• 1
  • 2
2023-12-18, 13:30
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Tycker emellertid att Avanza r bedrvligt. Behver nu tips p vettiga alternativ till Avanza, kikat en del p Nordnet vilket tyvrr inte tilltalar mig alls. Upplever att Avanza har extremt hgt courtage, liksom jag lst att Nordnet skall ha.

Ngra tips?
Citera
2023-12-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Tycker emellertid att Avanza r bedrvligt. Behver nu tips p vettiga alternativ till Avanza, kikat en del p Nordnet vilket tyvrr inte tilltalar mig alls. Upplever att Avanza har extremt hgt courtage, liksom jag lst att Nordnet skall ha.

Ngra tips?
Finns mer eller mindre inget annat bra alternativ n Nordnet & Avanza. Jag tycker Nordnet r alldeles utmrkt, frstr inte vad folk ogillar. Vad investerar du i (fonder, aktier isf vilket land, storlek etc.), hur ofta handlar du, hur stora summor har du, hur stora summor handlar du fr?

Att Avanza skulle ha hgt courtage r befngt. Avanza har vldigt lgt courtage jmfrt med mer eller mindre alla konkurrenter nu och srskilt historiskt. Ungefr som att sga att oxfil fr 150 kr/kg r dyrt fr att du bestmt att oxfil ska kosta 50 kr/kg.
Senast redigerad av UniK-w61jdm45f4 2023-12-18 kl. 13:37.
Citera
2023-12-18, 13:40
Medlem
Det hade hjlpt om du utvecklar vad som r bedrvligt med t.ex Avanza. Jag har Nordnet och r njd med det. Vad r det fr funktioner du behver egentligen? Det behvs inget rymdskepp fr att kpa och slja lite aktier. Du tycker Avanza har extremt hgt courtage, vilken mklare jmfr du d med som har lgre?

Kass trdstart.
Citera
2023-12-18, 13:53
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Finns mer eller mindre inget annat bra alternativ n Nordnet & Avanza. Jag tycker Nordnet r alldeles utmrkt, frstr inte vad folk ogillar. Vad investerar du i (fonder, aktier isf vilket land, storlek etc.), hur ofta handlar du, hur stora summor har du, hur stora summor handlar du fr?

Att Avanza skulle ha hgt courtage r befngt. Avanza har vldigt lgt courtage jmfrt med mer eller mindre alla konkurrenter nu och srskilt historiskt. Ungefr som att sga att oxfil fr 150 kr/kg r dyrt fr att du bestmt att oxfil ska kosta 50 kr/kg.
Hhahaha, gillar din liknelse! Har du haft Avanza tidigare? Isfall, vad med Nordnet upplever du r bttre respektive smre?
Citera
2023-12-18, 14:07
Medlem
Citat:
Hhahaha, gillar din liknelse! Har du haft Avanza tidigare? Isfall, vad med Nordnet upplever du r bttre respektive smre?

Har faktiskt bde ett Nordnet & ett Avanza konto. Krde Avanza tidigare men har nu 99% av pengarna p Nordnet. Tycker egentligen de r samma till 95%, det r vldigt sm skillnader. Liksom investeringar r inte s krngligt, man behver bara kunna kpa och slja liksom. Anledningen till att jag kr Nordnet nu r fr att jag r medlem i Unga Aktiesparare och d fr man 0.10% courtage istllet fr 0.25% fr svenska aktier, s d kan jag kpa aktier fr 1000 kr fr 1 kr courtage istllet fr bara 400 kr (eller gr man en stororder p 20k r det en tjuga istllet fr en femtiolapp). Sparar vl ngra hundralappar i courtage p det per r. Men sen s tycker jag Nordnet faktiskt har ett lite trevligare grnssnitt n Avanza och r ju trevligt att dom inte kraschar 1 gng i kvartalet. Kommer inte p ngot som r smre med Nordnet.
Senast redigerad av UniK-w61jdm45f4 2023-12-18 kl. 14:10.
Citera
2023-12-18, 14:29
Medlem
Citat:

Ngra tips?
r det bara courtaget som avgr s kan du prova Levler. De har gratis courtage fram till mars 2025. De erbjuder fonder samt handel p Stockholmsbrsen samt First North.

Dremot r deras tjnst vldigt avskalad. Du kan inte stta larm, f notiser vid avslut, se hela orderboken, lgga lngtidsordrar tex. ven en viss frdrjning p pris-feeden, s inte realtid.
Senast redigerad av Kaleus 2023-12-18 kl. 14:41.
Citera
2023-12-18, 16:41
Medlem
nakamotos avatar
Interactive brokers.. max 1usd courtage p amerikanska aktier, de har dock inte ISK men ISK r ju fr noobsen. Man kan kpa optioner ocks vilket ger bra hv. Gr att kpa svenska aktier dr ocks men ingen aning om courtaget dr, bara bgar som kper svenska aktier nd. Vrt att kolla upp iaf, har helt dumpat mina ISK sen jag brjade handla p interactive.
Citera
2023-12-18, 16:51
Medlem
Barentss avatar
Kass trdstart, det str inte ens vad som r dligt och som mste frbttras s ingen kan ge rd.

Jag har haft avanza i 15 r eller mer, fungerar hur bra som helt, en kta bank som bryr sig om sina kunder till skillnad frn storbankerna.
Citera
2023-12-19, 16:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Kass trdstart, det str inte ens vad som r dligt och som mste frbttras s ingen kan ge rd.

Jag har haft avanza i 15 r eller mer, fungerar hur bra som helt, en kta bank som bryr sig om sina kunder till skillnad frn storbankerna.

Och vad betrffar Avanzas courtage s kan man ju vlja mellan olika modeller fr hur det ska berknas s man hittar ett bra alternativ oavsett om man ska handla fr en miljon eller tusen kronor.
Citera
2023-12-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Och vad betrffar Avanzas courtage s kan man ju vlja mellan olika modeller fr hur det ska berknas s man hittar ett bra alternativ oavsett om man ska handla fr en miljon eller tusen kronor.
Montrose offentliggjorde igr p sitt julmingel att p deras plattform kommer det inte att vara massa olika courtagemodeller. Gissar att de kommer kra likt Pro-modellerna som Avanza har.

Till TS: Montrose skulle kunna vara en tnkbar plattform nr de lanseras under 2024.
Citera
2024-11-02, 15:23
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Montrose offentliggjorde igr p sitt julmingel att p deras plattform kommer det inte att vara massa olika courtagemodeller. Gissar att de kommer kra likt Pro-modellerna som Avanza har.

Till TS: Montrose skulle kunna vara en tnkbar plattform nr de lanseras under 2024.

Montrose har efter ett rs frberedelser nu lanserat sin betaversion till ett litet antal kunder. Intresserade kan stlla sig i k och s slpper de in ngra utvalda i taget . Alldeles fr tidigt att utvrdera tjnsten, men visst vore det intressant att hra hur den upplevs av de som testat den.

Kapitalfrskring och belning r p gng, och ska enligt ansiktet utt Nicklas Andersson infras fre rsskiftet. Nicklas r ju vldigt entusiastisk och de satsar stort med podd m.m. men det terstr att se om slopande av courtageklasser, lgre vxlingsavgifter m.m. rcker fr att locka kunder frn Avanza och Nordnet. Personligen tror jag att dessa sneglar p vad de nya aktrerna gr och vljer att kopiera lagom mycket fr att inte tappa marknadsandelar, och att det snarare blir en fortsatt kamp mellan Avanza och Nordnet ena sidan och mellan Montrose, SAVR m.fl. andra sidan. En frdel fr Montrose r s klart att de har Carnegie i ryggen.

Lnk till Montroses prislista: https://www.montrose.io/priser

SAVR:s webbplats r fan inte bra, allts. De har funnits sen 2016, men webbplatsen r bde avskalad och rrig p samma gng. Svrt att hitta relevant info. Lnk: https://savr.com/sv/
Citera
2024-11-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Montrose har efter ett rs frberedelser nu lanserat sin betaversion till ett litet antal kunder. Intresserade kan stlla sig i k och s slpper de in ngra utvalda i taget . Alldeles fr tidigt att utvrdera tjnsten, men visst vore det intressant att hra hur den upplevs av de som testat den.

Kapitalfrskring och belning r p gng, och ska enligt ansiktet utt Nicklas Andersson infras fre rsskiftet. Nicklas r ju vldigt entusiastisk och de satsar stort med podd m.m. men det terstr att se om slopande av courtageklasser, lgre vxlingsavgifter m.m. rcker fr att locka kunder frn Avanza och Nordnet. Personligen tror jag att dessa sneglar p vad de nya aktrerna gr och vljer att kopiera lagom mycket fr att inte tappa marknadsandelar, och att det snarare blir en fortsatt kamp mellan Avanza och Nordnet ena sidan och mellan Montrose, SAVR m.fl. andra sidan. En frdel fr Montrose r s klart att de har Carnegie i ryggen.

Lnk till Montroses prislista: https://www.montrose.io/priser

SAVR:s webbplats r fan inte bra, allts. De har funnits sen 2016, men webbplatsen r bde avskalad och rrig p samma gng. Svrt att hitta relevant info. Lnk: https://savr.com/sv/

Jag har testkrt Montrose en mnad nu och r inte imponerad. Vldigt mnga barnsjukdomar som mste lsas innan man vgar stoppa in en strre slant.

Men det r bra att de lanserat s det blir lite press p Avanza. De har blivit lite fat and halt och lyssnar inte p kundernas klagoml/frbttringsfrslag lngre. Har varit med i tre kundpaneler hos Avanza men utvecklingen gr otroligt segt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in