Citat:
Ursprungligen postat av
Natalz2
För något år sedan började varenda jävel att säga ”Jag fattar. Jag fattar” så snart man skulle till att fråga eller förklara något. Ofta hinner man knappt avsluta sin första mening innan jag-fattar-blajet vevar igång. Jävligt störande. När, hur, var och varför uppstod detta språkliga fenomen? Tar det slut snart?
Erfarenheter?
Det här är nåt som folk oftast säger till babblande jobbiga individer som använder 500 ord när 10 räckt för att göra sig förstådd. Alternativt till personer som säger något, och sen håller liksom "lägger till" detalj på detalj på detalj, för att förtydliga.
Man säger 'Jag Fattar' så man slipper stå där och bara vänta/gäspa tills personen babblat klart, fastän man själv förstod grejen redan innan personen öppnade munnen ibland.
Det är ofta individer som liksom 'fastnar' lite sitt egna gillande av att prata och förklara eller sätta ord på tankar live, på ett nerd-liknande sätt. Eller personer som upplever socialt utanförskap eller osäkerhet och därför känner dom måste förklara precis ur alla vinklar för att vara säker på att omgivningen har förstått - vilket mycket sällan behövs. Eller personer som har en nedlåtande/störande "magister"-liknande inställning till personer man pratar med.
Från och med att man själv har förstått grejen - som sagt, ibland redan innan personen säger nåt alls - så blir allt den andra personen säger därefter bara till tjat, eller indirekt deklarerande att man själv skulle vara nån hjärnslö idiot som behöver en halv manual förklarad för sig för att förstå. Det behövs väldigt sällan.
Man kan få andra människor mer hjälpsamma och medgörliga, om man säger saker på ett sånt sätt att den andra känner att man litar på att denne är smart nog att förstå bara genom några få ord. Blir en slags underförstådd bonding då.
Om den man vill tala med själv känner att denne inte riktigt förstår, då frågar denne själv efter den info som behövs för att förstå.
Testa att tänka innan du talar, och koncentrera ner det du vill förmedla, till så få ord som möjligt, och SEN yttrar dig. Det är en uppskattad konst, som demonstrerar både intellekt, stil, självbehärskning och respekt.