2023-12-24, 20:12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Skövde spelar inte i superettan 2025.

Om de går upp eller trillar ur är omöjligt att säga. Sällan man ser ett lag som så kan gå åt båda hållen.
Citera
2023-12-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Skövde spelar inte i superettan 2025.

Om de går upp eller trillar ur är omöjligt att säga. Sällan man ser ett lag som så kan gå åt båda hållen.
Säg inte det .

Jag var övertygad om att Skövde skulle åka ur redan i år efter bara 2 poäng efter 10 matcher men gjorde sedan en urstark höstsäsong och kvalade sig kvar .

Men för min del kvittar det , något publiklag är dom knappast
Citera
2023-12-25, 17:05
Medlem
ingetbranicks avatar
Utan att ha full koll på övergångar och tränarbyten - det hinner hända mycket före seriestarten - så måste man ju våga sig på ett tips i alla fall. Jag lovar vis av erfarenhet att inte såga nån annans tips, hur udda och märkligt det än kan te sig (Lex Utsikten).

Öster och Örebro är ju två klassiska lag som vill tillbaka till finrummet. Öster var nära att få kvala till Allsvenskan, och Örebro, liksom Helsingborg, tänker nog göra allt för att inte bli ett lindansarlag runt nedre kvalstrecket denna säsong. Skövde visade fantastisk höstform och kan de spinna vidare på det så hamnar de betydligt högre upp i år.

Många lag känns givna i mellanskiktet; lag som Brage, Landskrona, Trelleborg och Gefle lär inte stjäla många rubriker.

Och botten? Tippar man med hjärtat åker Östersund ut, men den icke-raskatten har fler än nio liv så de blir nog kvar. Enklast att tippa att nykomlingarna får det svårt och framför allt Oddevold. Utsikten kommer INTE att upprepa fjolårssuccén, lär tappa ett gäng spelare och får kämpa för att hålla sig kvar.

1. Östers IF
2. Örebro SK
-------------------
3. GIF Sundsvall
-------------------
4. Degerfors IF
5. Helsingborgs IF
6. Skövde AIK
7. Varbergs BoIS
8. IK Brage
9. Landskrona BoIS
10. Trelleborgs FF
12. Gefle IF
11. Östersunds FK
--------------------
13. Utsiktens BK
14. Örgryte IS
--------------------
15. Sandvikens IF
16. IK Oddevold
Citera
2023-12-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Utan att ha full koll på övergångar och tränarbyten - det hinner hända mycket före seriestarten - så måste man ju våga sig på ett tips i alla fall. Jag lovar vis av erfarenhet att inte såga nån annans tips, hur udda och märkligt det än kan te sig (Lex Utsikten).

Öster och Örebro är ju två klassiska lag som vill tillbaka till finrummet. Öster var nära att få kvala till Allsvenskan, och Örebro, liksom Helsingborg, tänker nog göra allt för att inte bli ett lindansarlag runt nedre kvalstrecket denna säsong. Skövde visade fantastisk höstform och kan de spinna vidare på det så hamnar de betydligt högre upp i år.

Många lag känns givna i mellanskiktet; lag som Brage, Landskrona, Trelleborg och Gefle lär inte stjäla många rubriker.

Och botten? Tippar man med hjärtat åker Östersund ut, men den icke-raskatten har fler än nio liv så de blir nog kvar. Enklast att tippa att nykomlingarna får det svårt och framför allt Oddevold. Utsikten kommer INTE att upprepa fjolårssuccén, lär tappa ett gäng spelare och får kämpa för att hålla sig kvar.

1. Östers IF
2. Örebro SK
-------------------
3. GIF Sundsvall
-------------------
4. Degerfors IF
5. Helsingborgs IF
6. Skövde AIK
7. Varbergs BoIS
8. IK Brage
9. Landskrona BoIS
10. Trelleborgs FF
12. Gefle IF
11. Östersunds FK
--------------------
13. Utsiktens BK
14. Örgryte IS
--------------------
15. Sandvikens IF
16. IK Oddevold
Vågat att du tippar Giffarna på tredje plats och således allsvensk kvalplats . Även om jag givetvis hoppas du har rätt så tror jag det ska mycket till för att det ska bli så. Förutom att vi köpt loss Ludvig Svanberg från Bajen så sticker knappast någon av våra värvningar ut nåt speciellt .
Citera
2023-12-25, 17:42
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Vågat att du tippar Giffarna på tredje plats och således allsvensk kvalplats . Även om jag givetvis hoppas du har rätt så tror jag det ska mycket till för att det ska bli så. Förutom att vi köpt loss Ludvig Svanberg från Bajen så sticker knappast någon av våra värvningar ut nåt speciellt .

Visst är det en chansning. Vi får väl se, mycket kommer som sagt att hända innan det är dags. Men jag tror att 2024 blir de "klassiska" lagens revansch med Skövde som outsider, och varken Varberg eller Degerfors känns som några lag som studsar tillbaka direkt. Örgryte är dock ett klassiskt lag som får fortsätta kämpa i botten.

Ännu mer vågat är kanske att tippa att Örebro går upp. Fanns ju knappast nåt under den gångna säsongen som tydde på det. Men jag räknar med att de satsar, och jag läste nyss att de värvat Eskilstunas lagkapten Jesper Modig som kanske kan ge lite stadga åt försvaret. Ett gott tecken i alla fall.
Citera
2023-12-25, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Visst är det en chansning. Vi får väl se, mycket kommer som sagt att hända innan det är dags. Men jag tror att 2024 blir de "klassiska" lagens revansch med Skövde som outsider, och varken Varberg eller Degerfors känns som några lag som studsar tillbaka direkt. Örgryte är dock ett klassiskt lag som får fortsätta kämpa i botten.

Ännu mer vågat är kanske att tippa att Örebro går upp. Fanns ju knappast nåt under den gångna säsongen som tydde på det. Men jag räknar med att de satsar, och jag läste nyss att de värvat Eskilstunas lagkapten Jesper Modig som kanske kan ge lite stadga åt försvaret. Ett gott tecken i alla fall.
Ärligt talat är jag glad om vi överhuvudtaget får ihop ett lag nästa säsong .

Det som på riktigt oroar mig är att det inte verkar finnas någon röd tråd överhuvudtaget . Efter att Cedergren återvände till klubben och numera är sportchef är det dömt att misslyckas .
Citera
2023-12-25, 17:50
Medlem
Kaciguios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kruken
Unibet har just nu Öster som favorit till att vinna Superettan. Kanske lite överraskande med ÖSK som tvåa på listan, där ska det väl byggas om en hel del i truppen innan man kan sikta uppåt igen? (det gäller förvisso säkert fler av lagen högt upp på Unibets lista)

Östers IF - 4.00
Örebro SK - 8.00
Degerfors IF - 10.00
GIF Sundsvall - 10.00
Helsingborgs IF - 10.00
IK Brage - 15.00
Landskrona BoIS - 15.00
Orgryte IS - 15.00
Sandvikens IF - 17.00
Trelleborgs FF - 17.00
Utsiktens BK - 17.00
Varbergs BoIS - 21.00
Östersunds FK - 21.00
Gefle IF - 31.00
IK Oddevold - 31.00
Skövde AIK - 31.00

På vilket lag skulle ni lasta in era slantar idag?
Öster utan tvekan, känns skönt att vi(HIF) har mindre förväntningar på oss i år, drömmen är ju att vi går upp i år men det känns rätt långt borta om vi inte får en super-start med vår nya tränare och ett par lån/värvningar som kan göra skillnad direkt.
Citera
2023-12-26, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarlonBrandy
Skönt med en Gefle sidekick i tråden. Nej, vi går inte upp, och Skitviken åker inte ur. Men vi hamnar före Köpviken. Unibets odds är ett skämt.

Öster springer hem serien.

Om du nu hatar Sandviken och kallar dom Skitviken må vara hänt men vad är då Köpviken?
Undvik helst två viken beteckningar om det är samma lag du menar och något annat viken lag finns ju inte. Är det Östersund så är väl Fuskesund eller vad det nu är som är etablerat.

Kan ju bli förvirrat för icke Gefle-bor.
Sandviken spelade ju i elitfotbollen före internettiden så vad ni (inte bara du utan allmänt) kallar varandra är helt okänt för mig.
Citera
2023-12-26, 18:59
Medlem
MarlonBrandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnirfengnorfen
Om du nu hatar Sandviken och kallar dom Skitviken må vara hänt men vad är då Köpviken?
Undvik helst två viken beteckningar om det är samma lag du menar och något annat viken lag finns ju inte. Är det Östersund så är väl Fuskesund eller vad det nu är som är etablerat.

Kan ju bli förvirrat för icke Gefle-bor.
Sandviken spelade ju i elitfotbollen före internettiden så vad ni (inte bara du utan allmänt) kallar varandra är helt okänt för mig.
Nej, hat ingår inte i min arsenal av fotbollskänslor. Se epitetet SKIT som lite kärleksfullt gnabb mellan två ärkerivaler.

Köpviken baserar sig på att Gefle fick ta på sig tagelskjortan efter de allsvenska åren. Vi balanserade på ruinens brant och fick spela med diverse udda värvningar som var billiga. Det är först i år som vi kastat av oss hotet mot elitlicensen.

Under dom mörka åren så hade Viken betydligt mer pengar och köpte ihop diverse utbölingar och kryddade med dom spelare från Gävle-trakten som man själv misslyckades att fostra.

Därav beteckningen Köpviken. Det må inte vara på samma nivå som Östersund eller Dalkurd, men pengar har maskerat bristen på fotbollskultur hos våra västra grannar de sista 50 åren. Även om Gävle inte heller är nåt talang-Mecka så är fotbollskulturen på en helt annan nivå än hos Klangbergets klantskallar.
Citera
2023-12-26, 20:47
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azdz
Ja oerhört märkligt med Hallenius och Robban.

På detta tar man återigen in Damus för att ersätta Hallenius .

Cedergren vet man inte var man har . Som tränare var han otroligt mesig , ville inte göra någon ledsen eller skaffa sig ovänner , men nu när han tagit över som sportchef verkar det inte lika viktigt längre

Vad har man givit för förklaring till dessa beslut?
Citera
2023-12-26, 21:23
Medlem
MarlonBrandys avatar
Micke Bengtsson vår tränare är från Sundsvall och han trålar ofta efter spelare från Medelpad.

Det går vissa rykten att Gefle är ute efter Hallenius, men är inte han slut? Vad säger Sundsvallsexperterna?
Citera
2023-12-26, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Vad har man givit för förklaring till dessa beslut?
Förutom att klubben måste göra stora besparingar så har jag faktiskt ingen aning hur dom resonerar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in