• 1
  • 2
2023-12-22, 20:41
Medlem
bonbonshrimps avatar
https://www.dn.se/ekonomi/rekordutde...andlarna-igen/

"Samtidigt som matpriserna började stiga gjorde Icahandlarna omkring 3,3 miljarder i aktieutdelningar under 2022 – den högsta noteringen någonsin. En allt större del av vinsterna skiftas ut genom extrautdelningar, som inte blir offentliga på samma sätt som vanliga utdelningar."

Alltså va!!? I topp ligger tydligen Ica Maxi i Umeå med 87 miljoner i en ordinarie utdelning. 87 miljoner!? Inflationen är rekordhög i Sverige, levnadskostnaderna har skjutit i höjden och ica-handlarna täljer guld.

Dags att bojkotta Ica eller missar jag något?
Citera
2023-12-22, 20:50
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonbonshrimp

"Samtidigt som matpriserna började stiga gjorde Icahandlarna omkring 3,3 miljarder i aktieutdelningar under 2022 – den högsta noteringen någonsin. En allt större del av vinsterna skiftas ut genom extrautdelningar, som inte blir offentliga på samma sätt som vanliga utdelningar."

Alltså va!!? I topp ligger tydligen Ica Maxi i Umeå med 87 miljoner i en ordinarie utdelning. 87 miljoner!? Inflationen är rekordhög i Sverige, levnadskostnaderna har skjutit i höjden och ica-handlarna täljer guld.

Ifall du ska bojkotta företag för att de går med vinst när du har det ekonomiskt tufft lär du inte få det lättare.
Citera
2023-12-22, 20:57
Medlem
Raytheons avatar
Coop är dyrare och sämre men de går med förlust så handla där.
Citera
2023-12-22, 20:59
Medlem
bonbonshrimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Ifall du ska bojkotta företag för att de går med vinst när du har det ekonomiskt tufft lär du inte få det lättare.

Klart företag ska få gå med vinst men det finns väl en gräns.
Citera
2023-12-22, 21:02
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Klart företag ska få gå med vinst men det finns väl en gräns.

Vad är gränsen enligt dig?

Vad ska göras med pengarna istället? Donationer till de fattiga i Irak? Prissänkning på blöjor?

Vilka företag skall få gå med vinst? Microsoft, Apple?

Vilka företag skall inte få gå med vinst som är bortom gränsen du har? ICA?
Citera
2023-12-22, 21:13
Medlem
bonbonshrimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Vad är gränsen enligt dig?

Vad ska göras med pengarna istället? Donationer till de fattiga i Irak? Prissänkning på blöjor?

Vilka företag skall få gå med vinst? Microsoft, Apple?

Vilka företag skall inte få gå med vinst som är bortom gränsen du har? ICA?

Chilla. Jag försöker bara förstå, man pratar om små marginaler och när gurkan har blivit dubbelt så dyr så undrar man ju om vinsten ligger i att konsumenten betalar för mycket?
Citera
2023-12-22, 21:24
Medlem
Citat:

Precis som du skriver. Bojkotta, så behöver du inte bry dig. Varför handlar du på ICA ? Gå över till Coop så kan ni dela på förlusterna och och betala mer.
Helt riktigt, köp av ineffektiva företag så blir du nöjd.
Citera
2023-12-22, 21:25
Medlem
AutofyllarNs avatar
Citat:
Chilla. Jag försöker bara förstå, man pratar om små marginaler och när gurkan har blivit dubbelt så dyr så undrar man ju om vinsten ligger i att konsumenten betalar för mycket?

Gurkan kan vi ta som exempel, i och med att du nämnde det.

Gurkan har ökat i pris år efter år sedan sedan åtminstone 2014 (se https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-dyr-pa-fem-ar). Varför? Jo, då (1) den svenska kronan är svag, (2) importberoende, (3) dåliga skördar. ICA dubblerar inte priset på gurkan för att gå med vinst, i alla fall inte när jag lyssnar på mitt egna sunda förnuft.
Citera
2023-12-22, 21:30
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Gurkan är dyrare på Coop och dom går med förlust, så jag anser att konsumenterna betalar för lite.
Citera
2023-12-22, 21:34
Medlem
Ringhals3s avatar
Maten är lika dyr eller dyrare på Coop men Coop går med förlust, kan någon förklara hur det hänger ihop?

"Är Coop eller Ica billigast? Enligt Matpriskollen är ICA billigare än Coop. Medan Ica Maxi är 0-6 procent dyrare än Willys är Stora Coop 6-12 procent dyrare.14 juli 2023"
Citera
2023-12-22, 22:02
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Maten är lika dyr eller dyrare på Coop men Coop går med förlust, kan någon förklara hur det hänger ihop?

"Är Coop eller Ica billigast? Enligt Matpriskollen är ICA billigare än Coop. Medan Ica Maxi är 0-6 procent dyrare än Willys är Stora Coop 6-12 procent dyrare.14 juli 2023"
Inte så svårt att räkna ut. Färre handlar på Coop, därav går de med förlust. Vanligtvis reagerar företag med prisjustering uppåt för att kompensera intäktsbortfall.
Citera
2023-12-22, 22:14
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Du missar något.

De visar ju på att det går utmärkt att driva framgångsrika företag oavsett om du eller din granne har stålar i plånkan.

De bör ha en eloge och bli skolboksexempel.

När du handlar där då bojkottar du väl de du inte vill handla hos per automatik. Det är så det ska fungera. Handla där du vill handla. Den som är bäst gör också vinst.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in