være. Det eneste resultatet av det ble jo, som man kunne regne ut på forhånd, at deres respekt hos de andre landene sank som en sten.
Utrolig dumt gjort.

https://www.expressen.se/sport/langd...bad-mig-vanta/
2023-12-31, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag vet inte jag. Jag har alltid tyckt att Sverige som skidåkarnation har underpresterat överallt utom på damsprinten. Där har de verkligen träffar riktigt bra.

Varför resultaten uteblir (med undantag för Frida&Ebba) på övriga tror jag att man koka ner till att det inte är lika proffesionellt som Norge, USA, Tyskland eller Ryssland. Sverige borde va i klass med Norge.
Jag gissar att det är kvaliteten på träningarna som behöver höjas avsevärt. Samma sak med mat,återhämtning och styrketräning.

Jag ser ju bara det som visas på tv, i poddar, youtube m.m men det finns ju en anledning att så många alltid landar på plats 4-20.
Den enda gången de "överpresterar" är när övriga underpresterar men ledningen har aldrig gjort den kopplingen.

Längdlandslaget är mycket ett vuxendagis och varit under flera år. Professionalismen är inte tillräcklig.

Organisationen är en katastrof. Alldeles för många kockar så att det blir en sämre soppa.

Runt åkare finns förbundsdirektör, förbundskapten, längdchef, tränare i landslaget både på distans och sprint, personliga tränare, vallachef samt personliga vallare. Alldeles för många viljor.

T ex när Ebba Andersson gör en hårdare satsning på sprint för att vara med och konkurrera om VC-titeln så plockar inte förbundskapten..och tränare i landslaget ut Ebba till sprintar i VC. Detta för att det är så många viljor i landslaget som vill att deras åkare skall vara med i stället.

Då är Byström så jkla inkompetent..och svag..och viker ned sig. Byströms uppgift är att coacha landslaget till titlar. Att inte ta ut Ebba till sprinten i Ruka är tjänstefel. Byströms roll är att maximera Sveriges möjligheter. Sverige har som lag varit bäst i 4-5 år nu men bara vunnit en VM-titel i stafett.

Sverige borde ha flera VM-guld på distans genom Ebba och Frida. Frida har inte ett enda mästerskapsguld fast hon slog igenom redan 2019.

Sverige borde göra storslam i VM, VC och Tds sedan några år tillbaka.

Att Sverige blir smittade av covid 19 på ett hotell i just Norge säger ganska mycket.

Byström VET att hotellet är drabbat av sjukdomar. Sverige delar hotell med värsta konkurrenten, Norge. Bara detta är helt horribelt. Norge skall man undvika på alla vis.

1. Ett hotell i Trondheim är drabbat av sjukdomar.
2. Värsta fienden, norrmän, är smittade.
3. Förbundskapten Byström vet om detta. Hur kan en förbundskapten och en landslagsläkare tillåta att Sveriges bästa åkare få vara kvar på ett hotell som är sjukdomsdrabbat..och då skidåkare?

https://www.svt.se/sport/langdskidor...let-var-daliga

4. Hur kan samma förbundskapten och landslagsläkare tillåta att alla som var på det smittade hotellet samlas på ett hotell i Levaze och umgås? Det här är inkompetens på HÖG nivå. Jag har sagt under flera år att Byström är Sveriges värsta fiende efter hans 5 år i Norge.

5. Calle smittas..Ebba och Moa är inne och springer på Calles rum.

6. Sveriges största hopp i Tds, Ebba Andersson, tillåts alltså att smittas av sina lagkamrater. I ett professionellt landslag hade man haft restriktioner där risken att Sveriges bästa skidåkare smittas är minimal.

Sveriges längdlandslag har under lång tid varit ett vuxendagis. Organisationen måste göras om. FÅ viljor kring åkarna. De få som är runt åkarna skall ha en gedigen bakgrund. De skall inte ha någon som helst anknytning till värste fienden, Norge.
Senast redigerad av TenBagger69 2023-12-31 kl. 12:10.
2023-12-31, 12:05
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69
Längdlandslaget är mycket ett vuxendagis och varit under flera år. Professionalismen är inte tillräcklig.

Organisationen är en katastrof. Alldeles för många kockar så att det blir en sämre soppa.

Runt åkare finns förbundsdirektör, förbundskapten, längdchef, tränare i landslaget både på distans och sprint, personliga tränare, vallachef samt personliga vallare. Alldeles för många viljor.

T ex när Ebba Andersson gör en hårdare satsning på sprint för att vara med och konkurrera om VC-titeln så plockar inte förbundskapten..och tränare i landslaget ut Ebba till sprintar i VC. Detta för att det är så många viljor i landslaget som vill att deras åkare skall vara med i stället.

Då är Byström så jkla inkompetent..och svag..och viker ned sig. Byströms uppgift är att coacha landslaget till titlar. Att inte ta ut Ebba till sprinten i Ruka är tjänstefel. Byströms roll är att maximera Sveriges möjligheter. Sverige har som lag varit bäst i 4-5 år nu men bara vunnit en VM-titel i stafett.

Sverige borde ha flera VM-guld på distans genom Ebba och Frida. Frida har inte ett enda mästerskapsguld fast hon slog igenom redan 2019.

Att Sverige blir smittade av covid 19 på ett hotell i just Norge säger ganska mycket.

Byström VET att hotellet är drabbat av sjukdomar. Sverige delar hotell med värsta konkurrenten, Norge. Bara detta är helt horribelt. Norge skall man undvika på alla vis.

3. Förbundskapten Byström vet om detta. Hur kan en förbundskapten och en landslagsläkare tillåta att Sveriges bästa åkare få vara kvar på ett hotell som är sjukdomsdrabbat..och då skidåkare?

4. Hur kan samma förbundskapten och landslagsläkare tillåta att alla som var på det smittade hotellet samlas på ett hotell i Levaze och umgås? Det här är inkompetens på HÖG nivå. Jag har sagt under flera år att Byström är Sveriges värsta fiende efter hans 5 år i Norge.

6. Sveriges största hopp i Tds, Ebba Andersson, tillåts alltså att smittas av sina lagkamrater. I ett professionellt landslag hade man haft restriktioner där risken att Sveriges bästa skidåkare är minimal.

Sveriges längdlandslag har under lång tid varit ett vuxendagis. Organisationen måste göras om. FÅ viljor kring åkarna. De få som är runt åkarna skall ha en gedigen bakgrund. De skall inte ha någon som helst anknytning till värste fienden, Norge.
Oj, vad bra. Håller med i vartenda ord. Nivån behöver definitivt höjas, på många plan.
2023-12-31, 12:07
Medlem
Fantastiskt behagligt se norska sändningen med Holund som expert. Vilken gentelman och fantastisk människa 🙂
2023-12-31, 12:08
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Frida Karlssons drama bakom kulisserna: ”Bad mig vänta”
"Efter kvartsfinalen hände det grejer bakom kulisserna. Svenska tränaren Stefan Thomson var direkt i samtal med juryn. Sverige övervägde att lämna in en protest."

Det her beteende fra de svenske lederne var vel unødvendig. Viser at innstillingen til begrepet sportmans-ship ikke er helt som det bør være. Det eneste resultatet av det ble jo, som man kunne regne ut på forhånd, at deres respekt hos de andre landene sank som en sten.
Utrolig dumt gjort.

https://www.expressen.se/sport/langd...bad-mig-vanta/

Lämnade Sverige in en protest? Nej. Inget konstigt att ledare från olika landslag pratar med juryn. Är ju bara en kvällstidningsgrej.
2023-12-31, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Ja det är lite önsketänkande från mig också på samma grunder. Vi får se hur det går!
Skriver under på det mesta. Skulle unna Linn framgång efter allt elände. Ge henne några år till så kan hon bli riktigt giftig i bred mening.
2023-12-31, 12:09
Medlem
SPORTNERD888s avatar
Hoppas vi får se Sofia Henriksson som det tidiga riktmärke!
2023-12-31, 12:12
Medlem
bcdefgs avatar
Riktigt märklig startlista när seedningen baseras på totalställningen i touren.
Startnr 27-30 kan faktiskt bli topp fyra i tävlingen
2023-12-31, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TenBagger69

6. Sveriges största hopp i Tds, Ebba Andersson, tillåts alltså att smittas av sina lagkamrater. I ett professionellt landslag hade man haft restriktioner där risken att Sveriges bästa skidåkare är minimal.

Jag hade inte den kollen men, även en idiot fattar väl att det viktigaste på året när det bara finns Tds och VC är att åkarna inte får smittas inför Tds.
De tränar och laddar i åratal för att hålla i kanske 10 säsonger, ett fåtal åkare kör några år till i eliten, men sällan med något vidare resultat.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in