2023-12-23, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetroGoldwynMayer
Ja la in precis Dafgårds och Leffes färdiga Janssons in i ugnen, 70 min och 175 grader, ja la in den i en egen ugnsform, enkelt ska det vara

https://www.barnfamilj.se/matgrafik/...sfrestelse.jpg

Knullar frun med kådis också?
Citera
2023-12-23, 20:33
Medlem
Sladdarens avatar
Som andra sagt har du stött panko med malen neutral baugette en cm lager på ytplanet av Janssons redan i början. Sen tar du en osthyvel och drar tunna tunna skivor av smör som du lägger på ströbrödet

Om du tillsätter mer mjölk som vissa gör i slutet är bara om du redan gjort Janssons och vill återvärma den i ugnen eller micron då man tycker pärena har sugit åt sig för mycket mjölk och grädde

Tog en variant med charlottenlök, gullök, sen purjolök och dill (kaviar tycker jag man kan strunta i, den gör ingenting förutom att den pajjar amsjovis och anskovisspad smaken, förutom ev romkorn då)

Brukar göra ett gäng janssons när jag liks sätter igång, en med rotfrukter ochså med pären och en med
finhackad broccoli , blomkål och potatis, vart xxx prova själv ;-) ... Kul att experimentera iaf med traditionell Julmat. Grädde gör bara gott för en.. Bra näringskälla med grädde
Citera
2023-12-23, 20:43
Medlem
Sladdarens avatar
Förresten så håller man inte heller på och trixa med att göra potatisstavar med en kniv.. eller skivar potatisen i bladtunna skivor eller river på rivjärn... Skål ..

Man köper eller som jag köpte en nicer dicer plus för 10 + år sen och lika sylvass idag som första dagen jag köpte den.. Man ska inte göra det drygare än vad det är om man ska göra smörgåsbord av julmat såklart..

https://fyndiq.se/produkt/nicer-dice...20group%20%231

Har inte den där modellen i länken utan fler rivjärnsvarianter ochså av nicer dicer..och det var över 10 år sen
Senast redigerad av Sladdaren 2023-12-23 kl. 20:46.
Citera
2023-12-23, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Förresten så håller man inte heller på och trixa med att göra potatisstavar med en kniv.. eller skivar potatisen i bladtunna skivor eller river på rivjärn... Skål ..

Man köper eller som jag köpte en nicer dicer plus för 10 + år sen och lika sylvass idag som första dagen jag köpte den.. Man ska inte göra det drygare än vad det är om man ska göra smörgåsbord av julmat såklart..

https://fyndiq.se/produkt/nicer-dice...20group%20%231

Har inte den där modellen i länken utan fler rivjärnsvarianter ochså av nicer dicer..och det var över 10 år sen
Har nått liknande som är 40 år gammal... mandolin kallas väl dom???
Citera
2023-12-23, 21:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Har nått liknande som är 40 år gammal... mandolin kallas väl dom???

Nä mulitskärare och hackare, tärnare och splittare och rivare men min ser inte ut som på bilden

Jag kan tex riva långa strimmlor jag kan riva mosigt, jag kan riva olike bredd mm .. mer avancerat än en enkel mandolin mycket mer avancerat. Min ser ut som en rekltangel och har på alla 4 sidor olika funktioner
Senast redigerad av Sladdaren 2023-12-23 kl. 21:05.
Citera
2023-12-23, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Nä mulitskärare och hackare, tärnare och splittare och rivare men min ser inte ut som på bilden

Jag kan tex riva långa strimmlor jag kan riva mosigt, jag kan riva olike bredd mm .. mer avancerat än en enkel mandolin mycket mer avancerat. Min ser ut som en rekltangel och har på alla 4 sidor olika funktioner
Jo min med... Man sätter i olika blad liksom...
Citera
2023-12-23, 21:09
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Jo min med... Man sätter i olika blad liksom...

Jajemen, men jag brukar använda kniv men ska jag göra flera sallader och annan mat som julsmörgåsbord så åker denna köksmakapär fram för då orkar man inte ta den tiden det tar att göra 10 olika rätter samtidigt
Citera
2023-12-23, 21:34
Medlem
Nästan alla recept så står det smör??? är det ett måste tro...
Citera
2023-12-23, 22:18
Medlem
Finstrimlad potatis 2 kg
Finhackad lök 200gr
Riktig ansjovis (med spadet) 400gr
Grädde tills det syns i formen men inte mer. (Runt 1 liter)
Salt (lite)
VitPeppar (lite)

135 grader
2,5 timmar varmluft
Låt vila 30 min under folie.
Perfekt Jansson.
Varsågod
Citera
2023-12-23, 22:20
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Har du matlagningsgrädde eller 40%?
Tvättar du potatisen (skall man inte göra - stärkelsen är ett förtjockningsmedel)?
För mycket anjovsspad?
har du brynt löken innan så att inte grädden skär sig och vattnar?
Stått inne tillräckligt länge?

Det där med löken...
Tycker det blir godare med den skarpa löksmaken, brukar ta mycket, och får gå med utan att förstekas.
Men som du säger är det gott att steka före oxå. Gillar båda varianterna.
Citera
2023-12-23, 22:22
Man ska använda mjölig potatis som man INTE SKÖLJER när man skalar dem. Den stärkelse som finns i potatisen ska man vara rädd om eftersom den reder vätskan, så torrskala potatisen. Använd heller inte matlagningsgrädde, för det är ren skit. Samma sak med gräddmjölk. Gräddmjölk skär sig och blir en vattnig sörja. Vispgrädde ska det vara, minst 40 procent. En halv liter grädde till ett eller ett och ett halvt kilo potatis. Avslutningsvis så steker man löken istället för att lägga i den rå. Det driver ut vätskan ur löken också och då släpper den inte ifrån sig en massa vatten ner i grädden.

Håll dig till de här reglerna så kommer varje Jansson att bli den bästa.
Citera
2023-12-23, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetsskygg
Man ska använda mjölig potatis som man INTE SKÖLJER när man skalar dem. Den stärkelse som finns i potatisen ska man vara rädd om eftersom den reder vätskan, så torrskala potatisen. Använd heller inte matlagningsgrädde, för det är ren skit. Samma sak med gräddmjölk. Gräddmjölk skär sig och blir en vattnig sörja. Vispgrädde ska det vara, minst 40 procent. En halv liter grädde till ett eller ett och ett halvt kilo potatis. Avslutningsvis så steker man löken istället för att lägga i den rå. Det driver ut vätskan ur löken också och då släpper den inte ifrån sig en massa vatten ner i grädden.

Håll dig till de här reglerna så kommer varje Jansson att bli den bästa.

Har du varit i min receptbok
Gjort misstaget flera gånger att inte steka löken innan bara för att spara tid.
Sen kan det vara lite si och så med potatisen, men rejält med grädde brukar fixa det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in