2008-04-28, 20:15
Medlem
någon som vet ifall ägarna (efternamn Andreasson) till tivolit är släkt med ägarna till ett åkeri (Andreassons åkeri) i veddige som nästan enbart anlitar polska chaufförer?

///Danne
Citera
2008-05-05, 03:48
Medlem
När jag var typ 10 skulle jag och min mamma åka karusell. Det var ungefär som den där molnkarusellen på Liseberg (alla sitter i en slags vagn, som sedan snurrar upp och ner cirkelformat). Allt är fint tills den börjar accelerera, då har inte selen gått ner långt nog och jag fick hålla fast mig för kung och fosterland för att inte ramla ut. Jag befann mig t.o.m utanför karusellen ett par gånger man ändå stannade de inte. Mamma min fick enorma blåmärken på låren och skällde ut dem efter noter och hotade med polis och skadestånd men jag vete fan om det blev något av det : / Läskigt som fan var det i alla fall! Och ja det var Axels tivoli för de har varit här varenda sommar sedan mina föräldrar var små.
Citera
2008-05-08, 07:19
Medlem
Orkar inte läsa igenom hela tråden men någon skrev att det var en rekorderlig inrättning på 80-talet, vilket jag inte kan hålla med om. Jag vet att det förekom att lokala ungar fick hjälpa till med enklare uppgifter, typ plocka skräp och att ägaren sa typ "kom och hämta er lön på fredag". När fredagen kom hade tivolit dock lämnat sta'n... Det kan ju inte ha rört sig om många tior, men fatta vad ungarna blev besvikna.
Citera
2008-05-08, 07:29
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Morsans gubbe med sina barn besökte dem när de var i Norrköping för ett antal år sedan. De skulle just hoppa på karusell när de såg att "operatören" för karusellen bredvid hade däckat över kontrollerna, med en spritflaska liggandes på marken bredvid, och karusellen var fortfarande igång.
Citera
2008-05-08, 08:56
Medlem
Men vem fan låter sina ungar åka Axels karuseller? Mina får aldrig göra det (de tycker förstås att jag är taskig). Det kan väl inte ha undgått någon att det händer olyckor? Eller som min morfar skomakaren sa vid ett besök - "när man ser hur de sköter sina skor kan man ju tänka hur de sköter sina karuseller" (han sågade iofs ganska många med dessa ord).
Citera
2008-06-18, 07:19
Medlem
Dags igen för Axel, denna gång Axels nöjesfält:

http://sydsvenskan.se/malmo/article337442.ece

Är det vakter eller underhåll som behövs?
Citera
2008-06-18, 07:45
Medlem
Min brors kusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilshult123

Kul namn på barnet som drabbades......
Citera
2008-06-18, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Kul namn på barnet som drabbades......

Kevin?
Citera
2008-06-18, 10:16
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilshult123

Det roliga är att vakterna antagligen kommer bestå av en full gammal polack som tar en tur med ficklampan då o då.
Citera
2008-06-18, 13:15
Medlem
miamibeats avatar
Besökte Axels tivoli på cityfesten i Gävle typ 1998, och åkte då en attraktion som kan liknas med dåvarande 'Popexpressen' på Gröna Lund (vet inte om nåt liknande existerar idag).

Värsta åket i mitt liv.

Skyddsanordningen var trasig och vi fick således krampaktigt hålla oss fast i sidan på sätet så gott det gick. För att göra det hela än värre stod den alkoholiserade karusellföraren vid sidan om och snurrade på oss och skrattade rått åt våra försök att klamra oss fast & undvika en allvarlig hjärnskakning. Horribelt.
Citera
2008-06-18, 13:24
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miamibeat
Besökte Axels tivoli på cityfesten i Gävle typ 1998, och åkte då en attraktion som kan liknas med dåvarande 'Popexpressen' på Gröna Lund (vet inte om nåt liknande existerar idag).

Värsta åket i mitt liv.

Skyddsanordningen var trasig och vi fick således krampaktigt hålla oss fast i sidan på sätet så gott det gick. För att göra det hela än värre stod den alkoholiserade karusellföraren vid sidan om och snurrade på oss och skrattade rått åt våra försök att klamra oss fast & undvika en allvarlig hjärnskakning. Horribelt.

Tja, vad förväntar du dig av "cityfesten i Gävle"?
Citera
2008-06-18, 18:52
Medlem
Mulas avatar
Jag vet inte vad ni som påstår att de kör riktiga lastbilar snacka om, men jag har ett flertal sett Axel's tivoli och flera andra "patrask-karavaner" på motorvägarna runt Stockholm under försommaren. Det är knappast några legala fordon, det är en blandning av oreggade lastbilar med LGF-skyltar och arbetsbodar på släp, samt bilar med tyska gula exportskyltar (dvs ej giltiga i sverige) och andra fordon med oläsbara skyltar från Polen etc. Otroligt att polisen låter dessa rullande trafikfaror vistas på allmän väg!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in