2023-12-23, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Allt över 150KSEK som förs ut ur Riket antingen som engångsbelopp eller total summa kommer förtryckt på deklarationsblankett för den som är obegränsat skattskyldig I Sverige.
Ok! Förtryckt under vilken rubrik eller punkt?
Citera
2023-12-23, 23:39
Medlem
Det är ganska lätt att göra wire transfer. Jag har glort mellan Handelsbanken och Wells Fargo några gånger, aldrig vart problem.

Ett annat alternativ är ju att behålla pengarna i Sverige fram till att du behöver dem, förutsatt att du börjar jobba direkt när du flyttar hit.
Citera
2023-12-24, 00:33
Medlem
auto-fellatios avatar
Jag har erfarenhet av SEB till utomsocknes.

Upp till 150k kan man göra via hemsidan, över behövde man ringa telefonbanken om jag inte helt rör ihop det.

Går att föra över till utländska kontot med dess swift-nummer som mottagare. (plus lite banknamn och dess adress och skit som man måste kolla upp)

Håller med om att det är en bra ide att ha kvar lite pengar på svenska banken om du inte tänkt att klippa banden totalt och aldrig mer besöka Sverige osv.

Glöm inte fixa bankdosor och bankid och hela skiten innan du drar, det går inte ordna med från utlandet.
Citera
2023-12-24, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ok! Förtryckt under vilken rubrik eller punkt?

Det minns jag inte,men min far hade det på sin deklaration efter att ha sänt mig 75KUSD.

Övriga upplysningar kanske?
Citera
2023-12-24, 13:16
Medlem
Citat:
Nehej.

Jag har bott här (USA) I snart 21år. Skickar regelbundet från Nordea och belopp större än TS.

Upp till 1M SEK görs med fördel från internetbanken Större via kontor eller personlig bankman.
Aldrig fått frågor på underlag etc.

Det är skillnad på folk och folk! En whale som dig vågar de inte käfta mot. Från svennebanan däremot begär de ut halva magisteruppsatser om det ska föras över en mindre summa pengar.

Och svennabanan har ju ingenting emot detta. Har man rent mjöl i påsen osv brukar det låta.
Citera
2023-12-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samirbakarkaka
Jag har ca 250k och tänker flytta till USA inom ett år. Beroende på kursen dollar/sek just då flyttar jag lite i taget eller allt på en gång, tänker jag mig.
Pengarna har jag just nu på ett sparkonto på Morrow bank. Så jag antar att jag flyttar dem till en storbank, i mitt fall Swedbank, öppnar ett bankkonto i USA när jag är där och gör en utlandsbetalning dit från min Swedbank?
Är det någon med kunskap eller erfarenhet som kan hjälpa mig?
Tacksam för svar.
Du kan så klart inte överföra dina pengar elektroniskt, det kommer att bli en massa frågor.

Det du ska göra är att inför din flygresa ska du täcka sedelbuntar med foliepapper och tejpa fast dem på kroppen, metalldetektorerna reagerar inte på foliepappret.

Det är det enda sättet att få in pengarna i USA, har själv gjort det.

Sedan kan du åka till Vegas, köpa spelmarker, växla spelmarkerna, utan att ha använt dem, en timme senare, och vips så har du kvitto på att du har vunkit pengarna.
Citera
2023-12-26, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Du kan så klart inte överföra dina pengar elektroniskt, det kommer att bli en massa frågor.

Det du ska göra är att inför din flygresa ska du täcka sedelbuntar med foliepapper och tejpa fast dem på kroppen, metalldetektorerna reagerar inte på foliepappret.

Det är det enda sättet att få in pengarna i USA, har själv gjort det.

Sedan kan du åka till Vegas, köpa spelmarker, växla spelmarkerna, utan att ha använt dem, en timme senare, och vips så har du kvitto på att du har vunkit pengarna.

ock du ta även så många sms lån du kan innan du drar du ska ju aldrig återvända till sverige
Citera
2023-12-27, 16:00
Medlem
Citat:
Knappast om TS bor/flyttar permanent och TS gör överföringen via internetbanken
Ja, jag flyttar permanent och informerar skatteverket i tid såklart.
Anledningen till att jag skrev inlägget var kanske otydligt. Jag vill betala så lite avgifter som möjligt och undrar dessutom om jag ens kan ha kvar mitt konto i Swedbank om jag vill föra över lite i taget.
Citera
2023-12-27, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Sorglig SEK/USD-kurs om du växlar just nu, men kan man inte vänta så kan man inte.
Ja, jag vill gärna föra över allt om en dollar kostar 8kr men lite i taget om den kostar 12kr.
Citera
2023-12-27, 16:04
Medlem
Citat:
Nehej.

Jag har bott här (USA) I snart 21år. Skickar regelbundet från Nordea och belopp större än TS.

Upp till 1M SEK görs med fördel från internetbanken Större via kontor eller personlig bankman.
Aldrig fått frågor på underlag etc.

Tack, då kan jag alltså ha kvar min svenska bank och för över lite i taget.
Citera
2023-12-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chymist
Jag använder ofx. Finns många liknande tjänster som är mer billig än storbanker.
Intressant. Ska kolla upp sånt lite mer.
Citera
2023-12-27, 16:06
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samirbakarkaka
Ja, jag vill gärna föra över allt om en dollar kostar 8kr men lite i taget om den kostar 12kr.
Då har du gjort läxan, USD kommer rätt var det är att gå neråt 7 SEK och blir det riktig kris i USA så neråt 6 kr men det händer bara 1 gång på 25 år eller så.

Men ingen kan säga när. Vill dock tipsa om ekonomikanalerna på youtube som visar vilken oerhörd kris som snart väntar i USA (2024?), med den största bubbla de någonsin haft i bilpriser, bostadspriser, hyror, och aktier. Och att inflationen är så enorm att allting blivit dyrare där än i Sverige som annars ska vara mycket dyrare rent logiskt (högre skatter, färre invånare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in