• 1
  • 2
2023-12-23, 16:22
Medlem
Jag har ca 250k och tänker flytta till USA inom ett år. Beroende på kursen dollar/sek just då flyttar jag lite i taget eller allt på en gång, tänker jag mig.
Pengarna har jag just nu på ett sparkonto på Morrow bank. Så jag antar att jag flyttar dem till en storbank, i mitt fall Swedbank, öppnar ett bankkonto i USA när jag är där och gör en utlandsbetalning dit från min Swedbank?
Är det någon med kunskap eller erfarenhet som kan hjälpa mig?
Tacksam för svar.
Citera
2023-12-23, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samirbakarkaka
Jag har ca 250k och tänker flytta till USA inom ett år. Beroende på kursen dollar/sek just då flyttar jag lite i taget eller allt på en gång, tänker jag mig.
Pengarna har jag just nu på ett sparkonto på Morrow bank. Så jag antar att jag flyttar dem till en storbank, i mitt fall Swedbank, öppnar ett bankkonto i USA när jag är där och gör en utlandsbetalning dit från min Swedbank?
Är det någon med kunskap eller erfarenhet som kan hjälpa mig?
Tacksam för svar.

Du har alla papper klara för din flytt?

Om inte kommer ingen bank öppna ett konto åt dig utan synnerligen starka skäl.

Vad behöver du hjälp med?
Utlandbetalning gör du via din internetbank och pengarna är framme inom 3bankdagar.

25K USD kommer ingen ställa en enda fråga om. Alldeles för lite pengar.
Citera
2023-12-23, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av peller
Du har alla papper klara för din flytt?

Om inte kommer ingen bank öppna ett konto åt dig utan synnerligen starka skäl.

Vad behöver du hjälp med?
Utlandbetalning gör du via din internetbank och pengarna är framme inom 3bankdagar.

25K USD kommer ingen ställa en enda fråga om. Alldeles för lite pengar.
Swedbank kommer garanterat ställa frågor.
Citera
2023-12-23, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Swedbank kommer garanterat ställa frågor.

Knappast om TS bor/flyttar permanent och TS gör överföringen via internetbanken
Citera
2023-12-23, 18:54
Medlem
Barentss avatar
Sorglig SEK/USD-kurs om du växlar just nu, men kan man inte vänta så kan man inte.
Citera
2023-12-23, 19:09
Medlem
RolexVonSniders avatar
Bara att skicka över till ditt amerikanska konto när du är på plats och fått öppnat ett
Svenska banken kommer inte undra något utan det enda du måste göra är att klicka i vad överföringen gäller på din banksida när du gör överföringen
Kommer även synas på din deklaration
Citera
2023-12-23, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RolexVonSnider
Bara att skicka över till ditt amerikanska konto när du är på plats och fått öppnat ett
Svenska banken kommer inte undra något utan det enda du måste göra är att klicka i vad överföringen gäller på din banksida när du gör överföringen
Kommer även synas på din deklaration

Varför skulle det synas på deklarationen? Det är ju ingen intäkt det rör sig om.
Citera
2023-12-23, 20:39
Bannlyst
Citat:
Knappast om TS bor/flyttar permanent och TS gör överföringen via internetbanken
Hahahaha kommer inte gå genom.. när Swedbank fått in underlag kommer transaktionen gå genom, been there.
Citera
2023-12-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2023-07-13
Hahahaha kommer inte gå genom.. när Swedbank fått in underlag kommer transaktionen gå genom, been there.

Nehej.

Jag har bott här (USA) I snart 21år. Skickar regelbundet från Nordea och belopp större än TS.

Upp till 1M SEK görs med fördel från internetbanken Större via kontor eller personlig bankman.
Aldrig fått frågor på underlag etc.
Citera
2023-12-23, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Varför skulle det synas på deklarationen? Det är ju ingen intäkt det rör sig om.

Allt över 150KSEK som förs ut ur Riket antingen som engångsbelopp eller total summa kommer förtryckt på deklarationsblankett för den som är obegränsat skattskyldig I Sverige.
Citera
2023-12-23, 22:06
Medlem
chymists avatar
Jag använder ofx. Finns många liknande tjänster som är mer billig än storbanker.
Citera
2023-12-23, 22:51
Bannlyst
Citat:
Nehej.

Jag har bott här (USA) I snart 21år. Skickar regelbundet från Nordea och belopp större än TS.

Upp till 1M SEK görs med fördel från internetbanken Större via kontor eller personlig bankman.
Aldrig fått frågor på underlag etc.
Nä ok, om du tror på det så visst. Swedbank är stenhårda och för du över 25kusd så kommer det granskas. Så är det bara.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in