2024-03-31, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ja det tror jag det kan ligga något i: Spekulation, men funderar så här :

Olaug kontaktar Litas dotter Maria efter mötet med halvsystrarna och vill se om de är släkt. Jag tror att hon är smart och gör sig av med halvsystrarna för att avsluta kontakten och göra det formellt och tydligt (inkl. för allt eventuella rykten) att hon dragit sig ur. Hon inser kanske att hon är ute på hal is och ändrar taktik under skapandet av dokumentären.

Men det skulle lika gärna kunna vara så, att de gjort ett DNA - test som känns fel och vill kolla en gång till för säkerhets skull. Filmaren lägger ju sig i samtalet om DNA mellan de 4.

Att Lita skulle ha suttit där i bilen flera dagar med fejkad identitet via peruken, låter sökt och konstigt.

Människor reagerar på att hon sitter där flera dagar i rad. Dessutom med en korg med jordgubbar mm. Det låter liksom arrangerat.

Vad menar du ned arrangerat? Att det var ngn annan egentligen?
Citera
2024-03-31, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hompen
Ja, många frågor. Några frågor från inledningen:
Har olyckan i Newton ("flumeride på skara sommarland) ägt rum?
Varför skulle hon börja titta på hus/lägenhet för att hennes svanskota var skadad?
Varför skulle hon köpa en tavla innan hon köpte hus, och varför skulle det just vara en "frukttavla"?
Varför titta efter ett broderat stileben på loppis, det är ju sådana tavlor man gör själv, det är inte samma sak att ha någon annans broderi på väggen (om det nu inte är någon man känner som gjort den)?
Känns inte det här med frukttavlan, och än mer pratet om treenigheten, så konstruerat?
Har Gullspångsbostäder ens bostadsrätter (eller bara hyresrätter)?
Hur kom det sig att både Astrid och Olaug blev kallade Lita?
Hur kan Olaug känna till att det bestämdes när hon blev bortlämnad att "det här får aldrig komma fram"?
Hur kunde Olaugs kusin på nån dag få reda på att hon var tvilling?
Svaret på dina första frågor är att de är djupt religiösa. Religiösa människor som letar tecken från gud hittar tecken som bekräftar som, överallt. Hon var dessutom antik- och konstintresserad, inte konstigt att hon letar efter specifika grejer.
Citera
2024-03-31, 10:40
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cmonthrough
Vad menar du ned arrangerat? Att det var ngn annan egentligen?

Det är ytterligare en annan möjlighet, visst.
Redigerade mitt inlägg för förtydligande :

Citat:
Ursprungligen postat av Xedome
Ja det tror jag det kan ligga något i: Spekulation, men funderar så här :

Olaug kontaktar Litas dotter Maria efter mötet med halvsystrarna och vill se om de är släkt. Kanske är hon smart och gör sig av med halvsystrarna för att avsluta kontakten och göra det formellt och tydligt (inkl. för alla eventuella rykten) att hon dragit sig ur. Hon inser kanske att hon är ute på hal is och ändrar taktik under skapandet av dokumentären.

Men det skulle lika gärna kunna vara så, att de gjort ett DNA - test som känns fel och vill kolla en gång till för säkerhets skull. Filmaren lägger ju sig i samtalet om DNA mellan de 4.

Att Lita skulle ha suttit där i bilen flera dagar med olika hårfärg / peruk, låter sökt och konstigt.

Människor reagerar på att hon sitter där flera dagar i rad. Dessutom med en korg med jordgubbar mm. Det låter liksom arrangerat.

Som jag fattade det, var uppbrottet med Steinar ingen höjdare. Lägg därtill historien om otrohet "som planterats" på henne. + 3st. livförsäkringar, varav en knuten till hans arbetsplats.

Om exet var en psykopat och narcissist - kan han väl mycket väl :

1. Ha tagit illa vid sig vid uppbrottet.
2. Hotat henne
3. Spridit falska otrohetsrykten som hämnd.
4. Stämt möte med henne för "försoning" / praktiska frågor gällande barnen och därefter
5. Bragt henne om livet.

Men obduktionsrapporten visade väl att hon dog två dagar innan?

Både intervjun med exet och hela historien ger en riktigt otäck bismak.
Är det han hon skulle möta nere vid vattnet, känns utgången ganska given.

Filmaren gör en dokumentär och får ett mord på halsen. Tvillingsystern får en tvillingsyster som tycks ha blivit mördad.

Ingen vågar gräva vidare. Hoppas för Litas och barnens skull att polisen reder ut vad som hände om dödsfallet (i det fall det är mord) inte är preskriberat. Otroligt dåligt utredningsarbete av polisen.

Ruggigt.
Citera
2024-03-31, 10:57
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Många bra frågor Hompen, mina funderingar:

Fyller på med funderingar:
Dna-test 1, verkar ha varit ett självtest där man skickar in saliv. Dna-test 2 var ett blodprov som togs på vårdcentralen, antagligen mer tillförlitligt. Det är väl inte så lätt att fuska med blodprov, som en vanlig pensionär?

Väldigt korta intervjuer med vissa, t ex sonen och exmannen.

Båda tvillingarna sades växa upp på varsin sida av en fjord. Skulle man ha placerat ett hemligt fosterbarn så nära ursprungsfamiljen? I dokumentären frågas ju om de skulle kunna ha setts vid konfirmation etc.

Polisen tillkallades 31/7 och fann den döda kroppen. De har skrivit i rapporten att hon dog 29/7, detta stämmer inte enligt vittnen. Vittnen har sett henne under helgen, förmodligen levande i bilen. Polisarbetet kanske var undermåligt utfört, den kanske inte går att lita på. Polisen kanske ville ha detta snabbt undanstökat som självmord.

Om det stämmer att Lita visste om någon otrohetsaffär på sin arbetsplats, blev det någon konflikt kring det och hon måste försvinna? Utpressning? Om det stämmer att Lita förskingrade på sin arbetsplats kan hon ha varit i ekonomisk knipa.

Kom det fram vilken typ av bedrägeri Olaug säger sig ha råkat ut för?

Livförsäkringarna på Lita: blev inget utbetalt pga självmord?

Märklig historia, känns som att flera personer har en räv bakom örat. Vem har något att vinna på att hitta på? Skulle vara intressant att veta vad de medverkande delar/delat med sig av efter att dokumentären visats i intervjuer etc. Dok har väl ganska nyligen visats i Norge.

Intressanta tankar. Syskon och eventuella syskon vinner på att låta skiten vara om de inser att hon har mördats och av vem. Kanske är det preskriberat. Kanske kan de råka illa ut.

Mördaren vinner förstås också på att ljuga, om han nu bragt henne om livet. Tyckte att exet såg påfallande loj ut när han svarade. Ska man gräva vidare hamnar det hos polisen, och han vill inte göra ngn längre intervju vad det verkar.
Citera
2024-03-31, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loyola
Många bra frågor Hompen, mina funderingar:

Har olyckan i Newton ("flumeride på skara sommarland) ägt rum?
Skara sommarland behöver nog inte bekräfta något om detta, antar jag. Men det skulle väl vara om damen själv vill visa delar av sin journal, tror hon sökte vård?

Varför skulle hon börja titta på hus/lägenhet för att hennes svanskota var skadad?
Om jag minns rätt så tänkte hon att skadan var ett tecken (från Gud) att hon skulle söka bostad i trakten. Hon hade redan sin syster i trakterna.

Varför skulle hon köpa en tavla innan hon köpte hus, och varför skulle det just vara en "frukttavla"?
Kanske bara en känsla hos henne, fix idé. Hon hade nog ingen brådska med att bestämma sig angående ev flytt, men visst lite märkligt kanske

Varför titta efter ett broderat stileben på loppis, det är ju sådana tavlor man gör själv, det är inte samma sak att ha någon annans broderi på väggen (om det nu inte är någon man känner som gjort den.
Jag tror inte det sas att hon letade efter ett broderi, de kanske letade efter en oljemålning. Men så råkade tavlan i köket vara ett broderi, men en frukttavla

Känns inte det här med frukttavlan, och än mer pratet om treenigheten, så konstruerat?
Jo, men för en djupt religiös person så ligger nog inte tanken om treenighet så långt borta.

Har Gullspångsbostäder ens bostadsrätter (eller bara hyresrätter)?
Bra fråga. På Gullspångsbostäders hemsida hittar jag info om lägenheter som exakt stämmer överens med den annons som visades i dokumentären, där damen satte ett kryss ("Vi har lägenheter i Hova, Gullspång och Otterbäcken"). Men ingen info om bostadsrätter, bara hyresrätter. Om dokumentären visar rätt hyreshus i Gullspång, liknar det mest Östergatan eller Villagatan på hemsidan

Hur kom det sig att både Astrid och Olaug blev kallade Lita?
Populärt smeknamn vid den tiden? Minstingen som kallas typ Liten.

Hur kan Olaug känna till att det bestämdes när hon blev bortlämnad att "det här får aldrig komma fram"?
Eftersom det var hemligt så kanske det var hennes gissning att detta bestämdes, hon dramatiserar om hur det kunde sagts vid den tiden.

Hur kunde Olaugs kusin på nån dag få reda på att hon var tvilling?
Har de valt att inte ta med hur han fick reda på det så snabbt?

Fyller på med funderingar:
Dna-test 1, verkar ha varit ett självtest där man skickar in saliv. Dna-test 2 var ett blodprov som togs på vårdcentralen, antagligen mer tillförlitligt. Det är väl inte så lätt att fuska med blodprov, som en vanlig pensionär?

Väldigt korta intervjuer med vissa, t ex sonen och exmannen.

Båda tvillingarna sades växa upp på varsin sida av en fjord. Skulle man ha placerat ett hemligt fosterbarn så nära ursprungsfamiljen? I dokumentären frågas ju om de skulle kunna ha setts vid konfirmation etc.

Polisen tillkallades 31/7 och fann den döda kroppen. De har skrivit i rapporten att hon dog 29/7, detta stämmer inte enligt vittnen. Vittnen har sett henne under helgen, förmodligen levande i bilen. Polisarbetet kanske var undermåligt utfört, den kanske inte går att lita på. Polisen kanske ville ha detta snabbt undanstökat som självmord.

Om det stämmer att Lita visste om någon otrohetsaffär på sin arbetsplats, blev det någon konflikt kring det och hon måste försvinna? Utpressning? Om det stämmer att Lita förskingrade på sin arbetsplats kan hon ha varit i ekonomisk knipa.

Kom det fram vilken typ av bedrägeri Olaug säger sig ha råkat ut för?

Livförsäkringarna på Lita: blev inget utbetalt pga självmord?

Märklig historia, känns som att flera personer har en räv bakom örat. Vem har något att vinna på att hitta på? Skulle vara intressant att veta vad de medverkande delar/delat med sig av efter att dokumentären visats i intervjuer etc. Dok har väl ganska nyligen visats i Norge.[/quote]

En uppföljare behövs, det är mkt märkliga händelser som berättas om i denna film, och endast frågor, inga svar .
Den O-Lita som påstods vara tvillingsystern, är inte tvillingsystern.
Hon visade sig inte alls vara släkt med de där mänskorna som upplevde mirakler,

Hon O -behöver istället skicka iväg ett nytt dna -test för att på så vis hitta nya äkta släktingar,
så hoppas de gör en del två av denna första film.
Vill ju veta hur denna Lita/O, mår idag efter all uppståndelse..

Annars kan jag uppfatta att budskapet är-
Tro inte på allt vad gäller nyheter, politiker,influencer eller annan makthavare,
tänkt kritiskt. låt dig inte förledas
allt kan vara fejk-news.
Kan vara Lögner o bedrägerier, med ett dolt syfte
som i denna filmen visar.
Svårt att ringa in bedragaren, svårt att genomskåda.
Citera
2024-03-31, 13:51
Medlem
Xedomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes

En uppföljare behövs, det är mkt märkliga händelser som berättas om i denna film, och endast frågor, inga svar .
Den O-Lita som påstods vara tvillingsystern, är inte tvillingsystern.
Hon visade sig inte alls vara släkt med de där mänskorna som upplevde mirakler,

Hon O -behöver istället skicka iväg ett nytt dna -test för att på så vis hitta nya äkta släktingar,
så hoppas de gör en del två av denna första film.
Vill ju veta hur denna Lita/O, mår idag efter all uppståndelse..

Annars kan jag uppfatta att budskapet är-
Tro inte på allt vad gäller nyheter, politiker,influencer eller annan makthavare,
tänkt kritiskt. låt dig inte förledas
allt kan vara fejk-news.
Kan vara Lögner o bedrägerier, med ett dolt syfte
som i denna filmen visar.
Svårt att ringa in bedragaren, svårt att genomskåda.

Det största etiska problemet är vad filmaren ställer till med. Visst, det är oavsiktligt, men varför lägga sig i samtalet om DNA? De äger historien och blir långt mycket mer påverkade av vändningarna än filmaren, som är besökare bara. Om någon hotas till livet till exempel. Det är ju presenterat som fakta och inte fiktion.

Senast redigerad av Xedome 2024-03-31 kl. 13:59.
Citera
2024-03-31, 13:52
Medlem
Man-At-Armss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pojken med guldbyxorna
Jag har glömt det mesta av filmen men jag fick intrycket att det rörde sig om en mockumentär, att alltsammans var påhittat och skådespelat. Olaugs slutrepliker var ett av de synligare tecknen på detta men jag har för mig att det fanns fler. Det enda jag nu minns är det där att familjen skulle ha flytt det ockuperade Norge av rädsla för Mengeles tvillingexperiment, vilket ju låter skäligen osannolikt och mer präglat av en senare tids narrativ. Kanske kan man se filmen som en ironisk kommentar till vår tids biopics om Kurt Haijby, Stig Engström, makarna Stolpe, Dag Hammarskjöld m.fl., d.v.s. att Fredriksson vill se hur mycket fiktion publik och kritik kan svälja som påstådd sanning.

Jo, alla vändningar i filmen känns lite väl osannolika. Inledningen är ju öppet iscensatt, när systrarna pratar om tavlorna och regissören instruerar dem i var de ska stå och så vidare. Och även om den formen av regi är nödvändig inom dokumentärer kanske scenen är en fingervisning i hur man fängslar filmpublik med hjälp av välregisserade scener.
Lampan som föll där regissören skulle ha suttit känns också för "bra" för att vara sann.
Filmen fick guldbagge i kategorin bästa dokumentärfilm och det hade varit intressant att läsa reaktionerna om det nu är så att filmen är en mockumentär.

Det som motbevisar att filmen är mockumentär är att det i så fall skulle kräva att alla inblandade är väldigt duktiga skådespelare.

Oavsett tycker jag att filmen är fängslande.
Citera
2024-03-31, 13:56
Medlem
Detta citatet från artikeln på Klikk får mig nu till att tänka att det var DNA test 1 som var fusk . Antingen har systrarna aldrig skickat in provet , eller också visade resultaten inte det de hade hoppats på . Om man har gjort ett DNA test lär det finns digitalt någonstans, det försvinnner ju inte . Låt oss gå med på att resultaten bara kom analogt på posten , det är kanske det viktigaste brevet de någonsin har fått och då tappar de plötsligt bort det ?

Klart att ett blodprov är mera tillförlitlig än en saliv prov , men även saliv DNA test är mycket tillförlitliga med extremt låg sannolikhet för falsk positiv test. Så det är nästan en omöjlighet att test 1 viser halvsyskonsläktskåp och test 2 inte gör det

Citera
2024-03-31, 14:08
Medlem
Peace2023s avatar
Hur kan DNA-test visa så olika, är de inte tillförlitliga alltså? Kunde inte dokumentärfilmaren ställt den frågan till någon kunnig i filmen så man löst åtminstone en gåta? Jag tyckte väldigt mycket om filmen men det var som redan skrivits här bara många frågor och inga svar. Tror ni scenen med taklampan var konstruerad? Var det dokumentärfilmaren som suttit under lampan men precis rest sig? Finns det nån."övernaturlig" förklaring och vad vill händelsen i såna fall säga? Det största mysteriet är nästan och som redan nämnts här varför Olaug hatade den där släkten som hon sen visade sig inte vara släkt med. Och varför hon också kallats Lita tills hon var tjugo. Det hade varit roligt att få svar på.
Citera
2024-03-31, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Hur kan DNA-test visa så olika, är de inte tillförlitliga alltså? Kunde inte dokumentärfilmaren ställt den frågan till någon kunnig i filmen så man löst åtminstone en gåta? Jag tyckte väldigt mycket om filmen men det var som redan skrivits här bara många frågor och inga svar. Tror ni scenen med taklampan var konstruerad? Var det dokumentärfilmaren som suttit under lampan men precis rest sig? Finns det nån."övernaturlig" förklaring och vad vill händelsen i såna fall säga? Det största mysteriet är nästan och som redan nämnts här varför Olaug hatade den där släkten som hon sen visade sig inte vara släkt med. Och varför hon också kallats Lita tills hon var tjugo. Det hade varit roligt att få svar på.

Ang lampan, slump? Gammal lampa, förmodligen loppisköpt. Fil.skaparen sa att de hade filmat i hundratals timmar. Inte konstigt att hon råkar vara där när lampan faller, i pch med att hon hat hängt med dem i flera månader.

Angående varför Olaug hatade sin nyfunna släkt är klasskillnader. Hon är ateist, kulturellt berikad, rik, intellektuell, har helt andra värderingar osv. Möter arbetarklass/bönder som är djupt kristna och besatta av Jesus. Vem fan hade inte hatat den typen av umgänge tillslut
Citera
2024-03-31, 17:00
Medlem
Jag hade velat veta hur de hamnade i Gullspång av alla ställen.
Citera
2024-03-31, 17:27
Medlem
Glasklart!
Systrarna vill förkunna ett mirakel. När de ser att säljaren till lägenheten är lik deras döda syster, letar de efter tecken från Gud. Att säljaren är den döda systern har de redan bestämt sig för, något dna test behövs inte, när Gud så tydligt visat dem tecknen.

De kontaktar filmaren och säger de har en jättebra historia. Hon nappar och börjar filma. Allt verkar stämma och de lyckas pussla ihop denna solskenshistoria. Dock har de inte räknat med att den upphittade systern inte delar deras gudstro.

Solskenshistorien förvandlas till en tragedi där systern får en livskris då hon inte längre vet vem hon är. Hon passar inte in och börjar ifrågasätta. Vilket leder till att stämningen mellan dem blir en påtaglig återhållsam vrede.

Filmaren känner sig lurad, när dna visar att de inte är släkt. Men bestämmer sig att göra filmen ändå, men nu har miraklet förvandlas till något helt annat. En i mitt tycke intressantare historia om mänskliga relationer och vad vi väljer att tro på i olika situationer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in