2023-12-13, 15:26
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Så huruvida skolor anpassar sig efter rådande lagstiftning ska bero på antalet elever? Vidare är det inte mina åsikter skolan har att rätta sig efter. Det övriga du skriver om att skattebetalarna inte ska betala för att tillgodose en elevs specifika behov med motiveringen att det finns ett vegetariskt alternativ håller inte heller. Det är långt ifrån alla skolor som har bra vegetariska alternativ, i synnerhet de skolor där väldigt få av eleverna är vegetarianer just med idiotargument att det kostar för mycket. Självklart förstår jag att du anser att allt som kommer från skattepengar är gratis, det var du själv som sa det. Men till skillnad från dig ser jag det inte på det sättet och anser därför att jag liksom alla andra har rätt att ställa krav och framföra åsikter när jag tycker något som går att ändra är fel. Jag lägger ogärna allt ansvar på den enskilda individen.

Du kan anse att den skolan som nu åkt på att betala skadestånd agerat rätt, men du bör kanske fundera på varför det åkt på att betala ett skadestånd i samma veva. Kanske har de felat, eller? Verkar ju märkligt att tvingas betala skadestånd om man gjort allt rätt. Jag vet inte vad du anser är dumt med mina åsikter eller varför du inbillar dig att skollagstiftningen utgår från vad jag tycker, kanske beror det på att det är du som inte riktigt har alla muttrar på plats i skallen. Ska kanske nämna att det sista bara är ett uttryck, jag menar inte att du har muttrar i skallen.

Ja såklart. Om två 2/3 av eleverna hade varit judar så hade man kunnat överväga att köpa in koshermat och tillaga den enligt alla regler. Nu rör det sig om en enda elev och då är det inte kostnadseffektivt. Flera kommuner har svårt att få ihop ekonomin som det är. Jo, det håller eftersom skolan inte har någon lagstadgad skyldighet att servera halal eller koshermat. De ska bara servera ett alternativ till de som inte vill äta den ordinarie maten av religiösa skäl. Det alternativet kan t.ex vara vegetariskt. Skolan har därmed uppfört sina skyldigheter. Ja, du kan framföra dina åsikter, men skolan kan skita högaktningsfullt i dem.

Det är domstolen som dömer ut skadestånd. Inte DO. Förhoppningsvis står skolan på sig och låter det gå till domstol och där kommer DO få bakläxa.
Citera
2023-12-13, 15:30
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
De serverar absolut inte alternativ som är okej alla gånger. Jag vet ett fall där en elev var hänvisad till vegetarisk korv till lunch fram tills storpacket med korv var slut, då blev hon serverad någon annan rätt tills det storpacket var slut. Detta pga att hon var den enda eleven på skolan som var vegetarian.

Ser inte problemet med det. Att vara vegetarian är ett fritt val. Det omfattas inte heller av någon diskrimineringsgrund. Man kan inte vara kräsen om man nu vägrar äta den vanliga maten. Huvudsaken är att alternativet är gott, näringsrikt och varierande. Sen behöver inte eleven tycka om alternativet, men det är dess eget problem.
Citera
2023-12-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatSith
Ofta får jag intrycket att skadestånd och vite står i invers proportion till lidande.

Uppenbarligen gör det inte det i juridisk mening. Men moraliskt borde det göra det kan man tycka.
Citera
2023-12-13, 17:18
Medlem
Citat:
Vad skolplikt har med skollunch att göra går att diskutera men i Sverige så är det så att elever serveras mat till lunch sedan en herrans massa decennier tillbaks. I Sverige har man länge menat att lunch är viktigt att inte för att elever ska orka med sin skoldag. Man kan absolut tycka som du också... Nu handlar dock tråden om någon som inte tycker som du som dessutom tycks ha fått rätt av statens företrädare. Statens företrädare har som tur är lite mer att säga till om än du.

Nu är det ju så i Sverige att det inte är Diskrimineringsombudsmannen utan domstolar, som avgör om det strider mot diskrimineringslagen att inte erbjuda specialkost till den som av religiösa skäl inte vill äta den mat som serveras. Det betyder att varken DO, det kosherätande barnet eller dess föräldrar eller jag har något att säga till om i saken. Inte du heller såvida du inte råkar arbeta som domare och kommer att döma i målet. Flashback skulle dock bli lite tråkigt om endast domare som ska avgöra mål får göra i inlägg i trådar som handlar om rättsfall. Så jag kommer att fortsätta diskutera fallet oavsett vad du tycker.

Uppenbarligen är det inte fråga om direkt diskriminering. Alla barn behandlas ju lika och ingen förvägras t ex ärtsoppa med fläsk på grund av sin religiösa tillhörighet.

Frågan är i stället om det handlar om indirekt diskriminering, dvs. "att någon missgynnas genom tillämpning av en bestämmelse, ett kriterium eller ett förfaringssätt som framstår som neutralt men som kan komma att särskilt missgynna personer med visst kön, viss könsöverskridande identitet eller uttryck, viss etnisk tillhörighet, viss religion eller annan trosuppfattning, viss funktionsnedsättning, viss sexuell läggning eller viss ålder, såvida inte bestämmelsen, kriteriet eller förfaringssättet har ett berättigat syfte och de medel som används är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet".

Att inte erbjuda koshermat har rimligen ett berättigat syfte. Det är knappast för att jävlas med ungen som kommunen vägrar servera koshermat, utan rimligen ekonomiska och praktiska skäl. Den för domstolen lite knivigare frågan blir att avgöra om medlen - att inte erbjuda koshermat till lunch - är lämpliga och nödvändiga för att uppnå syftet, dvs. för att det inte ska bli för dyrt och opraktiskt med lunchmaten. Hur det utfaller i domstolen ska jag inte ge någon prognos om.

Som väljare tycker jag dock att det vore käpprätt åt helvete om kommuner skulle tvingas lägga mer pengar på skolmat till en elev som likt prinsessan på ärten vägrar äta viss mat på grund av religiösa vanföreställningar medan elever som äter det som serveras får en lägre matpeng.
Citera
2023-12-13, 17:22
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Vad som är sjukare är att många kristna inte tycks känna till att bibeln påbjuder dom samma regler i väldigt många fall.

Det är väl lite det som är grejen, de flesta kristna lever rätt normalt. Muslimer är till största del bokstavstroende islamister beredda att döda för sin "profet" och kränkta heder. De passar helt enkelt inte in i en modern, västerländsk demokrati och borde dra till Saudi eller annat valfritt skithåleland.
Citera
2023-12-13, 17:46
Medlem
Public Enemys avatar
Hur tror ni att DO skulle ställa sig till en pastafarielev som kräver pasta till varje måltid?
Citera
2023-12-13, 18:26
Medlem
Gridiots avatar
.
Citera
2023-12-13, 18:26
Medlem
Gridiots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public Enemy
Hur tror ni att DO skulle ställa sig till en pastafarielev som kräver pasta till varje måltid?

Det skulle hanteras som det trams det är.
Citera
2023-12-13, 18:32
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leibach
Det är väl lite det som är grejen, de flesta kristna lever rätt normalt. Muslimer är till största del bokstavstroende islamister beredda att döda för sin "profet" och kränkta heder. De passar helt enkelt inte in i en modern, västerländsk demokrati och borde dra till Saudi eller annat valfritt skithåleland.

Nu handlade dock tråden om en jude och de har börjat bli lika lättkränkta som muslimerna. De kan åka hem till Israel om de prompt vill ha koshermat.
Citera
2023-12-13, 18:53
Medlem
Leibachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nu handlade dock tråden om en jude och de har börjat bli lika lättkränkta som muslimerna. De kan åka hem till Israel om de prompt vill ha koshermat.

Håller med, vill varken ha judar eller muslimer i Europa...
Citera
2023-12-13, 19:04
Medlem
Jävla gnällbögar. Ät det som serveras istället
Citera
2023-12-13, 19:31
Medlem
I israel serveras det koshermat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto