Citat:
Ursprungligen postat av
diseuse
Enligt Diskrimineringsombudsmannens
pressmeddelande:
Skolan har förklarat att de erbjuder vegetarisk mat till elever som av religiösa skäl inte kan äta den ordinarie skolmaten. Eftersom den vegetariska maten som erbjuds eleven inte hanteras på ett sätt som är kosher kan eleven inte äta den. Eleven har därför behövt ta med egen mat hemifrån trots att skollagen säger att elever ska erbjudas näringsriktiga skolmåltider utan kostnad.
DO skriver till och med själva i sitt pressmeddelande:
”Till exempel får husgeråd som används för tillagning av mat som inte är kosher inte användas för tillagning av koshermat.”
Så i praktiken är enda möjligheten för skolan att garantera att maten verkligen är kosher att bygga ett separat skolkök enbart för den här elevens mat. I det skolköket får det enbart arbeta judisk skolkökspersonal. De måste använda råvaror som specialbeställs. Jag förmodar att ungen inte heller kan äta på samma tallrikar som gojim.
Inte ens kranvatten kan de dricka.
DO tycker att detta inte blir för dyrt, trots att det måste vara i storleksordningen miljonbelopp. Jag undrar när DO kan tycka att nånting blir för dyrt?
(Jag får faktiskt lite känsla av att DO tycker det är kul att jävlas och helt enkelt vill testa hur mycket makt de egentligen har.)