2023-12-20, 19:50
Medlem
fskers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Allt är också mycket dyrare i Norge så det är ju inte riktigt jämförbart.

Så mycket dyrare är det inte.

Speciellt inte utanför Oslo.

Bensin och diesel är oftast billigare (går upp och ner med ca 7kr från dag till dag).

Mat kan man köpa för typ 20% mer än i Sverige men man tjänar ca 80-100% mer i min bransch.
Citera
2023-12-20, 20:12
Medlem
Tjoflos avatar
Starta eget och kanske ha ett par anställda, men då måste du vara rätt så driven och jaga kontakter.

Vissa hantverksyrken har väldigt hög lön om man lyckats etablera sig och har de rätta kontakterna. Det faller ofta för mig att ta ut hög lön på att jag inte får in nog med bra arbeten under en månad. Dels för att jag är bekväm av mig och inte orkar jaga, men också på att jag har vissa kontakter som förser mig med jobb som inte ger så hög inkomst.

Nu i december kommer jag ta ut en lön på 60k brutto, men då behövde jag dra in runt 140k i företaget för att täcka alla kostnader och det går inte alltid. Slår man ut min lön på hela året så har jag ungefär 40k i månaden, men då tar jag ledigt tre månader om året och dessa månader drar jag inte in något alls och måste kompensera det med de månader där jag arbetar.
Citera
2023-12-20, 20:40
Medlem
Opiumtal18s avatar
Automationsingenjör
Underhållsingenjör
Högspänningselektriker har jag känsla kanske har rätt bra

Kan vara ganska fysiska jobb, men kanske tar ett par år innan man är uppe i 50k+.
Citera
2023-12-20, 20:51
Medlem
Brandingenjör

Skogskonsulent med rätt kompetens och kontaktnät

Skogs- eller jordbrukare aka bonde (kräver dock stort startkapital)

Höjdare inom försvaret (dock snabbt mycket skrivbordsarbete när man kommer upp sig)

Dykare

Byggmätare/uppmätare med egen verksamhet
Citera
2023-12-20, 20:52
Medlem
Molekyl3ns avatar
Bli mkt, Samhall, McDonalds, men gå INTE som underbetald bomulksplockande neger som asbestsanerare/rivare på något rikstäckande bolag - fastighet EJ byggnads.

Hårt hederligt arbete fungerar (ej slit som ovan för minimumstålar - om ej egen) annars torped, hallick lr något inom porr, vapen eller narkotika - alltid intresse och stålar!

Fastighetsförvaltare till migrationsverket?
En sak till, jag uppfann betongslipar ställningen långt innan den togs patent på som "giraffställning" just sayin.

Lycka till men kom ihåg, pengar e inte allt men stålar för ens slit är pengar - utan godare! Piz mate!
Citera
2023-12-20, 20:54
Medlem
spx700s avatar
Av egen erfarenhet verkar dagarna tillbringas mer vid kaffemaskinen än vid arbetsplatsen ändå. Så de flesta kontorsjobb når ändå över kraven, eller hur?
Citera
2023-12-20, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arsle3
Hej.
Vad finns för yrken där lönen är hög, säg över 50k/mån och INTE ett stillasittande kontors/hemmajobb?

Jobb som är stillasittande pga sitter i t.ex lastbil går bort.

Lönen ska även vara hög utan massa OB, så inga nattjobb.

För ev jobb är det intressant med bl.a. hur få jobbet och framtidsutsikter.

Google ger vissa svar men gissar det finns mycket mer kul.
Undervattenssvetsare på en oljerigg...
Allt annat än skrivbord.
Citera
2023-12-20, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Titta på automationstekniker. Kanske inte över 50 men nära nog. Snorhög efterfrågan dessutom.

Inte riktigt va... vet en som är utbildad och sökt jobb i 10 år utan att få det som ny bytt bana helt..
Citera
2023-12-20, 21:39
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fsker
Så mycket dyrare är det inte.

Speciellt inte utanför Oslo.

Bensin och diesel är oftast billigare (går upp och ner med ca 7kr från dag till dag).

Mat kan man köpa för typ 20% mer än i Sverige men man tjänar ca 80-100% mer i min bransch.

Edit.
Det blev för mycket offtopic.
Citera
2023-12-20, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Felix_
Om du hittar hantverksjobb där ackordslön är norm så kommer du upp i dessa summor
på en bra månad med få röda dagar ( utan att jobba övertid )

tex.
VVS montör
Golvläggare
Plattsättare

du skall jobba på nybyggnation, inte hemma hos folk.

ungefär hälften av rörmokarna arbetar på ackord. Av dem gick 30 procent på rakt ackord
det är dom som tjänar bäst. Inga problem att komma upp i 300 kr i timmen.
Om man jobbar med VVS på nybyggen måste man väl lönekonkurrera med importerade uzbeker på slavkontrakt. Om man istället installerar nytt kök i Svenssons villa kan man ta mer betalt, för Svensson betalar gärna mer för att få en hantverkare man kan prata svenska med.

Sist jag hade röris i hemmet jobbade han max en timme per dag. Sen iväg för att köpa en mutter och sen hem till nån annan villa och göra likadant där. Fakturera framkörning flera gånger om dan. Verkar soft.
Senast redigerad av ealdorman3 2023-12-20 kl. 21:50.
Citera
2023-12-20, 22:02
Medlem
Helikopterpilot
Flygledare
Sjökapten
Överstyrman
Kirurg
Ortoped
Processingenjör
Geolog
Citera