Citat:
Ursprungligen postat av
UniversalRace
När är man snål och när är man ekonomisk? Och troligen är det omgivningen som definierar min snålhet genom att jag är ekonomisk på ett område där omgivningen inte tycker att man ska snåla på.
I min värld så är man snål om man är så ekonomisk att det går ut över ens livskvalitet. Att vara snål/ekonomisk kan vara en hobby. Utmana en kompis om vem som kan leva på minst pengar en månad till exempel bara för att göra det till en tävling.
Jag skulle inte betrakta TS som snål. Extrapris och panta tillhör väl snarast normalt beteende. Att köra skrot, vad det nu är, verkar vara ett lönsamt extraknäck vilket är smart.
Förstår din tanke, jag funderade över om jag var snål eller ekonomisk
Ex jag kör mycket bil, men kör till vardags en Mercedes w123 diesel alltså veteran där sparar jag
Ingen skatt på bilen
Besiktning varannan år
Ingen kostnad för drivmedel då jag tankar spillolja och frityrolja, full tank/60 liter kostar ca 20 kr i att byta ett enkelt bränslefilter i stället för kanske 800 eller vad full tank kostar.... Pengarna jag spar lägger jag hellre på min Chevrolet 63a
Samlar pant, en sparad krona är en tjänade krona, får ihopa allt mellan 20 - 100 kr i veckan
Kör skrot, ser jag det ligger skrot någonstans så stannar jag och frågar om jag får ta det, ger några tusen i månaden 🙂
Många bäckar små.... Hade jag inte gjort detta så hade jag ex inte haft råd med mina bilar, jag hade inte kunnat köpa en del små saker, dyra som billiga