• 2
  • 3
2023-12-27, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Då har du gjort läxan, USD kommer rätt var det är att gå neråt 7 SEK och blir det riktig kris i USA så neråt 6 kr men det händer bara 1 gång på 25 år eller så.

Men ingen kan säga när. Vill dock tipsa om ekonomikanalerna på youtube som visar vilken oerhörd kris som snart väntar i USA (2024?), med den största bubbla de någonsin haft i bilpriser, bostadspriser, hyror, och aktier. Och att inflationen är så enorm att allting blivit dyrare där än i Sverige som annars ska vara mycket dyrare rent logiskt (högre skatter, färre invånare).

Ja och 250k SEK är ju inte så jättemycket pengar (det mesta jag nånsin sparat ihop dock) och jag har ju hellre 35k dollar än 20k.
Citera
2023-12-27, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samirbakarkaka
Ja, jag flyttar permanent och informerar skatteverket i tid såklart.
Anledningen till att jag skrev inlägget var kanske otydligt. Jag vill betala så lite avgifter som möjligt och undrar dessutom om jag ens kan ha kvar mitt konto i Swedbank om jag vill föra över lite i taget.

Absolut billigast är egen överföring via internetbank.
Men det gäller enbart småsummor.

Ska du tex skicka 3M USD blir det billigare via kontor vs 30 internettranfereringar.
Värt att tänka på är att du (avsändaren) också betalar mottagande banks kostnader.
Då handlar du valuta till avista plus 1-1.5%.

Jag har kvar konton I Nordea efter 21år. Inget krångel mer än vanliga KYC.
Citera
2023-12-27, 18:19
Medlem
Förde över en miljon vi Skandiabanken utan problem, men det var ganska länge sedan nu. Det enda läskiga är ju att pengarna är "osynliga" 2-3 dar från att de lämnat kontot i Sverige innan de registreras i på kontot i USA.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in