Citat:
Ursprungligen postat av
fluff995
Låter ju som regelrätt zigenarbeteende om inte annat.
Så tänkte jag när jag först läste nyheten.
Men sedan mer information tillkommit, har jag öppnat upp för ett annat scenario.
Ett företag bokade julbord, fick uppfattningen att betalning sker med faktura (vilket är vanligt, iaf i Stockholm).
Väl vid julbordet sitter ett par dussin personer och äter och dricker gott (ingen aning om det rör sig om etniska svenskar eller personer med invandrarbakgrund).
Några timmar senare är sällskapet glada och hyfsat berusade. Införstådda med betalning via faktura, och har inga som helst planer på att smita från den.
Men restaurangpersonalen är av annan uppfattning och vill ha kortbetalning.
Bland företagets anställda börjar några lämna platsen (de har troligen ingen som helst koll på hur betalningen görs). Ett par personer finns kvar och vill lösa betalningen. Det blir någon form av missförstånd, där företaget självklart vill betala - men via faktura. Och restaurangpersonalen förväntar sig kort. Det pratas lite, under tiden lämnar företagets sista personer, och avser att betala via den faktura de hela tiden tänkt betala. Restaurangens anställda är av en annan uppfattning. Kanske för att de är invandrare och inte förstår konceptet med faktura? (spekulation, behöver självklart inte vara så). De ringer polisen och rapportera "springnota".
Har företaget gjort fel? Om de haft uppfattning att betalning sker vi faktura och de hela tiden avsett att betala ser jag inte att de gjort fel.
Tråkigt missförstånd givetvis, men det betyder inte att någon gjort fel eller begått brott.