Hur kan detta vara en prisbelönt dokumentärfilm? Det lutar mer åt att det är en mokumentär.
I seriös dokumentär hade man anlitat riktiga släktforskare och inte någon inavlad kusin som drar rövarhistorier om Tyskar och tvilling experiment. Dopbeviset från 1962 från någon som hade snarlikt namn
Tror du har en missuppfattning av vad en dokumentärfilm är och kan vara . Den är ju absolut en ”staged ” och subjektiv perspektiv på faktiska händelser , men en dokumentärfilm behöver ju inte vara ett avsnitt av uppdrag granskning. Denna är mindre journalistiskt och mera reflekterande / filosofiskt
Ja, många frågor. Några frågor från inledningen:
Har olyckan i Newton ("flumeride på skara sommarland) ägt rum?
Varför skulle hon börja titta på hus/lägenhet för att hennes svanskota var skadad?
Varför skulle hon köpa en tavla innan hon köpte hus, och varför skulle det just vara en "frukttavla"?
Varför titta efter ett broderat stileben på loppis, det är ju sådana tavlor man gör själv, det är inte samma sak att ha någon annans broderi på väggen (om det nu inte är någon man känner som gjort den)?
Känns inte det här med frukttavlan, och än mer pratet om treenigheten, så konstruerat?
Har Gullspångsbostäder ens bostadsrätter (eller bara hyresrätter)?
Hur kom det sig att både Astrid och Olaug blev kallade Lita?
Hur kan Olaug känna till att det bestämdes när hon blev bortlämnad att "det här får aldrig komma fram"?
Hur kunde Olaugs kusin på nån dag få reda på att hon var tvilling?
Ja, många frågor. Några frågor från inledningen:
Har olyckan i Newton ("flumeride på skara sommarland) ägt rum?
Varför skulle hon börja titta på hus/lägenhet för att hennes svanskota var skadad?
Varför skulle hon köpa en tavla innan hon köpte hus, och varför skulle det just vara en "frukttavla"?
Varför titta efter ett broderat stileben på loppis, det är ju sådana tavlor man gör själv, det är inte samma sak att ha någon annans broderi på väggen (om det nu inte är någon man känner som gjort den)?
Känns inte det här med frukttavlan, och än mer pratet om treenigheten, så konstruerat?
Har Gullspångsbostäder ens bostadsrätter (eller bara hyresrätter)?
Hur kom det sig att både Astrid och Olaug blev kallade Lita?
Hur kan Olaug känna till att det bestämdes när hon blev bortlämnad att "det här får aldrig komma fram"?
Hur kunde Olaugs kusin på nån dag få reda på att hon var tvilling?
Ja, så extremt många frågor. En annan - hur kan två DNA-test gå emot varandra ? Enda förklaringen på den frågan är att någon har manipulerat resultaten , antingen den första eller den andra . Falska positiver på modern DNA tests är mycket mycket sällsynt , mindre än 0,1 procent .
Sitter och skrattar då jag läser era frågeställningar. Det är så många av dom efter den här filmen/dokumentären?!
Lampan som gick i golvet också, kändes som det inte heller blev pratat ordentligt om det efter det klippet? Om en lampa hade ramlat bredvid mitt huvud då jag sitter och filmar hade jag haft behov att dela tankar runt det? Samt filmat alla i rummets tankar kring det?
Å hela grejen med peruke ? Dom måste ju ha lagt in sjuka fakta i varje scen som senare aldrig pratas om?!
Har olyckan i Newton ("flumeride på skara sommarland) ägt rum? Skara sommarland behöver nog inte bekräfta något om detta, antar jag. Men det skulle väl vara om damen själv vill visa delar av sin journal, tror hon sökte vård?
Varför skulle hon börja titta på hus/lägenhet för att hennes svanskota var skadad? Om jag minns rätt så tänkte hon att skadan var ett tecken (från Gud) att hon skulle söka bostad i trakten. Hon hade redan sin syster i trakterna.
Varför skulle hon köpa en tavla innan hon köpte hus, och varför skulle det just vara en "frukttavla"? Kanske bara en känsla hos henne, fix idé. Hon hade nog ingen brådska med att bestämma sig angående ev flytt, men visst lite märkligt kanske
Varför titta efter ett broderat stileben på loppis, det är ju sådana tavlor man gör själv, det är inte samma sak att ha någon annans broderi på väggen (om det nu inte är någon man känner som gjort den. Jag tror inte det sas att hon letade efter ett broderi, de kanske letade efter en oljemålning. Men så råkade tavlan i köket vara ett broderi, men en frukttavla
Känns inte det här med frukttavlan, och än mer pratet om treenigheten, så konstruerat? Jo, men för en djupt religiös person så ligger nog inte tanken om treenighet så långt borta.
Har Gullspångsbostäder ens bostadsrätter (eller bara hyresrätter)? Bra fråga. På Gullspångsbostäders hemsida hittar jag info om lägenheter som exakt stämmer överens med den annons som visades i dokumentären, där damen satte ett kryss ("Vi har lägenheter i Hova, Gullspång och Otterbäcken"). Men ingen info om bostadsrätter, bara hyresrätter. Om dokumentären visar rätt hyreshus i Gullspång, liknar det mest Östergatan eller Villagatan på hemsidan
Hur kom det sig att både Astrid och Olaug blev kallade Lita? Populärt smeknamn vid den tiden? Minstingen som kallas typ Liten.
Hur kan Olaug känna till att det bestämdes när hon blev bortlämnad att "det här får aldrig komma fram"? Eftersom det var hemligt så kanske det var hennes gissning att detta bestämdes, hon dramatiserar om hur det kunde sagts vid den tiden.
Hur kunde Olaugs kusin på nån dag få reda på att hon var tvilling?[/quote] Har de valt att inte ta med hur han fick reda på det så snabbt?
Fyller på med funderingar:
Dna-test 1, verkar ha varit ett självtest där man skickar in saliv. Dna-test 2 var ett blodprov som togs på vårdcentralen, antagligen mer tillförlitligt. Det är väl inte så lätt att fuska med blodprov, som en vanlig pensionär?
Väldigt korta intervjuer med vissa, t ex sonen och exmannen.
Båda tvillingarna sades växa upp på varsin sida av en fjord. Skulle man ha placerat ett hemligt fosterbarn så nära ursprungsfamiljen? I dokumentären frågas ju om de skulle kunna ha setts vid konfirmation etc.
Polisen tillkallades 31/7 och fann den döda kroppen. De har skrivit i rapporten att hon dog 29/7, detta stämmer inte enligt vittnen. Vittnen har sett henne under helgen, förmodligen levande i bilen. Polisarbetet kanske var undermåligt utfört, den kanske inte går att lita på. Polisen kanske ville ha detta snabbt undanstökat som självmord.
Om det stämmer att Lita visste om någon otrohetsaffär på sin arbetsplats, blev det någon konflikt kring det och hon måste försvinna? Utpressning? Om det stämmer att Lita förskingrade på sin arbetsplats kan hon ha varit i ekonomisk knipa.
Kom det fram vilken typ av bedrägeri Olaug säger sig ha råkat ut för?
Livförsäkringarna på Lita: blev inget utbetalt pga självmord?
Märklig historia, känns som att flera personer har en räv bakom örat. Vem har något att vinna på att hitta på? Skulle vara intressant att veta vad de medverkande delar/delat med sig av efter att dokumentären visats i intervjuer etc. Dok har väl ganska nyligen visats i Norge.
Senast redigerad av Loyola 2024-03-30 kl. 08:11.
Kollade nyss,mycket märklig historia man vill ha fler svar på. Hon hade varit löjtnant utbildad för att döda? Vem tjänar på att mörka denna mystiska historia? Håller med om att det finns rävar bakom dom Norska öronen.
Ok vad klarnade för dig? Läste intervjun, men fortfarande lika konfunderad.
Kommer ej ihåg efternamnet på hon som bragdes om livet.. Svartpeter?
Historien om bilen vid vattnet - hur hon sittit där i dagar innan hon hittades, med olika hårfärg (!) (peruk?) och en korg med rosor, jordgubbar ger en kalla kårat...
Låter arrangerat. Ecmannen uppenbart opålitlig och oengagerad. Vad tror ni hände Olaugs syster Astrid /Lita?
Ok vad klarnade för dig? Läste intervjun, men fortfarande lika konfunderad.
Kommer ej ihåg efternamnet på hon som bragdes om livet.. Svartpeter?
Historien om bilen vid vattnet - hur hon sittit där i dagar innan hon hittades, med olika hårfärg (!) (peruk?) och en korg med rosor, jordgubbar ger en kalla kårat...
Låter arrangerat. Ecmannen uppenbart opålitlig och oengagerad. Vad tror ni hände Olaugs syster Astrid /Lita?
Håller med om historien vid vattnet, otroligt obehagligt. Vad kan hon ha gjort där? Tänker om hon funderade på självmord men ville ej bli hittad, därav peruken. Men det förklarat inte heller att det verkade som att hon blev jagad och mördad.
Kan den levande tvillingsystern ha blivit så rädd i att nysta i detta att hon fejkade svaret på DNAprov för att slippa eventuella konsekvenser?
Ingen vet vem eller varför någon mördade Lita, och hade jag haft några år kvar i livet hade jag inte heller velat blanda mig in i den släkten och gräva i deras mörka hemligheter. Samma öde hade kanske mött mig.. tänker jag. Bäst att dra sig tillbaka med alla möjliga metoder.
Den levande systern är f.d militär och rik.
Hon har säkert möjlighet till att komma undan genom att antingen förfalska ett testsvar eller se till att provet inte blir rätt på något sätt. Varför i helvete visar dna-provet positivt först och sen negativt? Helt sjukt
Senast redigerad av cmonthrough 2024-03-31 kl. 09:55.
Håller med om historien vid vattnet, otroligt obehagligt. Vad kan hon ha gjort där? Tänker om hon funderade på självmord men ville ej bli hittad, därav peruken. Men det förklarat inte heller att det verkade som att hon blev jagad och mördad.
Kan den levande tvillingsystern ha blivit så rädd i att nysta i detta att hon fejkade svaret på DNAprov för att slippa eventuella konsekvenser?
Ingen vet vem eller varför någon mördade Lita, och hade jag haft några år kvar i livet hade jag inte heller velat blanda mig in i den släkten och gräva i deras mörka hemligheter. Samma öde hade kanske mött mig.. tänker jag. Bäst att dra sig tillbaka med alla möjliga metoder.
Den levande systern är f.d militär och rik.
Hon har säkert möjlighet till att komma undan genom att antingen förfalska ett testsvar eller se till att provet inte blir rätt på något sätt. Varför i helvete visar dna-provet positivt först och sen negativt? Helt sjukt
Ja det tror jag det kan ligga något i: Spekulation, men funderar så här :
Olaug kontaktar Litas dotter Maria efter mötet med halvsystrarna och vill se om de är släkt. Kanske är hon smart och gör sig av med halvsystrarna för att avsluta kontakten och göra det formellt och tydligt (inkl. för alla eventuella rykten) att hon dragit sig ur. Hon inser kanske att hon är ute på hal is och ändrar taktik under skapandet av dokumentären.
Men det skulle lika gärna kunna vara så, att de gjort ett DNA - test som känns fel och vill kolla en gång till för säkerhets skull. Filmaren lägger ju sig i samtalet om DNA mellan de 4.
Att Lita skulle ha suttit där i bilen flera dagar med olika hårfärg / peruk, låter sökt och konstigt.
Människor reagerar på att hon sitter där flera dagar i rad. Dessutom med en korg med jordgubbar mm. Det låter liksom arrangerat.
Som jag fattade det, var uppbrottet med Steinar ingen höjdare. Lägg därtill historien om otrohet "som planterats" på henne. + 3st. livförsäkringar, varav en knuten till hans arbetsplats.
Om exet var en psykopat och narcissist - kan han väl mycket väl :
1. Ha tagit illa vid sig vid uppbrottet.
2. Hotat henne
3. Spridit falska otrohetsrykten som hämnd.
4. Stämt möte med henne för "försoning" / praktiska frågor gällande barnen och därefter
5. Bragt henne om livet.
Men obduktionsrapporten visade väl att hon dog två dagar innan?
Levde hon när hon satt i bilen, undrar man då..?
Både intervjun med exet och hela historien ger en riktigt otäck bismak.
Är det han hon skulle möta nere vid vattnet, känns utgången ganska given.
Filmaren gör en dokumentär och får ett mord på halsen. Tvillingsystern får en tvillingsyster som tycks ha blivit mördad.
Ingen vågar gräva vidare. Hoppas för Litas och barnens skull att polisen reder ut vad som hände om dödsfallet (i det fall det är mord) inte är preskriberat. Otroligt dåligt utredningsarbete av polisen.
Ruggigt.
Senast redigerad av Xedome 2024-03-31 kl. 10:38.
Ja det tror jag det kan ligga något i: Spekulation, men funderar så här :
Olaug kontaktar Litas dotter Maria efter mötet med halvsystrarna och vill se om de är släkt. Jag tror att hon är smart och gör sig av med halvsystrarna för att avsluta kontakten och göra det formellt och tydligt (inkl. för allt eventuella rykten) att hon dragit sig ur. Hon inser kanske att hon är ute på hal is och ändrar taktik under skapandet av dokumentären.
Men det skulle lika gärna kunna vara så, att de gjort ett DNA - test som känns fel och vill kolla en gång till för säkerhets skull. Filmaren lägger ju sig i samtalet om DNA mellan de 4.
Att Lita skulle ha suttit där i bilen flera dagar med fejkad identitet via peruken, låter sökt och konstigt.
Människor reagerar på att hon sitter där flera dagar i rad. Dessutom med en korg med jordgubbar mm. Det låter liksom arrangerat.
Som jag fattade det, var uppbrottet med Steinar ingen höjdare. Lägg därtill historien om otrohet "som planterats" på henne. + 3st. livförsäkringar, varav en knuten till hans arbetsplats.
Om exet var en psykopat och narcissist - kan han väl mycket väl
1. Ha tagit illa vid sig vid uppbrottet.
2.Hotat henne
3.Spridit falska rykten som hämnd.
4.Stämt möte med henne för "försoning" / praktiska frågor gällande barnen och därefter
5.Bragt henne om livet.
Både intervjun med exet och hela historien ger en riktigt otäck bismak.
Är det han hon skulle möta nere vid vattnet, känns utgången ganska given.
Filmaren gör en dokumentär och får ett mord på halsen. Tvillingsystern får en tvillingsyster som tycks ha blivit mördad.
Ingen vågar gräva vidare. Hoppas för Lit*s skull att polisen reder ut vad som hände om dödsfallet (i det fall det är mord) inte är preskriberat. Otroligt dåligt skött av polisen.
Kör lite asterisk
Ja han ser dominant ut och jag upplevde att hon såg kuvad ut i de små filmsnuttarna som visades på dom. Hon ser nästan rädd och obekväm ut. Stackars människa
Men jag tycker det hela med att systrarna ville lägga locket på så fort det började talas om ett mord är skrämmande och skumt. Vill man inte veta mer om ens syster blev mördad?
Frågan som fortfarande är obesvarad dock, varför var de så lika om de inte är tvillingar? Vadfan är grejen med dna-testet?? Ska leta upp intervjuer med producenten för att se om det klarnar lite.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!