2023-12-13, 05:11
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Det borde finnas ett vegetariskt alternativ till de, som pga religiösa skäl inte nöjer sig med den vanliga bespisningen.
Enligt Diskrimineringsombudsmannens pressmeddelande:
Skolan har förklarat att de erbjuder vegetarisk mat till elever som av religiösa skäl inte kan äta den ordinarie skolmaten. Eftersom den vegetariska maten som erbjuds eleven inte hanteras på ett sätt som är kosher kan eleven inte äta den. Eleven har därför behövt ta med egen mat hemifrån trots att skollagen säger att elever ska erbjudas näringsriktiga skolmåltider utan kostnad.
Citera
2023-12-13, 06:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Jag respekterar önskemål om kost baserat på religion eller politisk åskådning. Det är något skolor ska tillmötesgå.

Jag respekterar däremot inte föräldrar med bortskämda skitungar som terroriserar skolpersonal med "önskekost", för lille Herbert kan bara äta varmkorv och makaroner dag ut och dag in ty föräldrarna har helt kapitulerat inför Herbert
Trams alltihop. Jag har skapat vår egen religion där vi enbart äter jordgubbar och stek. Men inte fan får mina ungar det i skolan trots att vi bad om religiös kost.
Citera
2023-12-13, 07:05
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Skolan har förklarat att de erbjuder vegetarisk mat till elever som av religiösa skäl inte kan äta den ordinarie skolmaten. Eftersom den vegetariska maten som erbjuds eleven inte hanteras på ett sätt som är kosher kan eleven inte äta den. Eleven har därför behövt ta med egen mat hemifrån trots att skollagen säger att elever ska erbjudas näringsriktiga skolmåltider utan kostnad.
DO skriver till och med själva i sitt pressmeddelande:

”Till exempel får husgeråd som används för tillagning av mat som inte är kosher inte användas för tillagning av koshermat.”

Så i praktiken är enda möjligheten för skolan att garantera att maten verkligen är kosher att bygga ett separat skolkök enbart för den här elevens mat. I det skolköket får det enbart arbeta judisk skolkökspersonal. De måste använda råvaror som specialbeställs. Jag förmodar att ungen inte heller kan äta på samma tallrikar som gojim.

Inte ens kranvatten kan de dricka.

DO tycker att detta inte blir för dyrt, trots att det måste vara i storleksordningen miljonbelopp. Jag undrar när DO kan tycka att nånting blir för dyrt?

(Jag får faktiskt lite känsla av att DO tycker det är kul att jävlas och helt enkelt vill testa hur mycket makt de egentligen har.)
Senast redigerad av MagisterBister 2023-12-13 kl. 07:27.
Citera
2023-12-13, 07:06
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent.Smith
Jag läste en bok om de förintelseöverlevare som slussades till Sverige. Nästan direkt började man kräva koshermat. Och det var mycket annat som det klagades på också. Svårt att känna sympati för folk som klagar oavsett om det är judar eller vem det än är. Ät och var glad för att det finns mat.
Vad hette den boken?
Citera
2023-12-13, 07:10
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OnkelUnkas
Jag respekterar önskemål om kost baserat på religion eller politisk åskådning. Det är något skolor ska tillmötesgå.

Jag respekterar däremot inte föräldrar med bortskämda skitungar som terroriserar skolpersonal med "önskekost", för lille Herbert kan bara äta varmkorv och makaroner dag ut och dag in ty föräldrarna har helt kapitulerat inför Herbert

Jag tror att de flesta skolor alltid har flera alternativ till mat. Dvs både vegetarisk och "vanlig" mat så det finns alternativ om den "vanliga" maten inte följer religiösa riktlinjer. Men judar och muslimer vill väl att djuren slaktas på ett visst sätt och det är nog svårt att tillhandahålla kötträtter där djuren ska vara slaktade enligt med Sveriges mått felaktiga slaktningsmetoder
Citera
2023-12-13, 07:12
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Alternativen svensk husmanskost och ekologisk veganmat borde vara heltäckande. Även för judar, muslimer och hinduer. Den svenska skollagen är bra när det gäller skolmåltider och det vore trist om den blir ifrågasatt eller svår att tillämpa p.g.a. hårklyverier. Hur kan en morot, gurka eller banan inte vara kosher?
Citera
2023-12-13, 07:13
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
I en artikel i DN idag skriver man att DO krävt skadestånd till en elev som nekats Kosher-mat på en Stockholms-skola.

https://www.dn.se/sverige/do-diskriminering-att-neka-elev-koshermat/

"Kosher" är de regler som bestämmer vad en strikt troende jude får äta. En "specialkost".

Jag har inget mot att skolor serverar "Kosher" eller "Halal" (den muslimska motsvarigheten). Men då är det väl för att attrahera en viss grupp av elever.Här var det ett fall där endast en elev önskade denna specialkost och skolan ansåg att det blev för dyrt. Jag antar att det är en kommunal skola det gäller (framgår inte av artikeln).

Sverige är ett sekulärt land utan stats-religion. Om DO får rätt så blir det ju inte längre frivilligt att servera en viss typ av kost, utan obligatoriskt. Trots att lagen inte kräver det. Och det gäller då inte bara en typ av kost utan varje typ av kost som folk kräver "på grund av sin tro".
Ungefär som att man tydligen inte får driva företag i Sverige utan kollektivavtal med LO, trots att lagen inte kräver det.

Självklart skall barnen (muslimska såväl som judiska) integreras i det svenska samhället. Om dom inte tycker om någon del av maten så kan dom ju peta undan just den delen. Men "koscher" och "halal" har inget med näring eller smak att göra. Det är regler för vilken dans man skall utföra medan maten lagas. I "Halal"-fallet också att en religiös ledare skall avlönas för att övervaka delar av processen.
Det kan väl inte vara en sak som relligionsfriheten garanterar? Inte något som skattebetalarna skall finansiera?

(I det aktuella fallet löste tydligen föräldrarna problemet genom att skicka med mat till skolan, något som jag tycker är konstruktivt. Men att sedan gå och klaga och kräva pengar är ju absurt! )

Vad tycker ni andra? Hur långt sträcker sig det allmännas skyldighet mot minoriteter som vill ha specialbehandling på skattebetalarnas bekostnad?
Bättre att ta bort maten i skolan, som i USA och Norge
Citera
2023-12-13, 07:28
Medlem
Vad jag vet så finns inga kosherrestauranger i Sverige, vad gäller affärer finns en eller två i Stockholm, men inget som vad jag förstått är öppet för allmänheten.
Det vore troligen mycket svårt att få tag i den sortens varor
Dock tycker jag skolan hade kunnat anstränga sig mera, och kanske erbjudit barnens föräldrar en timtjänst som mattant, alternativt någon från Paidea. Om jag inte har fel så måste en jude deltagit i matens tillredning annars blir den oren.

Mor och far kan också ta med nödvändiga utensilier och tvättbalja så att maten kan tillagas separat.

Alternativt hade ju föräldrarna kunnat skicka med matlåda...
Citera
2023-12-13, 07:29
Medlem
citymormors avatar
Givetvis dumheter!

Inga matkrav av extremister skall tillmötesgås på skattebetalarnas bekostnad! Matallergi som stärks av läkarutlåtande skall vara enda undantaget.

Sedan skall skolorna inte hålla på med vegandagar motsvarande, dessa extremister som infiltrerat alla kommuner, myndigheter och stat måste rökas ut!
Citera
2023-12-13, 07:36
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatSith
Vad jag vet så finns inga kosherrestauranger i Sverige, vad gäller affärer finns en eller två i Stockholm, men inget som vad jag förstått är öppet för allmänheten.
Det vore troligen mycket svårt att få tag i den sortens varor
Dock tycker jag skolan hade kunnat anstränga sig mera, och kanske erbjudit barnens föräldrar en timtjänst som mattant, alternativt någon från Paidea. Om jag inte har fel så måste en jude deltagit i matens tillredning annars blir den oren.

Mor och far kan också ta med nödvändiga utensilier och tvättbalja så att maten kan tillagas separat.

Alternativt hade ju föräldrarna kunnat skicka med matlåda...

Eller så skickar man barnet till judiska skolan på östermalm i Stockholm. Där har man erfarenhet hur man utfodrar barn på det sätt som deras gud kräver.
Citera
2023-12-13, 07:46
Medlem
Ersättning på 50000kr är i runda slängar vad skadeståndet ligger på om man utsatts för grov misshandel. Anhöriga till terrorattentatet i Stockholm 2017 fick i den storleksordningen också.

Är lidandet jämförbart?
Citera
2023-12-13, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnfortus
Ersättning på 50000kr är i runda slängar vad skadeståndet ligger på om man utsatts för grov misshandel. Anhöriga till terrorattentatet i Stockholm 2017 fick i den storleksordningen också.

Är lidandet jämförbart?

Ofta får jag intrycket att skadestånd och vite står i invers proportion till lidande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in