2023-12-27, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Så tänkte jag när jag först läste nyheten.

Men sedan mer information tillkommit, har jag öppnat upp för ett annat scenario.

Ett företag bokade julbord, fick uppfattningen att betalning sker med faktura (vilket är vanligt, iaf i Stockholm).

Väl vid julbordet sitter ett par dussin personer och äter och dricker gott (ingen aning om det rör sig om etniska svenskar eller personer med invandrarbakgrund).

Några timmar senare är sällskapet glada och hyfsat berusade. Införstådda med betalning via faktura, och har inga som helst planer på att smita från den.

Men restaurangpersonalen är av annan uppfattning och vill ha kortbetalning.

Bland företagets anställda börjar några lämna platsen (de har troligen ingen som helst koll på hur betalningen görs). Ett par personer finns kvar och vill lösa betalningen. Det blir någon form av missförstånd, där företaget självklart vill betala - men via faktura. Och restaurangpersonalen förväntar sig kort. Det pratas lite, under tiden lämnar företagets sista personer, och avser att betala via den faktura de hela tiden tänkt betala. Restaurangens anställda är av en annan uppfattning. Kanske för att de är invandrare och inte förstår konceptet med faktura? (spekulation, behöver självklart inte vara så). De ringer polisen och rapportera "springnota".

Har företaget gjort fel? Om de haft uppfattning att betalning sker vi faktura och de hela tiden avsett att betala ser jag inte att de gjort fel.

Tråkigt missförstånd givetvis, men det betyder inte att någon gjort fel eller begått brott.
Du har svårt att ta in att det var rätt så ökända muslimer som betedde sig som många muslimer faktiskt gör, som djur.
Citera
2023-12-27, 05:45
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Det är ganska uppenbart att det är så det har gått till du också. Personalen visste ingenting och kallade på polisen och ägaren skyddar nu sin personal genom att ljuga

Finns ingen restaurang där så stort sällskap betalar på plats
Vill påstå att ägaren skyddar sig själv genom att ljuga.
Om han missat att informera sin personal, är skulden hans.
Citera
2023-12-27, 07:02
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Så tänkte jag när jag först läste nyheten.

Men sedan mer information tillkommit, har jag öppnat upp för ett annat scenario.

Ett företag bokade julbord, fick uppfattningen att betalning sker med faktura (vilket är vanligt, iaf i Stockholm).

Väl vid julbordet sitter ett par dussin personer och äter och dricker gott (ingen aning om det rör sig om etniska svenskar eller personer med invandrarbakgrund).

Några timmar senare är sällskapet glada och hyfsat berusade. Införstådda med betalning via faktura, och har inga som helst planer på att smita från den.

Men restaurangpersonalen är av annan uppfattning och vill ha kortbetalning.

Bland företagets anställda börjar några lämna platsen (de har troligen ingen som helst koll på hur betalningen görs). Ett par personer finns kvar och vill lösa betalningen. Det blir någon form av missförstånd, där företaget självklart vill betala - men via faktura. Och restaurangpersonalen förväntar sig kort. Det pratas lite, under tiden lämnar företagets sista personer, och avser att betala via den faktura de hela tiden tänkt betala. Restaurangens anställda är av en annan uppfattning. Kanske för att de är invandrare och inte förstår konceptet med faktura? (spekulation, behöver självklart inte vara så). De ringer polisen och rapportera "springnota".

Har företaget gjort fel? Om de haft uppfattning att betalning sker vi faktura och de hela tiden avsett att betala ser jag inte att de gjort fel.

Tråkigt missförstånd givetvis, men det betyder inte att någon gjort fel eller begått brott.

Känns som en mycket plausibel førklaring. Jobbigt før alla involverade, inklusive de som gissat fel i tråden,
Citera
2023-12-27, 08:11
Medlem
SvenBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelota
Sök lite istället för att gissa
Tog inte ens 30 minuter att hitta inlägg på Facebook som säger att de skulle äta på atmosfär igår ’med firman

Hon är gift med en man som äger en lokal byggfirma. R börjar hans väldigt svenska namn på

Mycket kackel i den här tråden. Jag hittar ETT intressant inlägg. Detta.

Tyvärr är jag inte lika vass på att googla som Pelota. Någon annan som hittar mer om byggfirma?
Citera
2023-12-27, 08:33
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenBergman
Mycket kackel i den här tråden. Jag hittar ETT intressant inlägg. Detta.

Tyvärr är jag inte lika vass på att googla som Pelota. Någon annan som hittar mer om byggfirma?
Vi närmar ett svar. Restaurangen sitter inne med namn, men dom tiger. Än så länge.
Citera
2023-12-27, 08:43
Medlem
Starkt av Atmosfär att våga gå ut med detta. Liknande sker säkert dagligen med de kriminella klanerna som räknar med att ingen vågar anmäla.

Jag tror knappast att gästerna flydde hals över huvud, de gick nog därifrån med uttalade eller outtalade hot.

Får se vad som händer med lokalen nu, eller med ägarna. Samhället erbjuder inte mycket skydd mot de utsatta.

Just detta är väl ett bra exempel på bristande vandel?
Citera
2023-12-27, 08:50
Medlem
devilsdecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Vill påstå att ägaren skyddar sig själv genom att ljuga.
Om han missat att informera sin personal, är skulden hans.

Det framgår av artikeln att något sådant upplägg såsom faktura aldrig diskuterats. Finns ingen restaurang som accepterar faktura numera såvida företaget inte heter ABB ellr Skanska. Man brukar betala i förskott numera. Bolagsblåsarna har inte samma framgångar som förr i tiden då allt byggde på förtroende. Då kunde de komma undan med "betala på faktura"-varianten hahaha
Citera
2023-12-27, 08:56
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Känner en som jobbar i köket. Han berättade det för mig, ökänd klan.
Vidrigt beteende.

Då borde de väl förutsett detta speciellt när de äter för 83 lakan.
Citera
2023-12-27, 09:38
Medlem
Amazon-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det beror väl på vad du har för sorts arbetsplats, alla behöver ju inte vara anställda där heller, det fanns ju minderåriga och respektive i sällskapet eller kanske även kundrelationer, leverantörer som man vill smörja

Man kan också kallat det för en personalfest för att det är en avdragsgill tillställning,

Hur får du fruar och barn genom revisionen när det är en företagsrelaterad bjudning? Mycket hittepå från din särskolehjärna i denna tråd..
Citera
2023-12-27, 09:50
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Julbord brukar tas på faktura. Läser man artikeln så framgår det tydligt att personalen inte hade fått veta det av restaurangägaren.

Det är det normala, men ibland kan restaurangen ønska en deposition før att säkra sig mot "no show" før en så stor bokning.

Det kan vara så att bokaren tog faktura før givet då inte alternativet, "ta med kredittkort med täckning" nämndes.

All pr är bra pr...
Citera
2023-12-27, 09:54
Citat:
Ursprungligen postat av devilsdeck
Det framgår av artikeln att något sådant upplägg såsom faktura aldrig diskuterats. Finns ingen restaurang som accepterar faktura numera såvida företaget inte heter ABB ellr Skanska. Man brukar betala i förskott numera. Bolagsblåsarna har inte samma framgångar som förr i tiden då allt byggde på förtroende. Då kunde de komma undan med "betala på faktura"-varianten hahaha

Snälla sluta gissa.

Majoriteten av restaurangbesök betalas på faktura eftersom det inte är 100% vad kostnaden blir. Sen skriver ansvarig chef under.
Citera
2023-12-27, 10:12
Medlem
100% säker på att restaurangen kommer lägga ner anmälan eller så kommer de inte fullfölja detta till rätten. Kommer sluta med att restaurangen kommer bli bötfälld av falangen och det lär säkert sluta med att restaurangen kommer stänga igen om 1 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in