2023-12-28, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
I min ungdom när jag pluggade kunde jag knata en timme till en affär där det var extrapris på nåt jag ville ha. Nu inser jag att tiden man gör av på det är mycket värdefullaste än de få kronor man tjänar. Dock kör jag fortfarande matpriskollen och äter det som är på extrapris den veckan.

Exakt min inställning. Nuförtiden sätter jag ett pris på min tid. Om jag tjänar mindre än några hundralappar på att åka nånstans och det tar mer än en timme, så är det inte värt det. Nu har jag visserligen råd att äta i princip vad jag vill men betalar förstås gärna ett lägre pris.
2023-12-28, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Annars är ju gröt och äppelmos gott. I år har jag inte använt äppelkartan för äpplen, annars är det ofta OK äpplen att göra äppelmos på, jag har istället inhämtat massvis av vildhallon. Vi skulle ta en raid upp till grannstugan som är övergiven, men vi glömde det, där fanns äpplen som förfors.
Många som inte tar hand om sin frukt
Men vägrar skänka
2023-12-28, 17:26
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
En äldre farbror som gick i pension strax efter att jag började på mitt första jobb.

han hade en smörgås med en skinkskiva, denna åt han inte upp, utan sköt framför munnen och åt bara brödet.
Anledningen var att få känna lukten av skinkan.
detta upprepade sig måndag till torsdag, och på fredagen åt han äntligen upp den där skinkskivan.
Det där beteendet är nog rätt vanligt. Jag har aldrig sett det själv, men jag måste hört minst ett tiotal olika personer berätta att de haft en sådan person på sitt jobb.
2023-12-28, 17:29
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittis
Exakt min inställning. Nuförtiden sätter jag ett pris på min tid. Om jag tjänar mindre än några hundralappar på att åka nånstans och det tar mer än en timme, så är det inte värt det. Nu har jag visserligen råd att äta i princip vad jag vill men betalar förstås gärna ett lägre pris.
Det är rätt meningslöst att starta en tråd om att snåla på Flashback. Finns det någon här som inte har råd att äta vad de vill?
2023-12-28, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
En äldre farbror som gick i pension strax efter att jag började på mitt första jobb.

han hade en smörgås med en skinkskiva, denna åt han inte upp, utan sköt framför munnen och åt bara brödet.
Anledningen var att få känna lukten av skinkan.
detta upprepade sig måndag till torsdag, och på fredagen åt han äntligen upp den där skinkskivan.
En skröna från 50-talet.
2023-12-28, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anders197503
Vad innebär det att smaka pant?

Vad innebär det att "köra skrot"?

Köra skrot, man hämtar/får skrot man lämnar till skrithandlaren
2023-12-28, 18:01
Det är alltid en jävla massa val hela tiden som kräver beslut, bara att köpa senap är en process. Så om man bara siktar på att handla extrapriser minskar antalet beslut man tvingas ta och det gör livet lättare plus att man spar nån krona.
2023-12-28, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du så du klarar dig, så behöver du väl inte vara snål. Jag unnar mig vare dag.

Snålar man lite, kan man ha det bättre med annat 🙂 själv lägger jag hellre pengarna på bilen än senaste modelkläderna ex, kör förövrigt en gammal Mercedes w123, ingen skatt, besiktning varannan år, tankas med spillolja och frityrolja... Pengarna jag spar där lägger jag hellre på att sköta om hobbybilen en gammal Chevrolet -63a
2023-12-28, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guldigflamingo
Snål är det väl inte du menar utan ekonomisk
Ät havregrynsgröt och potatis

Jag brukar äta havregrynsgröt på morgonen dock ihop med kaffe nån macka och annat
2023-12-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UniversalRace
När är man snål och när är man ekonomisk? Och troligen är det omgivningen som definierar min snålhet genom att jag är ekonomisk på ett område där omgivningen inte tycker att man ska snåla på.

I min värld så är man snål om man är så ekonomisk att det går ut över ens livskvalitet. Att vara snål/ekonomisk kan vara en hobby. Utmana en kompis om vem som kan leva på minst pengar en månad till exempel bara för att göra det till en tävling.

Jag skulle inte betrakta TS som snål. Extrapris och panta tillhör väl snarast normalt beteende. Att köra skrot, vad det nu är, verkar vara ett lönsamt extraknäck vilket är smart.

Förstår din tanke, jag funderade över om jag var snål eller ekonomisk

Ex jag kör mycket bil, men kör till vardags en Mercedes w123 diesel alltså veteran där sparar jag
Ingen skatt på bilen
Besiktning varannan år
Ingen kostnad för drivmedel då jag tankar spillolja och frityrolja, full tank/60 liter kostar ca 20 kr i att byta ett enkelt bränslefilter i stället för kanske 800 eller vad full tank kostar.... Pengarna jag spar lägger jag hellre på min Chevrolet 63a

Samlar pant, en sparad krona är en tjänade krona, får ihopa allt mellan 20 - 100 kr i veckan

Kör skrot, ser jag det ligger skrot någonstans så stannar jag och frågar om jag får ta det, ger några tusen i månaden 🙂

Många bäckar små.... Hade jag inte gjort detta så hade jag ex inte haft råd med mina bilar, jag hade inte kunnat köpa en del små saker, dyra som billiga
2023-12-28, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
I min ungdom när jag pluggade kunde jag knata en timme till en affär där det var extrapris på nåt jag ville ha. Nu inser jag att tiden man gör av på det är mycket värdefullaste än de få kronor man tjänar. Dock kör jag fortfarande matpriskollen och äter det som är på extrapris den veckan.

Priser i affärer har jag koll på, handlar vissa saker i specifika affärer, stannar och handlar det jag vet är 1 -2 kr billigare när jag ändå kör förbi
2023-12-28, 18:17
Medlem
Köpa på extrapris eller använda tepåsarna två ggr är väl ingenting. Dom riktiga snåljåparna är dom som snyltar på sina vänner!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in