Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-03, 21:52
Medlem
Dokumentärfilmaren är redan vid 1 h 20 min ute i tveksam vassrugge där hon får utbrott över att damerna tar resultatet med sådant lugn.
"Vad är det som händer ? Jag blir jätteupprörd !"
Detta är inte en proffsig dokumentärfilmare i min bok. Någon som sett alla Michael Moores filmer är det sannolikt istället.

Jag såg just när jag spolade runt i filmen att den kommer ligga uppe på SVTplay i nästan två år till så känner ingen stressade att se före helgen.
Citera
2024-04-03, 22:07
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Alternativ ett är väl att systrarna har stageat något för att visa för alla att "Gud finns".

Alternativ två är väl bara kort och gott att det är en gammal lampa och att filmcrewet har gått in i den, varpå den ramlade ner.

Känns mest sannolikt att filmcrewet har stött till den. Inte svårare än så.

Troligen är det så. Men det är en sån sak som får mig övertygad om att allt är hittepå. Ju mer jag funderar, desto mer säker blir jag på att allt är skådespel efter manus.
Citera
2024-04-04, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Såg det nu.
Efter att ha läst den artikeln så är det ju solklart hur det gått till.
Tycker det var onödigt och elakt av dokumentärfilmaren Maria att ta med Olaugs kommentar i slutet.

Håller helt med dig. Jag tycker det är olyckligt att så många antar att det är Olaug som ligger bakom alltihop, när hon verkar vara den som blivit utsatt och tagit skada. Tycker synd om henne.

Klart som fan hon bryter ihop och undrar om dokumentärfilmaren också lurat henne. Den sista kommentaren tolkar även jag som en uppenbar sarkasm. Men att dokumentärfilmaren slänger in det som sista replik bidrar till att folk tror att Olaug tappat förståndet alternativt är en ond bedragerska.

Stör mig på alla konspirationer.
Citera
2024-04-04, 10:08
Medlem
Jag tror det ligger hundar begravda hos alla inblandade
dokumentärfilmaren, olaug & systrarna

Det är för mycket som är konstigt, saker man säkert undanhållit för att skapa en story.
Citera
2024-04-04, 18:25
Medlem
I en av Läckbergs böcker var det en twist med en person som bytt benmärg och därför hade en annan persons dna i blodet.
Det kan ju förklara skillnad mellan epitelprov och blodprov.
Senast redigerad av jagharingetjobb 2024-04-04 kl. 18:32.
Citera
2024-04-04, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
I vilket sammanhang hade de varit relevanta menar du?
Tror att Olaug sa det till Maria när hon var upprörd, som sarkasm. Systrarna vände upp och ner på hennes liv. Hon har all anledning bli förbannad på dem. Jag hade också känt mig både utnyttjad ocv förföljd.
Olaug och hennes kusin kan enkelt via DNA-test undersöka släktskap.
Citera
2024-04-04, 20:08
Medlem
Såg dokumentären förra veckan, och hade en del huvudbry. Men stängde ovetandes av dokumentären innan eftertexterna hade gåtts igenom helt. Har nu tittat på undertexterna igen, ända till slutet och då först fick jag svaret. Och lösningen, Olaug är bedragaren. Hon måste vara både ensam och störd.

Tack för att ni uppmärksammade mig på Olaugs sista samtal till Maria. 👍😀
Citera
2024-04-04, 21:15
Medlem
SkenheligaBrigittas avatar
Det är ju för många frågetecken för att denna dokumentär ens ska gå att tro på.

Varför Gullspång av alla jävla ställen?
Gullspångsbostäder som hade annons i tidningen har bara hyresrätter och där av märkligt att ”möta säljaren”.
Citera
2024-04-04, 23:25
Medlem
Lorbass avatar
Jag tänker att Olaug kommer från en helt annan familj och att hon kan vara resultat av en graviditet som skulle ha orsakat en skandal om hon får växa upp i sin biologiska familj. Någon ogift som blivit gravid, eller legat med någon som redan är gift eller liknande. Finns väl gott om exempel på barn som adopterats bort/övertagits av andra på grund av det. Det skulle förklara konstigheterna kring födelseattest och dopattest - de har fejkats för att lösa ett problem. Ålder på Olaug borde väl kunna fastställas med till exempel betyg från skolan eller vad som helst. Konstigt att det inte sker? 🤔

Den där kusinen som släktforskade antog nog en jävla massa grejer. Han hittade två ungar födda samma dag och tänkte att en av dem måste vara Olaug. Att han gör antagandet är väl för att riktiga Olaug inte går att hitta någonstans. Hon kanske inte är född just den dagen ens. Den riktiga tvillingen (inte Lita/Astrid) dog väl vid födseln som det sades.

Bedrägeriet som Olaug yrar om tror jag är att hon menar att May och Kari har fejkat det första DNA-testet. Nån skrev att det andra testet (blodprov) skulle vara blod från en katt (!) men det skulle väl stå i resultatet att Olaug inne var mänsklig varelse i sånt fall, men visst ... stor humor att ens föreslå det 😂

Ang Lita/Astrids död så undrar jag om hon kommit på bor skumt på jobbet som hon sedan får ta fallet för. Säg att hon haft en relation med en kollega (chef?) som fifflat. Allt är nära att uppdagas och han övertalar henne att hon ska ta på sig allt för hans skull. Säkert med löften om att de sedan ska leva tillsammans. De planerar att mötas upp på den lilla vägen, han dyker upp lördag kväll/natt men något går snett och han dödar henne. Kanske hotade hon att avslöja allt.

Saker som jag undrar:
Hur kan Trine säga att hon väljer att leva med att mamman (Lita/Astrid) dog av hjärtsvikt och att hon inte blev mördad? För mig är det sinnessjukt att bestämma sig för en egen sanning när det finns så mycket som talar för att något ej gått rätt till.

Hur känns det för religiösa familjen som sett på Lita/Astrid som en syndare i 30 år att plötsligt få veta att de har dömt henne i onödan? De säger att Lita/Astrid trots allt sitter i himlen med sina vänner. Mhm, hur känns det att hon blickar ner på er och ser att ni sett ner på henne under alla dessa år?
Citera
2024-04-05, 00:04
Medlem
Tror det är en mockumentär, nu efter att ha sett den en andra gång. Reagerade redan första gången över att hon tittade efter en frukttavla innan hon tittat på lägenhet/hus. Och sedan uttryckte glädje när hon fann en sådan i en lägenhet. För, man får ju inte med en tavla, eller tavlor, när man köper en lägenhet. Men när hon själv säljer lägenheten har hon tavlan/tavlorna i sin ägo, och tar ner dem.

https://bilder.hemnet.se/images/1024...0d35ec8dad.jpg

Men, avslöjas det inte att det är en mockumentär, i sista scenen. Systrarna bär på tavlorna utanför lägenhetshuset, vi ser dem genom det tvådelade fönstret, men bara genom det ena fönstret. Inte i det andra fönstret, där är dem osynliga, borta.
Citera
2024-04-05, 02:05
Medlem
Det jag tar med mig nu när jag sett filmen är att jag inte litar på regissören Maria Fredriksson över huvud taget. Ta bara en sak som att hela filmens grundpremiss - OM det inte under filmandets gång hade ramlat in smaskiga twistar med drag av true crime - bara hade varit en liten solskensbagatell om en syskonskaras osannolika återförening som kanske hade klockat in på mindre än en timmes speltid. Det är extremt tydligt att en sådan film var Fredriksson aldrig ute efter att göra.

De glimtar man får av hur mycket hon stagear och påverkar skeendena och människorna från bakom kameran får mig att känna att det egentligen inte spelar någon större roll hur mycket sanning eller inte det egentligen är i dokumentären. Hon var ute efter att göra en "snackis" och en omtalad hit redan från början.
Citera
2024-04-05, 07:22
Medlem
MurrayHewitts avatar
Intervjun i DN gav möjligen lite nytt.
https://www.dn.se/kultur/miraklet-i-...-vill-ha-svar/

May har flyttat tillbaka till Gullspång igen.

Vad tycker Kari, May och Olaug om uppmärksamheten kring filmen?
– De är jätteglada, de tycker mycket om filmen allihopa. Vi hörs varje vecka. De är lite halvkändisar i Gullspång. May flyttade ifrån Gullspång till Nordnorge i slutet av filmen men för ett par veckor sedan ringde hon mig och sa att hon köpt en ny lägenhet i Gullspång. Jag vet att de knappt kan gå på Ica utan att bli igenkända, och det finns en ”Mirakelpizza” på Gullspångspizzerian som Kari och May bestämt innehållet på.

För övrigt finns i tråden lite frågor om hur svensk filmare fått kontakt med norska tanter.
Fredriksson har gjort flera rätt uppmärksammade dokumentärer om äldre kvinnor så det är väl inte helt otänkbart att någon av dem kände till henne.
https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/...3#plot-summary

Sen är jag lika förvirrade som många andra men jag tror de som ser det som en true Crime och som förväntar sig att få ett tydligt svar på vad som hänt i filmen blir besviken. Det är ju historien utifrån filmarens perspektiv/tittarens perspektiv. Jag gillade hennes ”utbrott” när de gick genom andra testet för att det var ett stilbrott.
Senast redigerad av MurrayHewitt 2024-04-05 kl. 07:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in