Citat:
Så huruvida skolor anpassar sig efter rådande lagstiftning ska bero på antalet elever? Vidare är det inte mina åsikter skolan har att rätta sig efter. Det övriga du skriver om att skattebetalarna inte ska betala för att tillgodose en elevs specifika behov med motiveringen att det finns ett vegetariskt alternativ håller inte heller. Det är långt ifrån alla skolor som har bra vegetariska alternativ, i synnerhet de skolor där väldigt få av eleverna är vegetarianer just med idiotargument att det kostar för mycket. Självklart förstår jag att du anser att allt som kommer från skattepengar är gratis, det var du själv som sa det. Men till skillnad från dig ser jag det inte på det sättet och anser därför att jag liksom alla andra har rätt att ställa krav och framföra åsikter när jag tycker något som går att ändra är fel. Jag lägger ogärna allt ansvar på den enskilda individen.
Du kan anse att den skolan som nu åkt på att betala skadestånd agerat rätt, men du bör kanske fundera på varför det åkt på att betala ett skadestånd i samma veva. Kanske har de felat, eller? Verkar ju märkligt att tvingas betala skadestånd om man gjort allt rätt. Jag vet inte vad du anser är dumt med mina åsikter eller varför du inbillar dig att skollagstiftningen utgår från vad jag tycker, kanske beror det på att det är du som inte riktigt har alla muttrar på plats i skallen. Ska kanske nämna att det sista bara är ett uttryck, jag menar inte att du har muttrar i skallen.
Du kan anse att den skolan som nu åkt på att betala skadestånd agerat rätt, men du bör kanske fundera på varför det åkt på att betala ett skadestånd i samma veva. Kanske har de felat, eller? Verkar ju märkligt att tvingas betala skadestånd om man gjort allt rätt. Jag vet inte vad du anser är dumt med mina åsikter eller varför du inbillar dig att skollagstiftningen utgår från vad jag tycker, kanske beror det på att det är du som inte riktigt har alla muttrar på plats i skallen. Ska kanske nämna att det sista bara är ett uttryck, jag menar inte att du har muttrar i skallen.
Ja såklart. Om två 2/3 av eleverna hade varit judar så hade man kunnat överväga att köpa in koshermat och tillaga den enligt alla regler. Nu rör det sig om en enda elev och då är det inte kostnadseffektivt. Flera kommuner har svårt att få ihop ekonomin som det är. Jo, det håller eftersom skolan inte har någon lagstadgad skyldighet att servera halal eller koshermat. De ska bara servera ett alternativ till de som inte vill äta den ordinarie maten av religiösa skäl. Det alternativet kan t.ex vara vegetariskt. Skolan har därmed uppfört sina skyldigheter. Ja, du kan framföra dina åsikter, men skolan kan skita högaktningsfullt i dem.
Det är domstolen som dömer ut skadestånd. Inte DO. Förhoppningsvis står skolan på sig och låter det gå till domstol och där kommer DO få bakläxa.