Citat:
Ursprungligen postat av
Loyola
Många bra frågor Hompen, mina funderingar:
Har olyckan i Newton ("flumeride på skara sommarland) ägt rum?
Skara sommarland behöver nog inte bekräfta något om detta, antar jag. Men det skulle väl vara om damen själv vill visa delar av sin journal, tror hon sökte vård?
Varför skulle hon börja titta på hus/lägenhet för att hennes svanskota var skadad?
Om jag minns rätt så tänkte hon att skadan var ett tecken (från Gud) att hon skulle söka bostad i trakten. Hon hade redan sin syster i trakterna.
Varför skulle hon köpa en tavla innan hon köpte hus, och varför skulle det just vara en "frukttavla"?
Kanske bara en känsla hos henne, fix idé. Hon hade nog ingen brådska med att bestämma sig angående ev flytt, men visst lite märkligt kanske
Varför titta efter ett broderat stileben på loppis, det är ju sådana tavlor man gör själv, det är inte samma sak att ha någon annans broderi på väggen (om det nu inte är någon man känner som gjort den.
Jag tror inte det sas att hon letade efter ett broderi, de kanske letade efter en oljemålning. Men så råkade tavlan i köket vara ett broderi, men en frukttavla
Känns inte det här med frukttavlan, och än mer pratet om treenigheten, så konstruerat?
Jo, men för en djupt religiös person så ligger nog inte tanken om treenighet så långt borta.
Har Gullspångsbostäder ens bostadsrätter (eller bara hyresrätter)?
Bra fråga. På Gullspångsbostäders hemsida hittar jag info om lägenheter som exakt stämmer överens med den annons som visades i dokumentären, där damen satte ett kryss ("Vi har lägenheter i Hova, Gullspång och Otterbäcken"). Men ingen info om bostadsrätter, bara hyresrätter. Om dokumentären visar rätt hyreshus i Gullspång, liknar det mest Östergatan eller Villagatan på hemsidan
Hur kom det sig att både Astrid och Olaug blev kallade Lita?
Populärt smeknamn vid den tiden? Minstingen som kallas typ Liten.
Hur kan Olaug känna till att det bestämdes när hon blev bortlämnad att "det här får aldrig komma fram"?
Eftersom det var hemligt så kanske det var hennes gissning att detta bestämdes, hon dramatiserar om hur det kunde sagts vid den tiden.
Hur kunde Olaugs kusin på nån dag få reda på att hon var tvilling?
Har de valt att inte ta med hur han fick reda på det så snabbt?
Fyller på med funderingar:
Dna-test 1, verkar ha varit ett självtest där man skickar in saliv. Dna-test 2 var ett blodprov som togs på vårdcentralen, antagligen mer tillförlitligt. Det är väl inte så lätt att fuska med blodprov, som en vanlig pensionär?
Väldigt korta intervjuer med vissa, t ex sonen och exmannen.
Båda tvillingarna sades växa upp på varsin sida av en fjord. Skulle man ha placerat ett hemligt fosterbarn så nära ursprungsfamiljen? I dokumentären frågas ju om de skulle kunna ha setts vid konfirmation etc.
Polisen tillkallades 31/7 och fann den döda kroppen. De har skrivit i rapporten att hon dog 29/7, detta stämmer inte enligt vittnen. Vittnen har sett henne under helgen, förmodligen levande i bilen. Polisarbetet kanske var undermåligt utfört, den kanske inte går att lita på. Polisen kanske ville ha detta snabbt undanstökat som självmord.
Om det stämmer att Lita visste om någon otrohetsaffär på sin arbetsplats, blev det någon konflikt kring det och hon måste försvinna? Utpressning? Om det stämmer att Lita förskingrade på sin arbetsplats kan hon ha varit i ekonomisk knipa.
Kom det fram vilken typ av bedrägeri Olaug säger sig ha råkat ut för?
Livförsäkringarna på Lita: blev inget utbetalt pga självmord?
Märklig historia, känns som att flera personer har en räv bakom örat. Vem har något att vinna på att hitta på? Skulle vara intressant att veta vad de medverkande delar/delat med sig av efter att dokumentären visats i intervjuer etc. Dok har väl ganska nyligen visats i Norge.[/quote]
En uppföljare behövs, det är mkt märkliga händelser som berättas om i denna film, och endast frågor, inga svar .
Den O-Lita som påstods vara tvillingsystern, är inte tvillingsystern.
Hon visade sig inte alls vara släkt med de där mänskorna som upplevde mirakler,
Hon O -behöver istället skicka iväg ett nytt dna -test för att på så vis hitta nya äkta släktingar,
så hoppas de gör en del två av denna första film.
Vill ju veta hur denna Lita/O, mår idag efter all uppståndelse..
Annars kan jag uppfatta att budskapet är-
Tro inte på allt vad gäller nyheter, politiker,influencer eller annan makthavare,
tänkt kritiskt. låt dig inte förledas
allt kan vara fejk-news.
Kan vara Lögner o bedrägerier, med ett dolt syfte
som i denna filmen visar.
Svårt att ringa in bedragaren, svårt att genomskåda.