Citat:
Ursprungligen postat av
Doktordonka
Den finns att beskåda på svtplay ett tag framöver:
https://www.svtplay.se/video/KRoGa79...et-i-gullspang
Mina reflektioner:
Antingen så fuskades det med det första dna-testet, eller, mer troligt det andra. Orimligt med tester som först visar att de är syskon, därefter inte släkt alls.
Min gissning: att Olaug tröttnade på att släktingarna var hyperkristna och ständigt ville frälsa henne och helt enkelt fixade till test två så att hon till sist fick vara i fred! Inte orimlig tanke iaf.
Hur skulle hon fixat till det?
De flesta som kommenterat här verkar vara överens om att test 2 borde varit svårast att fejka eftersom det gjordes på någon klinik och man fick se när de öppnade resultatet och läste upp det. Test 1 vet vi inte vem som tog initiativ till, vem som fick resultatet och knappt hur det gjordes ens. Skickades det ens till någon analys? Det vet vi ju inte heller.
Jag tror inte Lita och systrarna hon växte upp med var biologisk släkt. Däremot är jag rätt övertygad om att Olaug och Lita var tvillingar. Precis som Olaug hade hon troligen blivit utplacerad i fosterhem. Det skulle förklara resultatet av det andra DNA-testet. Men det finns dock två saker som talar emot det:
1. Varför visades inget släktskap mellan Olaug och Trine i DNA-resultatet? - STN33 har ett väldigt bra svar på det några inlägg längre upp.
2. Varför sa barnmorskan att familjen i Nordnorge hade fött tvillingar? Här går jag bet. Hade tvillingarna fötts av modern i Nordnorge så borde DNA-testet visat släktskap med de andra systrarna.
Jag är lite upprörd över att dokumentärfilmaren inte försöker hjälpa dem vidare i dessa motstridiga resultat, utan lämnar dem bara i ett kaos av förvirring och frågor. Det känns inte så etiskt att behandla äldre kvinnor så tycker jag personligen. Förvisso bör man som dokumentärfilmare inte ingripa i det man dokumenterar, men när hon själv visar i filmen hur hon ingriper i andra sammanhang så känns det inte så schysst. Jag kan förstå att Olaug blev arg på Maria mot slutet och ringde det där samtalet i slutet som en pik till henne.