• 1
  • 2
2023-12-24, 02:52
Bannlyst
Jag har varit, mer eller mindre, offline (rekommenderas!) sedan tidiga sommaren i stort sett. Nu är jag dock, tillfälligt, tillbaka i skiten, internet, för lite gästspel. Jag har haft lite problem med att registrera mig på siter med reCAPTCHA. Jag misstänker att jag blir misstänkt (AI)-bot och får sitta i en evighet, som det verkar, med reCAPTCHA (i det här fallet) och kommer inte förbi den. Är det någon som upplever samma problem?

Jag har ett ganska udda beteendemönster, för människor, på datorer och är oftast extremt snabb med skrivande, klickande osv. Kan det vara det som triggar? Jag misstänker det i alla fall. Eller så har reCAPTCHA börjat bugga ur rätt rejält? Vem vet?
Citera
2023-12-24, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Jag har varit, mer eller mindre, offline (rekommenderas!) sedan tidiga sommaren i stort sett. Nu är jag dock, tillfälligt, tillbaka i skiten, internet, för lite gästspel. Jag har haft lite problem med att registrera mig på siter med reCAPTCHA. Jag misstänker att jag blir misstänkt (AI)-bot och får sitta i en evighet, som det verkar, med reCAPTCHA (i det här fallet) och kommer inte förbi den. Är det någon som upplever samma problem?

Jag har ett ganska udda beteendemönster, för människor, på datorer och är oftast extremt snabb med skrivande, klickande osv. Kan det vara det som triggar? Jag misstänker det i alla fall. Eller så har reCAPTCHA börjat bugga ur rätt rejält? Vem vet?

Är Discord och Twitter bland kontona? De har catcha-kontroller som jag inte sett nån annanstans.

https://www.vice.com/en/article/xgwy...hat-dont-exist
Citera
2023-12-24, 03:06
Kör du några anonymiseringstjänster och liknande? Googles recaptcha tittar på din webhistorik.
Citera
2023-12-24, 03:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Kör du några anonymiseringstjänster och liknande? Googles recaptcha tittar på din webhistorik.
Nix, ingenting sånt just nu. Är mycket snäll och ytterst skötsam på internet här inför jul. Jag får känslan av att jag blir misstänkt bot. Jag gissar att jag kan komma runt det hela relativt lätt, men andra kanske redan har haft, och löst, problemet? Jag ska f.ö. inte behöva "komma runt" det. Något är fel.
Citera
2023-12-24, 10:51
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Jag misstänker att jag blir misstänkt (AI)-bot och får sitta i en evighet, som det verkar, med reCAPTCHA (i det här fallet) och kommer inte förbi den. Är det någon som upplever samma problem?
Jag har haft mycket problem med CAPTCHA genom åren (FB) CAPTCHA förbryllar mitt autistiska mind, men på senare tid har de blivit bättre.
Min autism har spökat tidigare då många CAPTCHA har krävt en typ av urskiljningsförmåga som många autister saknar, men det var länge sedan jag stötte på en sådan problematisk variant.

Vilka varianter är det du har problem med?
Citera
2023-12-24, 12:37
Moderator
Ruskigbusss avatar
Inte AI

AI - Artificiell intelligens --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2023-12-24, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av banal
Är Discord och Twitter bland kontona? De har catcha-kontroller som jag inte sett nån annanstans.

https://www.vice.com/en/article/xgwy...hat-dont-exist
Discord har varit med. Där har jag haft vissa problem, men inte så stora som nu. Det är ganska drygt att sitta med en fem minuters registreringsprocess för att sedan hamna på en reCAPTCHA som inte verkar gå att komma förbi för mig. Satt väl i 10-15 minuter med eländet. ❤️ Internet ❤️ Nu med allt mer urspårad AI tror jag vi äntligen kommer få se kollapsen. Det (internet!) måste raseras och byggas om från grunden.
Citera
2023-12-24, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag har haft mycket problem med CAPTCHA genom åren (FB) CAPTCHA förbryllar mitt autistiska mind, men på senare tid har de blivit bättre.
Min autism har spökat tidigare då många CAPTCHA har krävt en typ av urskiljningsförmåga som många autister saknar, men det var länge sedan jag stötte på en sådan problematisk variant.

Jag är också autist. Vet inte hur mycket problem folk har med reCAPTCHA (och andra captcha generellt), men det har alltid varit krångel kring dom tycker jag. Allt mer. Väldigt diffusa och otydliga saker det där. Det är väl mest gjort för sk. "neurotypiska" och vi i offerkoftor med autism kanske blir ej-önskvärda "på nätet". Kanske sitter något AI-Evil Genius på google och fryser ut autister från vissa siter. Eftersom autistiska beteendemönster ofta skiljer sig extremt mycket från allmänhetens borde inte vara alltför svårt att identifiera för ett så pass sinnessjukt stort teknikföretag som google.

Citat:
I det här fallet var det googles reCAPTCHA. Jag vet inte om jag ska orka testa igen så "anonymt" jag orkar, med rimlig tidsåtgång. Får hellre en lösning på problemet via andra som löst det hela.
Citera
2023-12-24, 13:52
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Det är väl mest gjort för sk. "neurotypiska" och vi i offerkoftor med autism kanske blir ej-önskvärda "på nätet".
Det handlar nog mer om att autistiska tankeprocesser är mer lika hur en dator jobbar än hur en människohjärna jobbar, varpå "botfinders" blir förvirrade och inte kan säga vem som är vad. Själv sökte jag länge efter en maskin som kunde hjälpa mig med att förklara för verifieringsprocesser att jag inte är en maskin.
Citat:
I det här fallet var det googles reCAPTCHA. Jag vet inte om jag ska orka testa igen så "anonymt" jag orkar, med rimlig tidsåtgång. Får hellre en lösning på problemet via andra som löst det hela.
Den har jag aldrig haft problem med. Troligtvis den CAPTCHA som är enklast att skriva ett script för så att man kan automatisera förbispringningen.
Citera
2023-12-24, 17:26
Medlem
sommarlovs avatar
Eftersom logiken bakom registrerar musrörelser och tangentbordet, be någon annan göra inloggningen.
Du kanske är för effektiv enligt logaritmerna?
Citera
2023-12-25, 02:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Eftersom logiken bakom registrerar musrörelser och tangentbordet, be någon annan göra inloggningen.
Du kanske är för effektiv enligt logaritmerna?
Jag tror jag är för effektiv faktiskt och blir misstänkt AI-bot. Jag kanske kan använda en schizofren 60-åring jag känner som reCAPTCHA-målvakt., Han vet inte ens vad internet är och har aldrig använt en dator. En mycket cool äkta Södermalmskis som kör en lite annorlunda livsstil bara. Eller något annat liknande.
Citera
2023-12-25, 03:01
Bannlyst
Citat:
Den har jag aldrig haft problem med. Troligtvis den CAPTCHA som är enklast att skriva ett script för så att man kan automatisera förbispringningen.
Jo, jag lär kunna scripta för att komma förbi den. Det lär ta rätt lång tid bara. Och jag vet inte varför jag skulle skriva egna script, och uppfinna diverse hjul, då det redan lär finnas massor av (dagliga?) script för just reCAPTCHA?

Det hela är dock - minst - 100% absurt: du menar att jag ska skriva script för att komma runt en mycket dålig CAPTCHA, som är gjord för att hindra scriptande och automatisering när jag försöker använda den manuellt. Som människa? Enklast är väl att bara skita i stier som använder en så dålig CAPTCHA om vi inte kommer längre än så här. Det kan inte vara seriösa verksamheter egentligen. Discord är en av dom. Discord kan knappast gå som en seriös verksamhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in