2023-12-26, 15:26
Medlem
Sam.Boyds avatar
Den fråga jag ställer mig är varför facken tycks så passiva när det kommer till byggbranschen?
Citera
2023-12-26, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Den fråga jag ställer mig är varför facken tycks så passiva när det kommer till byggbranschen?
Byggnads är väldigt aktiva.
Byggbranschen har blivit en vilda västern bransch.
Fackens chans att påverka minskar för varje år.
Citera
2023-12-26, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
För några år sen gick ordföranden för Transport ut och sade att de förlorat slaget om kollektivavtal och menade att lagstadgade minimilöner skulle kunna diskuteras. Han var snart historia, något grävde de upp och han fick sparken, kanske några för många krogbesök på förbundets nota.

LO-förbundens främsta uppgift är att S ska komma i regeringsställning.
Senast redigerad av nbsp 2023-12-26 kl. 16:01.
Citera
2023-12-26, 17:07
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
För några år sen gick ordföranden för Transport ut och sade att de förlorat slaget om kollektivavtal och menade att lagstadgade minimilöner skulle kunna diskuteras. Han var snart historia, något grävde de upp och han fick sparken, kanske några för många krogbesök på förbundets nota.

LO-förbundens främsta uppgift är att S ska komma i regeringsställning.

Det är även min uppfattning.
De skiter i de arbetare de företräder.
Citera
2023-12-26, 19:24
Medlem
Detta är nog något som borde intressera Arbetsmiljöverket i den utredning mot tillverkaren av hissen som de startade i förra veckan. Det är ju uppenbart att det som orsakade olyckan är något som tillverkaren kände till och såg som en risk, eftersom de skriver om det i bruksanvisningen. Tveksamt om tillverkaren då kan hävda att man lever upp till kraven i maskindirektivet.

Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Besiktningar granskar inte inbyggda funktionsrisker.

Hur hissen passerat ett ackrediterat tredpartstypgodkännande, OM manualen innehöll information om den kända allvarliga risken, det är ett mysterium, det har jag skrivit om tidigare i tråden.

Vid ett tredjepartsgodkännande så granskas produkt och genomförda processer, exvis riskbedömningen. Man kontrollerar att det är gjort och att identifierade risker är hanterade. Man gör INTE någon egen riskbedömning.

Eftersom den del i manualen som tar upp risken anger att incidenter skett, ligger det nära till hands att misstänka att den texten tillkommit manualen EFTER typgodkännande.

Och jag menar att de har upptäckts, av Alimak. Som valde att inte vidta åtgärd, annat än att skriva om det i manualen, vilket alltså inte är tillräckligt i detta fallet.

Det kan man anse om man vill, och visst har du en poäng. Det kan mycket väl vara så att Alimaks underlåtenhet leder till någon viss diskussion om hur långt de godkännande instituten skall gå i sina undersökningar. Alimak har här underlåtit att göra sitt jobb på ungefär samma vis som den som borde ha kontrollerat hissen på plats i Sundbyberg har underlåtit att kontrollera hissen ordentligt.
Citera
2023-12-26, 21:00
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckVAR
Var har jag tex skrivit att hissar måste konstrueras på ett sätt att dom ska kunna monteras av inkompetent personal? Istället skriver jag att vi måste ställa högre kompetens- och utbildningskrav
Du skriver tidigare att:
Citat:
Frågan blir ju vem som ska utföra kontrollen? Ska det utföras en extern kontroll vid varje höjning.

Det är nog inte en förändring som sker i en handvändning mtp att det i dagsläget antagligen inte finns resurser för den enorma mängd kontroller detta skulle leda till
Och nu att:
Citat:
Att det inte finns besiktningsmän för att utöka antalet kontroller med 500-1000% är ett faktum att förhålla sig till. Det kommer ta år och en ordentlig gemensam satsning från hela branschen för att nå dit, så det är inte en universallösning. Däremot måste såklart rutiner för kontroller förbättras, vilket jag också skriver.
Och även tidigare att:
Citat:
Fler externa kontroller, tuffare regelverk, tuffare utbildningskrav och säkrare verktyg, maskiner och redskap
Så jag tänker att om du menar att det inte finns resurser till att utföra föreskrivna kontroller, vilket annars skulle ha förhindrat den här olyckan.
Och om du inte heller ser någon möjlighet att inom överskådlig framtid skapa dom resurserna, då finns väl bara alternativet att skapa "säkrare verktyg, maskiner och redskap" kvar?
Eller har du något annan lösning som gör det möjligt att säkert fortsätta använda bygghissari nuläget?

För min del så anser jag att det redan SKA FINNAS avsatt både tid och personal för föreskrivna kontroller INNAN man lämnar en offert på ett bygge, eller startar det under andra ekonomiska förutsättningar.

Citat:
Jag tror också att det måste införas fler och hårdare sanktionsavgifter för bristande arbetsmiljöarbete

Din tolkning är inte i närheten av vad jag skrev, och jag var inte ens otydlig
Där har du förklaringarna till min tolkning, som så klart inte behöver vara riktig. Men du har ju möjlighet att svara och förklara för mig, vilket du ju nu också gjort.

Vi är väl eniga om att det brister i kontroller, men kanske oeniga om vilka resurser som finns eller i alla fall SKA finnas när ett bygge startar.
Citera
2023-12-26, 21:10
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AxelAxelrod
Detta är nog något som borde intressera Arbetsmiljöverket i den utredning mot tillverkaren av hissen som de startade i förra veckan. Det är ju uppenbart att det som orsakade olyckan är något som tillverkaren kände till och såg som en risk, eftersom de skriver om det i bruksanvisningen. Tveksamt om tillverkaren då kan hävda att man lever upp till kraven i maskindirektivet.

Det blir ju på ett vis lite konstigt om det ska hållas emot en tillverkare, att dom påvisar risker som kan uppstå om man inte följer deras monteringsanvisningar.

Hissarna ska ju trots allt monteras och inspekteras av utbildad personal, som rimligtvis använder tillverkarens manualer som grund för sitt arbete.
Dom kommer ju inte som ett platt paket från Ikea som någon novis ska kunna plocka ihop.

Om Arbetsmiljöverket startat en utredning mot tillverkaren som du skriver, så ska det bli intressant att läsa resultatet av den.
Citera
2023-12-26, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du skriver tidigare att:

Och nu att:

Och även tidigare att:

Så jag tänker att om du menar att det inte finns resurser till att utföra föreskrivna kontroller, vilket annars skulle ha förhindrat den här olyckan.
Och om du inte heller ser någon möjlighet att inom överskådlig framtid skapa dom resurserna, då finns väl bara alternativet att skapa "säkrare verktyg, maskiner och redskap" kvar?
Eller har du något annan lösning som gör det möjligt att säkert fortsätta använda bygghissari nuläget?

För min del så anser jag att det redan SKA FINNAS avsatt både tid och personal för föreskrivna kontroller INNAN man lämnar en offert på ett bygge, eller startar det under andra ekonomiska förutsättningar.

Där har du förklaringarna till min tolkning, som så klart inte behöver vara riktig. Men du har ju möjlighet att svara och förklara för mig, vilket du ju nu också gjort.

Vi är väl eniga om att det brister i kontroller, men kanske oeniga om vilka resurser som finns eller i alla fall SKA finnas när ett bygge startar.

Det spelar ingen roll vilka resurser vi tycker ska finnas för externa kontroller, vi kan inte trolla fram dom.

Jag förstår inte att du nu två gånger gör tolkningen att jag skriver externa kontroller eller ingenting. Jag skriver ju, klart och tydligt, att vi behöver ökade utbildningskrav, förbättrade kontrollrutiner, skarpare regelverk, utökade möjligheter till sanktionsavgifter.

Orkar inte svara dig mer, börjar misstänka att du trollar mig för du kan omöjligt missa dessa delar i mitt resonemang

Ha en god fortsättning
Citera
2023-12-26, 21:36
Medlem
Citat:
Finns det någon hissmast som skulle hålla ihop om de enskilda sektionerna skruvas ihop?
Att de skriver att masten inte håller om den inte skruvas i hop känns överflödigt, liksom självklart.
Citera
2023-12-27, 00:04
Medlem
flashmaners avatar
Citat:

Ja, det vore anmärkningsvärt om inte haverikommissionen uppmärksammar detta förhållande och likaså om inte arbetsmiljöverket därefter tar det vidare.

Det är ju ett, som dom säger, open and shut case.
Citera
2023-12-27, 00:12
Medlem
Citat:

Arbetsmiljöverkets informationsbroschyr (https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/broschyrer/sakra-maskiner-om-regler-for-maskiner-broschyr-adi438.pdf) anger detta:

Citat:
”Tillverkaren av en maskin måste alltid se till att maskinen uppfyller de grundläggande hälso- och säkerhetskraven i direktivet. Standarder är ett sätt att precisera maskindirektivets krav. Standarder är frivilliga att använda men ger en god vägledning om hur direktivet kan tillämpas i praktiken.”

samt

Citat:
”Standarder vars referenser är publicerade i EUT (EU:s officiella tidning) anses uppfylla maskindirektivets krav
.”

För bygghissar verkar EN 12159 ”Builders hoists for persons and materials with vertically guided cages” vara central för CE-märkning och uppfyllnad av maskindirektivet. En referens här: https://ce-marking.help/directive/machinery-md/standard/3015/en-121592012

Jag har svårt att tro att Alimak inte ansetts uppfylla SS EN 12159 när de släppt sina bygghissar det senaste decenniet.

Baserat på ovanstående är min tro att Alimak har rätt torrt på fötterna vad gäller uppfyllande av maskindirektivets krav.
Citera
2023-12-27, 01:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Constitution
Arbetsmiljöverkets informationsbroschyr (https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/broschyrer/sakra-maskiner-om-regler-for-maskiner-broschyr-adi438.pdf) anger detta:

samt

.”

För bygghissar verkar EN 12159 ”Builders hoists for persons and materials with vertically guided cages” vara central för CE-märkning och uppfyllnad av maskindirektivet. En referens här: https://ce-marking.help/directive/machinery-md/standard/3015/en-121592012

Jag har svårt att tro att Alimak inte ansetts uppfylla SS EN 12159 när de släppt sina bygghissar det senaste decenniet.

Baserat på ovanstående är min tro att Alimak har rätt torrt på fötterna vad gäller uppfyllande av maskindirektivets krav.

Det står dig så klart helt fritt att tro att Alimak uppfyller standarden.

Men det hade varit lite mer intressant om du hade tagit upp det specifika krav som är aktuellt i detta fallet, och resonerat kring det, nämligen frågan om riskbedömning och att kända allvarliga risker som kan konstrueras bort skall konstrueras bort, och varför du menar att Alimak skulle vara undantagna det kravet i detta fallet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in