Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-01-10, 10:43
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Som sagt, snön + valla/skidor = olika för alla också.

Och som sagt en del av sporten. Olika åkare är också olika bra på olika moment, vissa är bra klättrare vissa är bra utför, vissa är bra på att hänga och vissa har en explosiv spurt.

Men att byta skidor när skidbyte är tillåtet är en taktiskt del av loppet, Johaug gjorde en taktiskt miss om hennes skidor inte höll måttet även om hon hade kunnat byta.
2024-01-10, 10:47
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Ang Holmenkollen så tappade ju också Johaug mot den jagande gruppen som inte heller bytt skidor på slutet, så jag skulle säga att största anledningen till att hon inte vann var att hon var sämre än vanligt men körde på samma taktik.

Johaug var säkert starkast den dagen men gjorde massa fel men Frida gjorde iprincip allt rätt.

Om jag spontant skulle gissa på Fridas bästa lopp i karriären så säger jag 10km på Lillehammer 2021 som hon vann mot Johaug med mindre än 1 sekund. Alla andra svenska åkare åkte svagt medan alla norska åkare gjorde bra lopp så misstänker skidskillkader.

Exakt, det är ju helt meningslöst att sitta hemma i soffan och utse "moraliska vinnare" eftersom man inte har någon som helst aning om vilka faktiska förhållanden som råder mellan de olika åkarna. Först över mållinjen vinner, så enkelt är det.
2024-01-10, 11:57
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
Ang Holmenkollen så tappade ju också Johaug mot den jagande gruppen som inte heller bytt skidor på slutet, så jag skulle säga att största anledningen till att hon inte vann var att hon var sämre än vanligt men körde på samma taktik.

Johaug var säkert starkast den dagen men gjorde massa fel men Frida gjorde iprincip allt rätt.

Om jag spontant skulle gissa på Fridas bästa lopp i karriären så säger jag 10km på Lillehammer 2021 som hon vann mot Johaug med mindre än 1 sekund. Alla andra svenska åkare åkte svagt medan alla norska åkare gjorde bra lopp så misstänker skidskillkader.

Helt enig i detta.

Svårare att utse det bästa klassiska loppet. Silverloppet i Seefeld 2019, Ruka 2021 eller Oberstdorf 2023 i förra Touren är väl huvudkandidater.
2024-01-10, 12:54
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Helt enig i detta.

Svårare att utse det bästa klassiska loppet. Silverloppet i Seefeld 2019, Ruka 2021 eller Oberstdorf 2023 i förra Touren är väl huvudkandidater.
Kommer vel til å overraske mange, men med alle ytre omstendigheter og forhold tatt i betraktning, er de tre distanserennene i denne TdS, mellom første intervallen og monsterbakken, noe av det råeste jeg har sett av henne
2024-01-10, 15:07
Moderator
Dr Kings avatar
Touren är slut och diskussionen i denna tråd handlar nu bara om annat så nu stängs tråden.

/Moderator

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback