2024-04-06, 13:04
Medlem
Peace2023s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oledoledoffe
Vet inte, men jag funderade på det också.. De pratade om nazister som ville forska på "ariska" tvillingar, men tankarna gick till samer som du säger. Eller jag tänkte egentligen mer på zigenare, förstärktes av någon gammal bild där männen hade kostymbyxor och skinnvästar på sig, samt att de verkade gilla bo i husvagnar som gav lite zigenarvibe också.

Jag trodde först de var finska.
Citera
2024-04-06, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Jag trodde först de var finska.

Du ser väl om någon är finne eller zigenare?
Citera
2024-04-06, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRamsteiner
Har varit lite intresserad av att se denna ett bra tag. För några dagar sedan började jag och tjejen att titta när den kom på svtplay. Vi såg väl kanske 40-50 minuter innan vi stängde av. Vad är det för dårar? Även hon som gjorde filmen... är det något slags cinemaistiskt genialitet att visa alla omtagningar i början? Redan där tyckte jag att det var segt. Sedan det långsamma tempot och alla dårar som är med.

Annars en intressant historia men hon som gjorde filmen gjorde att man tröttnar och inte orkar se klart.

Dessutom om man inte tror på gud så är historien ganska enkel att förstå och inget mirakel.

Det är skönt att höra att jag inte är ensam. Jag klarade 3 minuter och sen stängde jag av och kollade efter tråd här. Det känns som om en inspelning med psykotiska personer, av psykotiska producenter.
Citera
2024-04-06, 14:21
Medlem
arakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skitipottan
Ja det är bättre att slösa tid på FB.
I det här fallet, ja det är det.
Citera
2024-04-06, 14:39
Medlem
fnskls avatar
Är det bara jag som tycker att Kari sticker ut väldigt mycket av syskonen? Hon ser typ ut som en helt annan ras än dom andra? (Kanske same). Och Olaus DNA testades väl mot hennes andra gången? Iofs också mot litas barn. Men vet inte, det är nån som ljuger här men fattar inte vem.

Angående Olaugs meddelande på svararen sist i filmen så tolkade jag det som ett skämt. Men kanske en antydan på någonting. Tycker nog ändå det var en rätt bra dokumentär om än frustrerande.
Citera
2024-04-06, 15:03
Medlem
De har hetsat upp varandra och filmaren hängde på. Man har spelat in scener och telefonmeddelande. utifrån hur dessa märkliga människor minns saker och ting. Tror de trott på sig själva. Riktigt besviken faktiskt.
Citera
2024-04-06, 15:52
Medlem
C.B.G.s avatar
Den här tråden ligger högst upp på Aktuellt-sidan före Dumpen, SvD:s ledare om hat mot svenskar samt Glenn Hyséns tavla. Med över 200 inlägg.

Varför? Vad är det jag har missat?
Citera
2024-04-06, 16:05
Medlem
Storstark68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.
Den här tråden ligger högst upp på Aktuellt-sidan före Dumpen, SvD:s ledare om hat mot svenskar samt Glenn Hyséns tavla. Med över 200 inlägg.

Ingenting.
Citera
2024-04-06, 16:41
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C.B.G.

https://www.svtplay.se/video/KRoGa79...et-i-gullspang
Citera
2024-04-06, 17:55
Medlem
bildburgares avatar
Ganska halvdan dokumentär. Men nåt har den ju, eftersom den verkar ha engagerat en hel del här på Flashback.

Som jag ser det: De två religiösa systrarna (Kari och Maj?) verkar rätt galna. De tutade i Olaug att de var systrar. Man kan väl spekulera i varför, men de hade förmodligen ett trauma efter sin döda syster som de drevs av. Filmmakaren (Maria?) trodde hon hade en bra historia men drevs in i soppan och kände sig tvungen att försöka skapa något intressant för att inte ha kastat bort sin tid.

Systerns (Lila, Astri?) död kan vi ju bara spekulera i, men det kan väl förmodas vara självmord? Spelar egentligen ingen roll i det stora hela. Vem vet. I filmen fick frågan ett syfte eftersom det drev fram motsättningen mellan den nya systern och familjen. Frågan hade säkert samma funktion för Olaug.

I allmänhet, stackars Olaug som lurades av dessa galningar.
Citera
2024-04-06, 17:56
Medlem
Om historien är sann:

Kan det inte varit så att tvillingarna föddes av någon annan familj men båda två blev bortlämnade? Alltså att Lita/Astrid hamnade i en fosterfamilj och Olaug i en annan? Skulle förklara varför de inte var släkt enligt DNA…
Citera
2024-04-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Safursey
Obs! Spoilervarning.

Jag håller med om att dokumentären slutade märkligt. Dels det andra DNA-resultatet (?), dels Olaug som ringer producenten och säger att hon blivit utsatt för en svindel (?) och dels att hon därefter ringer producenten igen och föreslår ett DNA-test eftersom "de kanske är släkt" (?).

Men för att svara på dina frågor: Staten utreder inte släktskap åt halvsyskon utan man får göra det privat (vilket var precis vad de gjorde), och varför det eventuella mordet inte utreds - för att det sedan länge är preskiberat.

Mina tankar om filmen/dokumentären i övrigt: Den berörde mig djupt och är verkligen sevärd. Jag är själv så oreligiös man kan vara, och förstår att Olaug tog avstånd från sina djupt religiösa halvsyskon (med tanke på att de ville "frälsa" henne etc).

Så hur slutade filmen egentligen? Jag kan inte dra annan slutsats än att de förstås verkligen var halvsyskon, men att Olaug på något sätt lyckades fiffla med det andra DNA-provet. Varför hon gjorde det? 1. Hon gillade inte alls sina nya halvsyskon och 2. Tror verkligheten blev för tung för henne, och hon saknade sitt gamla liv. De påföljande samtalen om svindeln och att DNA-testa producenten ... ja, här kan jag inte dra annan slutsats än att Olaug började tappa förståndet och svikta i sin mentala hälsa. Förståeligt med tanke på att hela hennes liv vänts upp och ner, och allt som förut var sant är inte längre sant. Förhoppningsvis återhämtade hon sig.
De är halvsyskon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in