Min uppfattning är att olaug är en s k släktbedragare. Finns en del såna genom historien. Som av oklara psykologiska eller ekonomiska skäl vill nästla sig in i familjer. Hon var kanske ensam och tyckte systrarna verkade trevliga från början, innan de började med det religiösa.
Min teori är att systrarna när de träffade Olaug hos mäklaren sa att men vad du är lik vår syster som dog för 30 år sedan. Hon ska ha haft en bortlämnad tvilling det kanske är du. Kallades du lita. Vår syster föddes det och det datumet när föddes du?
Så var det bara för olaug att spinna vidare på detta så att säga. Tills hon insåg vad det var för familj och inte alls så fin som hon tänkt sig, så hon ångrade sig.
Olaug hade kunnat gå vidare med att forska kring vem hennes biologiska mamma var t.ex. men ville helst dra sig ur situationen asap. Varför fick man inte veta något mer om deras mamma som pappan tydligen hade haft en affär med? Hon som födde tvillingarna. Ja det är väl för långt tillbaka för att kunna dra i de trådarna, vad vet jag.
Olaug får mig tänka på Marie Madeleine Steen (Norsk STORbedragar) . Men det var inte förens efter slutkommentaren när hon önskade DNAtesta sig med regissören som jag kände hon var oerhört konstig? Fick samma vibbar av henne som när jag lyssnade på Poddokumentären "Kvinnan med den tunga kofferten"
Systrarna visste ju inget om en eventuell tvilling förrän Olaug fick reda på det genom släktforskning.
Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Min uppfattning är att olaug är en s k släktbedragare. Finns en del såna genom historien. Som av oklara psykologiska eller ekonomiska skäl vill nästla sig in i familjer. Hon var kanske ensam och tyckte systrarna verkade trevliga från början, innan de började med det religiösa.
Min teori är att systrarna när de träffade Olaug hos mäklaren sa att men vad du är lik vår syster som dog för 30 år sedan. Hon ska ha haft en bortlämnad tvilling det kanske är du. Kallades du lita. Vår syster föddes det och det datumet när föddes du?
Så var det bara för olaug att spinna vidare på detta så att säga. Tills hon insåg vad det var för familj och inte alls så fin som hon tänkt sig, så hon ångrade sig.
Litas och ev Olaugs mamma dog av tuberkulos, det var ingen affär. Deras pappa blev änkeman och gifte om sig. Har du inte tittat på filmen?
Citat:
Ursprungligen postat av moverni
Olaug hade kunnat gå vidare med att forska kring vem hennes biologiska mamma var t.ex. men ville helst dra sig ur situationen asap. Varför fick man inte veta något mer om deras mamma som pappan tydligen hade haft en affär med? Hon som födde tvillingarna. Ja det är väl för långt tillbaka för att kunna dra i de trådarna, vad vet jag.
Maria är hon som gör dokumentären, Litas dotter heter Trine.
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ja det tror jag det kan ligga något i: Spekulation, men funderar så här :
Olaug kontaktar Litas dotter Maria efter mötet med halvsystrarna och vill se om de är släkt. Kanske är hon smart och gör sig av med halvsystrarna för att avsluta kontakten och göra det formellt och tydligt (inkl. för alla eventuella rykten) att hon dragit sig ur. Hon inser kanske att hon är ute på hal is och ändrar taktik under skapandet av dokumentären.
Men det skulle lika gärna kunna vara så, att de gjort ett DNA - test som känns fel och vill kolla en gång till för säkerhets skull. Filmaren lägger ju sig i samtalet om DNA mellan de 4.
Att Lita skulle ha suttit där i bilen flera dagar med olika hårfärg / peruk, låter sökt och konstigt.
Människor reagerar på att hon sitter där flera dagar i rad. Dessutom med en korg med jordgubbar mm. Det låter liksom arrangerat.
Som jag fattade det, var uppbrottet med Steinar ingen höjdare. Lägg därtill historien om otrohet "som planterats" på henne. + 3st. livförsäkringar, varav en knuten till hans arbetsplats.
Om exet var en psykopat och narcissist - kan han väl mycket väl :
1. Ha tagit illa vid sig vid uppbrottet.
2. Hotat henne
3. Spridit falska otrohetsrykten som hämnd.
4. Stämt möte med henne för "försoning" / praktiska frågor gällande barnen och därefter
5. Bragt henne om livet.
Men obduktionsrapporten visade väl att hon dog två dagar innan?
Levde hon när hon satt i bilen, undrar man då..?
Både intervjun med exet och hela historien ger en riktigt otäck bismak.
Är det han hon skulle möta nere vid vattnet, känns utgången ganska given.
Filmaren gör en dokumentär och får ett mord på halsen. Tvillingsystern får en tvillingsyster som tycks ha blivit mördad.
Ingen vågar gräva vidare. Hoppas för Litas och barnens skull att polisen reder ut vad som hände om dödsfallet (i det fall det är mord) inte är preskriberat. Otroligt dåligt utredningsarbete av polisen.
Olaug får mig tänka på Marie Madeleine Steen (Norsk STORbedragar) . Men det var inte förens efter slutkommentaren när hon önskade DNAtesta sig med regissören som jag kände hon var oerhört konstig? Fick samma vibbar av henne som när jag lyssnade på Poddokumentären "Kvinnan med den tunga kofferten"
Samma känsla här. Olaugs kommentar som kommer efter eftertexterna är ju oerhört märklig. Lite som att hon bara ”äh, jag kör ett släkt-race med regissören också.”
På de få bilderna som visas på Olaug från när hon var yngre så tycker jag faktist inte att hon liknar så så myket på Lita.
Att Olaug kallades för Lita när hon var ung kan mycket väl vara lögn.
DNA test 1 var nog bara hemmatest och kanske sade även den att det inte var någon släktskap. Någon kanske ljög att testet visade släktskap.
I det stora hela handlar denna historia om grupptänk och hur viktigt det är med kritiskt tänkande.
Lita motsvarar ungefär Lillan här i Sverige. Var och
varannan flickunge kallades Lillan för 70-80 år sedan.
Antar att liknande var förhållandet i Norge med Lita.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!