• 1
  • 2
2023-12-18, 13:30
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Tycker emellertid att Avanza är bedrövligt. Behöver nu tips på vettiga alternativ till Avanza, kikat en del på Nordnet vilket tyvärr inte tilltalar mig alls. Upplever att Avanza har extremt högt courtage, liksom jag läst att Nordnet skall ha.

Några tips?
Citera
2023-12-18, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mondayleftmebroken
Tycker emellertid att Avanza är bedrövligt. Behöver nu tips på vettiga alternativ till Avanza, kikat en del på Nordnet vilket tyvärr inte tilltalar mig alls. Upplever att Avanza har extremt högt courtage, liksom jag läst att Nordnet skall ha.

Några tips?
Finns mer eller mindre inget annat bra alternativ än Nordnet & Avanza. Jag tycker Nordnet är alldeles utmärkt, förstår inte vad folk ogillar. Vad investerar du i (fonder, aktier isf vilket land, storlek etc.), hur ofta handlar du, hur stora summor har du, hur stora summor handlar du för?

Att Avanza skulle ha högt courtage är befängt. Avanza har väldigt lågt courtage jämfört med mer eller mindre alla konkurrenter nu och särskilt historiskt. Ungefär som att säga att oxfilé för 150 kr/kg är dyrt för att du bestämt att oxfilé ska kosta 50 kr/kg.
Senast redigerad av UniK-w61jdm45f4 2023-12-18 kl. 13:37.
Citera
2023-12-18, 13:40
Medlem
Det hade hjälpt om du utvecklar vad som är bedrövligt med t.ex Avanza. Jag har Nordnet och är nöjd med det. Vad är det för funktioner du behöver egentligen? Det behövs inget rymdskepp för att köpa och sälja lite aktier. Du tycker Avanza har extremt högt courtage, vilken mäklare jämför du då med som har lägre?

Kass trådstart.
Citera
2023-12-18, 13:53
Medlem
mondayleftmebrokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UniK-w61jdm45f4
Finns mer eller mindre inget annat bra alternativ än Nordnet & Avanza. Jag tycker Nordnet är alldeles utmärkt, förstår inte vad folk ogillar. Vad investerar du i (fonder, aktier isf vilket land, storlek etc.), hur ofta handlar du, hur stora summor har du, hur stora summor handlar du för?

Att Avanza skulle ha högt courtage är befängt. Avanza har väldigt lågt courtage jämfört med mer eller mindre alla konkurrenter nu och särskilt historiskt. Ungefär som att säga att oxfilé för 150 kr/kg är dyrt för att du bestämt att oxfilé ska kosta 50 kr/kg.
Hhahaha, gillar din liknelse! Har du haft Avanza tidigare? Isåfall, vad med Nordnet upplever du är bättre respektive sämre?
Citera
2023-12-18, 14:07
Medlem
Citat:
Hhahaha, gillar din liknelse! Har du haft Avanza tidigare? Isåfall, vad med Nordnet upplever du är bättre respektive sämre?

Har faktiskt både ett Nordnet & ett Avanza konto. Körde Avanza tidigare men har nu 99% av pengarna på Nordnet. Tycker egentligen de är samma till 95%, det är väldigt små skillnader. Liksom investeringar är inte så krångligt, man behöver bara kunna köpa och sälja liksom. Anledningen till att jag kör Nordnet nu är för att jag är medlem i Unga Aktiesparare och då får man 0.10% courtage istället för 0.25% för svenska aktier, så då kan jag köpa aktier för 1000 kr för 1 kr courtage istället för bara 400 kr (eller gör man en stororder på 20k är det en tjuga istället för en femtiolapp). Sparar väl några hundralappar i courtage på det per år. Men sen så tycker jag Nordnet faktiskt har ett lite trevligare gränssnitt än Avanza och är ju trevligt att dom inte kraschar 1 gång i kvartalet. Kommer inte på något som är sämre med Nordnet.
Senast redigerad av UniK-w61jdm45f4 2023-12-18 kl. 14:10.
Citera
2023-12-18, 14:29
Medlem
Citat:

Några tips?
Är det bara courtaget som avgör så kan du prova Levler. De har gratis courtage fram till mars 2025. De erbjuder fonder samt handel på Stockholmsbörsen samt First North.

Däremot är deras tjänst väldigt avskalad. Du kan inte sätta larm, få notiser vid avslut, se hela orderboken, lägga långtidsordrar tex. Även en viss fördröjning på pris-feeden, så inte realtid.
Senast redigerad av Kaleus 2023-12-18 kl. 14:41.
Citera
2023-12-18, 16:41
Medlem
nakamotos avatar
Interactive brokers.. max 1usd courtage på amerikanska aktier, de har dock inte ISK men ISK är ju för noobsen. Man kan köpa optioner också vilket ger bra häv. Går att köpa svenska aktier där också men ingen aning om courtaget där, bara bögar som köper svenska aktier ändå. Värt att kolla upp iaf, har helt dumpat mina ISK sen jag började handla på interactive.
Citera
2023-12-18, 16:51
Medlem
Barentss avatar
Kass trådstart, det står inte ens vad som är dåligt och som måste förbättras så ingen kan ge råd.

Jag har haft avanza i 15 år eller mer, fungerar hur bra som helt, en äkta bank som bryr sig om sina kunder till skillnad från storbankerna.
Citera
2023-12-19, 16:07
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Kass trådstart, det står inte ens vad som är dåligt och som måste förbättras så ingen kan ge råd.

Jag har haft avanza i 15 år eller mer, fungerar hur bra som helt, en äkta bank som bryr sig om sina kunder till skillnad från storbankerna.

Och vad beträffar Avanzas courtage så kan man ju välja mellan olika modeller för hur det ska beräknas så man hittar ett bra alternativ oavsett om man ska handla för en miljon eller tusen kronor.
Citera
2023-12-20, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Och vad beträffar Avanzas courtage så kan man ju välja mellan olika modeller för hur det ska beräknas så man hittar ett bra alternativ oavsett om man ska handla för en miljon eller tusen kronor.
Montrose offentliggjorde igår på sitt julmingel att på deras plattform kommer det inte att vara massa olika courtagemodeller. Gissar att de kommer köra likt Pro-modellerna som Avanza har.

Till TS: Montrose skulle kunna vara en tänkbar plattform när de lanseras under 2024.
Citera
2024-11-02, 15:23
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Montrose offentliggjorde igår på sitt julmingel att på deras plattform kommer det inte att vara massa olika courtagemodeller. Gissar att de kommer köra likt Pro-modellerna som Avanza har.

Till TS: Montrose skulle kunna vara en tänkbar plattform när de lanseras under 2024.

Montrose har efter ett års förberedelser nu lanserat sin betaversion till ett litet antal kunder. Intresserade kan ställa sig i kö och så släpper de in några utvalda i taget . Alldeles för tidigt att utvärdera tjänsten, men visst vore det intressant att höra hur den upplevs av de som testat den.

Kapitalförsäkring och belåning är på gång, och ska enligt ansiktet utåt Nicklas Andersson införas före årsskiftet. Nicklas är ju väldigt entusiastisk och de satsar stort med podd m.m. men det återstår att se om slopande av courtageklasser, lägre växlingsavgifter m.m. räcker för att locka kunder från Avanza och Nordnet. Personligen tror jag att dessa sneglar på vad de nya aktörerna gör och väljer att kopiera lagom mycket för att inte tappa marknadsandelar, och att det snarare blir en fortsatt kamp mellan Avanza och Nordnet å ena sidan och mellan Montrose, SAVR m.fl. å andra sidan. En fördel för Montrose är så klart att de har Carnegie i ryggen.

Länk till Montroses prislista: https://www.montrose.io/priser

SAVR:s webbplats är fan inte bra, alltså. De har funnits sen 2016, men webbplatsen är både avskalad och rörig på samma gång. Svårt att hitta relevant info. Länk: https://savr.com/sv/
Citera
2024-11-02, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Montrose har efter ett års förberedelser nu lanserat sin betaversion till ett litet antal kunder. Intresserade kan ställa sig i kö och så släpper de in några utvalda i taget . Alldeles för tidigt att utvärdera tjänsten, men visst vore det intressant att höra hur den upplevs av de som testat den.

Kapitalförsäkring och belåning är på gång, och ska enligt ansiktet utåt Nicklas Andersson införas före årsskiftet. Nicklas är ju väldigt entusiastisk och de satsar stort med podd m.m. men det återstår att se om slopande av courtageklasser, lägre växlingsavgifter m.m. räcker för att locka kunder från Avanza och Nordnet. Personligen tror jag att dessa sneglar på vad de nya aktörerna gör och väljer att kopiera lagom mycket för att inte tappa marknadsandelar, och att det snarare blir en fortsatt kamp mellan Avanza och Nordnet å ena sidan och mellan Montrose, SAVR m.fl. å andra sidan. En fördel för Montrose är så klart att de har Carnegie i ryggen.

Länk till Montroses prislista: https://www.montrose.io/priser

SAVR:s webbplats är fan inte bra, alltså. De har funnits sen 2016, men webbplatsen är både avskalad och rörig på samma gång. Svårt att hitta relevant info. Länk: https://savr.com/sv/

Jag har testkört Montrose en månad nu och är inte imponerad. Väldigt många barnsjukdomar som måste lösas innan man vågar stoppa in en större slant.

Men det är bra att de lanserat så det blir lite press på Avanza. De har blivit lite fat and halt och lyssnar inte på kundernas klagomål/förbättringsförslag längre. Har varit med i tre kundpaneler hos Avanza men utvecklingen går otroligt segt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in