2024-04-03, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mielke
Korrekt. "Lita" var og er fremdeles vanlig nordnorsk (i hvert fall i Troms og nordre delen av Nordland samt kysten av Finnmark) kallenavn på jentebarn. Så ikke rart i det hele tatt at to jenter på hver si side av fjorden ble kalt "(ho) lita" som barn.
Tack för intressant information. En märklig historia är det onekligen, men Oleygs avslutande inpass där hon
föreslår ett DNA-test med Maria kan möjligen förklara en del.
Oleyg är en mycket ensam kvinna som söker vänner.
De religiösa systrarna kände hon ingen gemenskap med,
men samvaron med Maria vill hon inte vara utan, därav
det bisarra förslaget om DNA-test .
Citera
2024-04-03, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Gullspång är en liten ort, 5000 invånare. Statistiskt sett ska det bo färre än ett 10-tal norrmän i orten, tittar man på kvinnor i deras ålder så är det sannolikt bara Kari och Olaug som har funnits där. Känns inte som allt för långsökt att åtminstone Olaug, med bakgrund i militären, har haft full koll på vilka andra norrmän som finns där.

Och flyttar plötsligt systern in i två månader och börjar gå runt och berätta att hon letar efter bostad. Och då särskilt efter en bostad som innehåller en viss typ av frukttavla.

Samtidigt lägger Olaug ut sin lägenhet till försäljning och ser till att köpa just den frukttavla som systrarna har gått runt och frågat i staden.

Värt att notera är att lägenheten som säljs inte verkar ha varit en fast bostad för Olaug. Hon har nämligen bott på samma adress under de senaste 17 åren:

https://mrkoll.se/person/Olaug-Othel...aQulaTpuhQuerA

Du har hittat fel Olaug.
Citera
2024-04-03, 14:59
Medlem
Gissar på att någon berättat för systrarna att deras halvsyster kan ha haft en tvillingsyster. De har då gjort efterforskningar och funnit att Olaug är född samma dag och i närheten. Dragit slutsatser och bestämt sig för att komma i kontakt med Olaug på ett till synes slumpartat sätt. Det är inte konstigt att människor i ett område i Nordnorge skulle vara lite lika varandra. Dock upplever jag syskonen och Olaug som mycket olika varandra. Tror att Olaug inte är helt nöjd med dokumentärfilmaren, de avslutande samtalen på telefonsvararen är utryckta ur ett sammanhang. Det är därför de verkar märkliga.
Citera
2024-04-03, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mylstrupidius2
Gissar på att någon berättat för systrarna att deras halvsyster kan ha haft en tvillingsyster. De har då gjort efterforskningar och funnit att Olaug är född samma dag och i närheten. Dragit slutsatser och bestämt sig för att komma i kontakt med Olaug på ett till synes slumpartat sätt. Det är inte konstigt att människor i ett område i Nordnorge skulle vara lite lika varandra. Dock upplever jag syskonen och Olaug som mycket olika varandra. Tror att Olaug inte är helt nöjd med dokumentärfilmaren, de avslutande samtalen på telefonsvararen är utryckta ur ett sammanhang. Det är därför de verkar märkliga.

I vilket sammanhang hade de varit relevanta menar du?
Citera
2024-04-03, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Du har hittat fel Olaug.

Då plockar vi bort länken till MrKoll. Ändrar dock inte resonemanget.

Edit: Verkar inte som man kan redigera äldre inlägg längre? Det är ju något av en brist..
Senast redigerad av GregLestrade 2024-04-03 kl. 15:32.
Citera
2024-04-03, 15:58
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Tack för intressant information. En märklig historia är det onekligen, men Oleygs avslutande inpass där hon
föreslår ett DNA-test med Maria kan möjligen förklara en del.
Oleyg är en mycket ensam kvinna som söker vänner.
De religiösa systrarna kände hon ingen gemenskap med,
men samvaron med Maria vill hon inte vara utan, därav
det bisarra förslaget om DNA-test .
Det var ju systrarna som kontaktade Olaug, inte tvärtom.
Citera
2024-04-03, 16:06
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
I vilket sammanhang hade de varit relevanta menar du?
Det var ett dramaturgiskt drag av Maria att lägga in de orden i slutet. Jag uppfattar Olaug som sårad och arg för att de vände upp och ner på hennes liv till ingen nytta. Det var systrarna som var ute efter mirakel och tecken, och Maria efter en bra dokumentär. Olaug var den som for illa, hon hade levt hela sitt liv utan vetskap om att hon var fosterbarn och var nöjd med sin familj som det var. Nu får hon antagligen dö med ovetskapen om var hon kommer ifrån.

Varför är det bara jag som ser detta uppenbara!?

Olaugs personlighet var inte mjäkig, hon bet tillbaka med en ironisk kommentarer i slutet. Det gör henne inte till ett mindre offer i den här historien dock.
Citera
2024-04-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det var ju systrarna som kontaktade Olaug, inte tvärtom.
Det stämmer, de fick kontakt via lägenhetsköpet, men
Olaug nappade när de började tala om likheterna med
Lita, den döda halvsystern. Om hon verkligen trodde
sig vara Litas tvillingsyster eller spelade med för att
bli upptagen i familjen är svårt att veta.
Citera
2024-04-03, 16:53
Citat:
Ursprungligen postat av vatskebrist
Det stämmer, de fick kontakt via lägenhetsköpet, men
Olaug nappade när de började tala om likheterna med
Lita, den döda halvsystern. Om hon verkligen trodde
sig vara Litas tvillingsyster eller spelade med för att
bli upptagen i familjen är svårt att veta.
Vem hade inte blivit nyfiken om någon övertygade en om att man hade en tvilling?
Citera
2024-04-03, 17:35
Medlem
Citat:
Vem hade inte blivit nyfiken om någon övertygade en om att man hade en tvilling?
Självklart hade man blivit intresserad om man nu inte
visste att det var fel. I detta fallet fanns minst sagt
underliga födelse- och dop-attester som tydde på
en betydande åldersskillnad mellan flickorna.
Citera
2024-04-03, 20:16
Medlem
Citat:
Det var ett dramaturgiskt drag av Maria att lägga in de orden i slutet. Jag uppfattar Olaug som sårad och arg för att de vände upp och ner på hennes liv till ingen nytta. Det var systrarna som var ute efter mirakel och tecken, och Maria efter en bra dokumentär. Olaug var den som for illa, hon hade levt hela sitt liv utan vetskap om att hon var fosterbarn och var nöjd med sin familj som det var. Nu får hon antagligen dö med ovetskapen om var hon kommer ifrån.

Varför är det bara jag som ser detta uppenbara!?

Olaugs personlighet var inte mjäkig, hon bet tillbaka med en ironisk kommentarer i slutet. Det gör henne inte till ett mindre offer i den här historien dock.

Jag uppfattar det som du. Jag skrev ett inlägg för ett par dagar sen om det.
Citera
2024-04-03, 20:47
Citat:
Ursprungligen postat av saturnisk
Efter att ha läst denna intervju https://www.klikk.no/reportasje/mira...-hodet-7392153 så tror jag såhär:

Det andra DNA-testet var korrekt. Svårt att fejka blodprov på plats. Tror inte på att muta personalen eller annat fiffel. De är inte syskon.

Det första DNA-testet har de delade meningar om. Systrarna tyckte inte att testet var nödvändigt, de var så säkra. Olaug ville göra testet. De swabbar sig med hemma-kit och skickar iväg. Sen går historien isär. Systrarna menar att de alla tog del av resultatet. Olaug menar att hon aldrig fick se det.

Min teori då? Systrarna (båda eller den ena av dem) antingen kastade testet direkt och skickade aldrig iväg det - för att de var SÅ säkra ändå. Eller så skickade de iväg det och när resultatet kom tillbaka så undanhöll de (eller den ena av dem) resultatet som visade att de inte var släkt med Olaug.

Jag har inget emot religiösa människor och känner flera vettiga sådana. Men ändå, i just detta fallet, så tycker jag att Olaug är mer trovärdig än de kristna som ser tecken och budskap i allt. De ville inte nysta vidare i Litas mystiska död och få fram sanningen svart på vitt. Vad är det som säger att de inte hade samma inställning till DNA-testen?

Att Olaug ringer dokumentärfilmaren och säger sig ha blivit utsatt för bedrägeri tror jag syftar till att de kristna systrarna faktiskt ljög angående det första testet. Och Olaug drogs med. Trodde på det först.

Vid det andra DNA-testet blir Olaug lättad, dels för att hon ogillar systrarna och förmodligen också för att hon redan då misstänker att de lurat henne. Att systrarna är relativt oberörda vid det andra testet, pekar kanske på att de redan visste? Den ena av dem tror tydligen fortfarande att Olaug är deras syster, DNA-provet till trots.

Först trodde jag att Olaug var bedrägaren, men nu har jag ändrat åsikt.

Angående Litas död så tycker jag att allt är märkligt som fan. Att de kristna systrarna inte vill veta sanningen om det förmodade mordet tycker jag pekar starkt emot dem gällande DNA-testen. Det är större chans att de fifflat/slängt/ljugit om det första DNA-testet eftersom objekt sanning inte har så stor betydelse för dem. De väljer att tro framför fakta.

Citat:
Ursprungligen postat av saturnisk
Jag uppfattar det som du. Jag skrev ett inlägg för ett par dagar sen om det.
Såg det nu.
Efter att ha läst den artikeln så är det ju solklart hur det gått till.
Tycker det var onödigt och elakt av dokumentärfilmaren Maria att ta med Olaugs kommentar i slutet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in