• 1
  • 2
2023-12-22, 22:33
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonbonshrimp
https://www.dn.se/ekonomi/rekordutde...andlarna-igen/

"Samtidigt som matpriserna började stiga gjorde Icahandlarna omkring 3,3 miljarder i aktieutdelningar under 2022 – den högsta noteringen någonsin. En allt större del av vinsterna skiftas ut genom extrautdelningar, som inte blir offentliga på samma sätt som vanliga utdelningar."

Alltså va!!? I topp ligger tydligen Ica Maxi i Umeå med 87 miljoner i en ordinarie utdelning. 87 miljoner!? Inflationen är rekordhög i Sverige, levnadskostnaderna har skjutit i höjden och ica-handlarna täljer guld.

Dags att bojkotta Ica eller missar jag något?

Du måste ställa vinsten i relation till hur mycket pengar som har investerats i företaget. Det enklaste är att titta på hur stort bolagets egna kapital är enlig balansräkningen (summa eget kapital).

Exempel Vinst 10. Summa eget kapital 100. Avkastning 10/100 = 10%

Det finns en mängd nyckeltal man kan beräkna för att utvärdera ett företag.

Jag sympatiserar med din åsikt men du måste komma med bättre argument utifrån ekonomiska fakta för att kunna hävda att företaget gör övervinster.
Citera
2023-12-22, 22:35
Medlem
Ulf-Knulldells avatar
ICAhandlare, krögare och privata hyresvärdar...
Kuksugare!
Citera
2023-12-23, 00:54
Medlem
Molekyl3ns avatar
Girighet är en dödssynd
Citera
2023-12-23, 08:16
För jävligt att folk här inne sitter och försvarar storkapitalet.

Er giriga jävla ass ni kommer ångra er när ni står inför döden. Jag tycker det är fullständigt orimligt att ICA-ägarna drar in miljarder i privata vinster när svenska barn och pensionärer inte kan äta sig mätta.
Citera
2023-12-23, 09:32
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonbonshrimp
https://www.dn.se/ekonomi/rekordutde...andlarna-igen/

"Samtidigt som matpriserna började stiga gjorde Icahandlarna omkring 3,3 miljarder i aktieutdelningar under 2022 – den högsta noteringen någonsin. En allt större del av vinsterna skiftas ut genom extrautdelningar, som inte blir offentliga på samma sätt som vanliga utdelningar."

Alltså va!!? I topp ligger tydligen Ica Maxi i Umeå med 87 miljoner i en ordinarie utdelning. 87 miljoner!? Inflationen är rekordhög i Sverige, levnadskostnaderna har skjutit i höjden och ica-handlarna täljer guld.

Dags att bojkotta Ica eller missar jag något?
det du missar är väl att man bestämmer väl inte var man skall handla utifrån den utdelning som görs.
jag handlar t e x där jag får de varor jag vill ha till bästa pris?
har du inte gjort det tidigare?
Eller hade du tänkt att börja köpa dyrare/sämre grejer?
Citera
2024-01-02, 10:21
Medlem
bonbonshrimps avatar
Kapitalister! Det är klart att det sticker i ögonen när kunden får betala mer... Jag fortsätter gräva djupt i mina fickor och hoppas på att krisen är över snart. God forsättning till alla feta ICA-handlare.....
Citera
2024-01-02, 10:58
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutofyllarN
Vad är gränsen enligt dig?

Vad ska göras med pengarna istället? Donationer till de fattiga i Irak? Prissänkning på blöjor?

Vilka företag skall få gå med vinst? Microsoft, Apple?

Vilka företag skall inte få gå med vinst som är bortom gränsen du har? ICA?

Mat är en livsnödvändigt, det är inte dina exempel.

Jag väljer att handla där det är billigast, må det vara Ica, coop eller willy's. Alla har höjt priserna, de är vinstdrivande företag, men det är uppenbart att deras prishöjningar inte har med något annat än girighet att göra.
Senast redigerad av carminaburana 2024-01-02 kl. 11:02.
Citera
2024-01-02, 13:25
Medlem
Ni tror inte det är någon skillnad på ägare till en ICA kvantum och en ICA nära? Tror ni att handlare till ICA nära plockar ut dessa summor?
Det finns så otroligt många handlare som har små marginaler och som drabbas väldigt hårt om köpkraften minskar. Dessa har inte ekonomin att ta ut miljoners miljoner.

Men har man en ICA kvantum så är man inte bara en handlare. Man driver ett stort företag.

Så ska ni hålla på och bojkotta så gör det mot de stora handlarna på Kvantum och Maxi. Inte närbutikerna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in