2023-12-23, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psycho77
Men du e ju efterbliven! Kan inte svara på alla dina trollinlägg!

Men en hiss som är rätt monterad välter inte i sidled ditt jävla klappmongo, den sitter fast i väggen,bjälklaget!
Men faktum är att kranbilar som du tar som exempel, välter jävligt ofta i jämförelse även om stödbenen är ute!!
Jag har själv sett kranbil välta, så vart vill du komma! Att en kranbil är säkrare?
Glöm det lille pöjk!
Jovisst kan en kranbil välta , det kan man inte komma ifrån om man inte bygger in dem , gör avkall på mobilitet en , men 50år gamla kranbilar utan stödben (som är en säkerhetsdetalj som byggts till i efterhand) är typ förbjudna i normala i-länder.
Citera
2023-12-23, 22:46
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Jovisst kan en kranbil välta , det kan man inte komma ifrån om man inte bygger in dem , gör avkall på mobilitet en , men 50år gamla kranbilar utan stödben (som är en säkerhetsdetalj som byggts till i efterhand) är typ förbjudna i normala i-länder.

Du har helt klart en poäng. Trollen förstår bara inte, eller låtsas inte förstå.
Deras "argument" bygger alltid på att alla människor gör allting korrekt, "om" hissen är korrekt monterad, "om" montören skruvar i alla skruvar, "om" den är ordentligt kontrollerad, "om" den är intakt, osv, osv, osv.

De bortser hela tiden ifrån det faktum att människor gör fel, och därför behövs säkerhetsfunktioner, annars kan människor dö, och därför är det lag på sådan säkerhetsfunktioner.

När företag som Alimak skiter i lagen, då dör människor, som i måndags i förra veckan.

Att människor inte dött tidigare beror inte på att hissen är säker, det beror dels på att människorna inte gjort aktuella fel, och dels på en jävla tur, då Alimak själva berättat att sådana här incidenter inträffat tidigare, och även andra har vittnat om det.

Incidenter har inträffat tidigare, som tur var dog ingen dog då. Inga åtgärder har vidtagits på hissen efter de incidenterna. Det kommer helt säkert att hända sådana incidenter igen. Om inga åtgärder vidtas denna gången heller, så kommer inte bara incidenterna att fortsätta inträffa. Fler människor kommer också att dö.

Konstigare än så är det inte. Tyvärr.
Citera
2023-12-23, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du har helt klart en poäng. Trollen förstår bara inte, eller låtsas inte förstå.
Deras "argument" bygger alltid på att alla människor gör allting korrekt, "om" hissen är korrekt monterad, "om" montören skruvar i alla skruvar, "om" den är ordentligt kontrollerad, "om" den är intakt, osv, osv, osv.

De bortser hela tiden ifrån det faktum att människor gör fel, och därför behövs säkerhetsfunktioner, annars kan människor dö, och därför är det lag på sådan säkerhetsfunktioner.

När företag som Alimak skiter i lagen, då dör människor, som i måndags i förra veckan.

Att människor inte dött tidigare beror inte på att hissen är säker, det beror dels på att människorna inte gjort aktuella fel, och dels på en jävla tur, då Alimak själva berättat att sådana här incidenter inträffat tidigare, och även andra har vittnat om det.

Incidenter har inträffat tidigare, som tur var dog ingen dog då. Inga åtgärder har vidtagits på hissen efter de incidenterna. Det kommer helt säkert att hända sådana incidenter igen. Om inga åtgärder vidtas denna gången heller, så kommer inte bara incidenterna att fortsätta inträffa. Fler människor kommer också att dö.

Hindsight bias i sitt esse.
Citera
2023-12-23, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Där tror jag det ligger .. Det verkar råda konsensus att bultar fattas om man lyssnar på Radio snuttarna .
En " Normal " Montör kan inte missa sätta dit bultar inte så som masten ser ut Om det är isär. Däremot om det sitter ihop och lyftes på plats kanske han kan missa att kontrollera Pissnödig 5 i 4 Hemgång Bråttom bli färdig.

Jaa exakt… bråttom hem och kranens sista lyft för dagen…
Citera
2023-12-24, 00:37
Medlem
Citat:

Jag tycker att det är så otroligt okunnigt att påstå att det på något kan vara konstruktörens fel att en sådan här olycka sker.

Jag jobbar med permanenta stålkonstruktioner (med långt högre laster än aktuellt ämne). Borde jag kanske föreskriva att samtliga bultar hängs upp i aktuell del med kedja så det ENDA som bär lasten inte missas? Eller ska jag kanske föreskriva att samtliga förband svetsas OCH bultas ifall någon missar bultarna som annars BÄR hela lasten?

Problemet är snarare att det är för dålig kontroll på hissar (och mycket annat, särskilt inom bostadsbygg). Ändra reglerna så att det krävs en extern tillsyn/besiktning vid höjning så kan vi nog undvika liknande olyckor. Många platschefer numera är för obrydda och skiter i ansvaret som de har på bygget eftersom det viktigaste är att möta beställarens tidplan. Om konstruktionen blir skit och/eller ett par gubbar förstör sig är inte så noga.
Citera
2023-12-24, 01:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joerdinger
Jag tycker att det är så otroligt okunnigt att påstå att det på något kan vara konstruktörens fel att en sådan här olycka sker.

Definiera "konstruktören", och citera gärna den som påstår att det är "konstruktörens fel" att denna olyckan skedde, istället för att göra så tvetydiga generella uttalanden som lätt uppfattas som att du lägger dina ord i annans mun.

Jag påstår och har så gjort sedan start i detta fallet, att Alimak har ett långtgående ansvar för den olycka som skett. Jag har också flera gånger påtalat att det sannolikt är många olika som har begått olika fel som lett till olyckan. Därtill har jag vid några tillfällen nämnt att jag tror att det på konstruktionsavdelningen hos Alimak redan finns en lösning, och så har gjort en längre tid. Men beslutsfattarna har valt att inte införa den.

Citat:
Jag jobbar med permanenta stålkonstruktioner (med långt högre laster än aktuellt ämne). Borde jag kanske föreskriva att samtliga bultar hängs upp i aktuell del med kedja så det ENDA som bär lasten inte missas? Eller ska jag kanske föreskriva att samtliga förband svetsas OCH bultas ifall någon missar bultarna som annars BÄR hela lasten?

Är det din uppfattning att det är den åtgärd som krävs för att dina konstruktioner skall uppfylla gällande lagkrav? Varför har du i så fall inte redan vidtagit dessa åtgärder? Och till sist, är det du som sätter din namnteckning på ert företags compliance-dokument?

För jag och flera med mig anser att Alimak inte uppfyllt gällande lagkrav när de underlåtit att konstruera bort den kända risk som ledde till denna olycka. Är du en erfaren och kompetent konstruktör så är du kanske insatt i maskindirektivet och vet vilka krav som ställs.

Om du inte delar uppfattningen att Alimak har underlåtit att följa direktivet, så förklara gärna hur du menar att direktivet då skall tolkas i tillbörliga delar i detta fallet. För jag har hittills inte hört någon som är insatt i ämnet som anser att Alimak uppfyllt det.

Citat:
Problemet är snarare att det är för dålig kontroll på hissar (och mycket annat, särskilt inom bostadsbygg). Ändra reglerna så att det krävs en extern tillsyn/besiktning vid höjning så kan vi nog undvika liknande olyckor. Många platschefer numera är för obrydda och skiter i ansvaret som de har på bygget eftersom det viktigaste är att möta beställarens tidplan. Om konstruktionen blir skit och/eller ett par gubbar förstör sig är inte så noga.

Det är uppenbarligen OCKSÅ ett problem, ja, i alla fall i detta fallet.
Citera
2023-12-24, 06:24
Medlem
Citat:
För jag och flera med mig anser att Alimak inte uppfyllt gällande lagkrav när de underlåtit att konstruera bort den kända risk som ledde till denna olycka.
Om de inte uppfyller gällande lagkrav, och jag hävdar varken att de gör det eller inte gör det, hur kommer det sig isåfall att hissarna passerat både typgodkännande och alla de besiktningar som löpande görs? Borde det inte förr eller senare upptäckts att hissarna inte uppfyller dessa lagkrav?

Om vi utgår ifrån att hissarna rent faktiskt inte uppfyller lagkrav, så finns det uppenbart ett gigantiskt problem i såväl certifierings- som besiktningsprocesserna. Vilka andra osäkra konstruktioner har vi då ute i samhället…
Citera
2023-12-24, 09:51
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Om de inte uppfyller gällande lagkrav, och jag hävdar varken att de gör det eller inte gör det, hur kommer det sig isåfall att hissarna passerat både typgodkännande och alla de besiktningar som löpande görs?

Besiktningar granskar inte inbyggda funktionsrisker.

Hur hissen passerat ett ackrediterat tredpartstypgodkännande, OM manualen innehöll information om den kända allvarliga risken, det är ett mysterium, det har jag skrivit om tidigare i tråden.

Vid ett tredjepartsgodkännande så granskas produkt och genomförda processer, exvis riskbedömningen. Man kontrollerar att det är gjort och att identifierade risker är hanterade. Man gör INTE någon egen riskbedömning.

Eftersom den del i manualen som tar upp risken anger att incidenter skett, ligger det nära till hands att misstänka att den texten tillkommit manualen EFTER typgodkännande.

Citat:
Borde det inte förr eller senare upptäckts att hissarna inte uppfyller dessa lagkrav?

Och jag menar att de har upptäckts, av Alimak. Som valde att inte vidta åtgärd, annat än att skriva om det i manualen, vilket alltså inte är tillräckligt i detta fallet.

Citat:
Om vi utgår ifrån att hissarna rent faktiskt inte uppfyller lagkrav, så finns det uppenbart ett gigantiskt problem i såväl certifierings- som besiktningsprocesserna. Vilka andra osäkra konstruktioner har vi då ute i samhället…

Det kan man anse om man vill, och visst har du en poäng. Det kan mycket väl vara så att Alimaks underlåtenhet leder till någon viss diskussion om hur långt de godkännande instituten skall gå i sina undersökningar. Alimak har här underlåtit att göra sitt jobb på ungefär samma vis som den som borde ha kontrollerat hissen på plats i Sundbyberg har underlåtit att kontrollera hissen ordentligt.
Citera
2023-12-24, 12:32
Medlem
Citat:
Om de inte uppfyller gällande lagkrav, och jag hävdar varken att de gör det eller inte gör det, hur kommer det sig isåfall att hissarna passerat både typgodkännande och alla de besiktningar som löpande görs? Borde det inte förr eller senare upptäckts att hissarna inte uppfyller dessa lagkrav?

Om vi utgår ifrån att hissarna rent faktiskt inte uppfyller lagkrav, så finns det uppenbart ett gigantiskt problem i såväl certifierings- som besiktningsprocesserna. Vilka andra osäkra konstruktioner har vi då ute i samhället

Säg såhär ..Jag har jobbat på lite olika Byggarbetsplatser ..De stora firmorna var hyfsat seriösa ..på den Tiden
Men det fanns de Arbetsplatser som sket fullständigt i alla regler Även de som hade med säkerhet att göra.
Jag tror inte det har ändrats : Med " Traffickerade " knegare ,har dom inga möjligheter fordra säkerhet Ett ord och dom är Kickade.

På den typen av " Spannabyggen " kan man glömma att inspektioner / skyddsronder osv ens existerar . Ännu mindre att löntagaren kan påverka det .
Att alla säger det efteråt katastrofen och kanske kan uppvisa ett papper men en Namnteckning på betyder inte att det har skötts. Utförts -- Skulle inte alls förvåna om de pärmarna genomarbetas nu as we speak
Folkets lagar är annorlunda än Naturlagar .Hissen rasar oaktat vad det kan finnas för papper om att inspektioner har skötts.Eller skumma firmor ljuger Ofta är den " Man Made " lagen en ren bluff. som förs fram för att ge ett sken av Ordning men alla ( nästan ) vet att det är en Bluff.
Sedan lät det som att Hiss monteringsfirman var mindre seriös.
Så frågar ni mig är första ansatsen att kontrollfunktioner inte har skötts.

Certifiering däremot är lite tuffare och detta var för länge sedan .Det var hårda killar förr. Konstruktionen verkar som Facit ha hållit i 50 år så där är det nog rätt ..Man kan så klart agera dumt typ förvara saker i saltvatten och frångå i detaljer fex hållfasthetsklass på skruvar och whatnot. Inte skrota gamla saker --> kontrollen på arbetsplatsen
Citera
2023-12-25, 08:30
Medlem
De terrorsinnade som läser denna tråd, ser att många människor tar för givet att det är en olycka, då kan man ju undra hur mycket annat i samhället som passerar som bara tekniska fel och olyckor, men där terrorsinnade fått utlopp för sitt hat mot Sverige och njuter av att skapa problem för samhället.
Citera
2023-12-25, 10:39
Moderator
Meijis avatar
Expressens ledarskribent Ylva Johanssonskriver skriver idag i en signerad ledare:

Citat:
Säg att ett land bakbinder sitt rättssystem. Nu kan politiker och höga tjänstemän ostraffat låta företag mot rejäla mutor bryta diverse regler.

Säg att ett byggbolag är skrivet i ett sådant EU-land. Det bolaget kan bjuda på kontrakt för byggen i… säg Sverige. De kan vinna kontraktet genom sina låga priser eftersom de ju slipper undan många kostnader genom att fuska.

Bolaget anlitar nu billigast möjliga arbetare, kanske sådana som aldrig jobbat på byggen. Som kanske inte vet hur man monterar en hiss.

PANG! så rasar hissen och människor dör.

https://www.expressen.se/ledare/ylva-nilsson/supervalaret-2024-kan-bli-en-riktig-rysare/

Det syftar rimligen på den här hissolyckan. Finns det någon substans i texten?

Vilket byggbolag är det isf som åsyftas, som är skrivet i ett EU-land, där politiker och höga tjänstemän ostraffat låter företag mot rejäla mutor bryta diverse regler?
Citera
2023-12-25, 11:35
Medlem
I alla år har bygge varit rena vilda västern med fusk vad gäller säkerheten å personskydd... ställningar bygs av killarna själva fasten de bara gått en kurs på en aluminium ställning på någta meter... folk kör maskiner utan utbildning.. En ssxlift kan användas som tillträsdesväg fasten det skall vara en ställning med trapp... En 60 ställning sätts upp fast jobbet kräver en 120 ställning... belysning saknas alltid i ställning fasten det är mörkt.. mm. listan kan göras lång å allt beror på snålhet eftersom skydd kostar.. gnäller du ligger du sämre till. skyddsombud som bara ser till företagets ekonomi tex. skydsrond er som inte är namnet värt ens.. Å ett fackförbund som vet om detta men gör ytterst lite för förändring... Ingen annan yrkesgrupp hade gått med på detta. tror att i stort sett alla i Sverige har en inställning att byggkillar skall stå ut med allt å va beredda på att olyckor sker.. normalt har det dött ca 20 varje år på byggen å hundratals blivit svårt skadade?? vilken annan yrkesgrupp skulle gå med på detta??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in