Citat:
Ursprungligen postat av
FuckVAR
Var har jag tex skrivit att hissar måste konstrueras på ett sätt att dom ska kunna monteras av inkompetent personal? Istället skriver jag att vi måste ställa högre kompetens- och utbildningskrav
Du skriver tidigare att:
Citat:
Frågan blir ju vem som ska utföra kontrollen? Ska det utföras en extern kontroll vid varje höjning.
Det är nog inte en förändring som sker i en handvändning mtp att det i dagsläget antagligen inte finns resurser för den enorma mängd kontroller detta skulle leda till
Och nu att:
Citat:
Att det inte finns besiktningsmän för att utöka antalet kontroller med 500-1000% är ett faktum att förhålla sig till. Det kommer ta år och en ordentlig gemensam satsning från hela branschen för att nå dit, så det är inte en universallösning. Däremot måste såklart rutiner för kontroller förbättras, vilket jag också skriver.
Och även tidigare att:
Citat:
Fler externa kontroller, tuffare regelverk, tuffare utbildningskrav och säkrare verktyg, maskiner och redskap
Så jag tänker att om du menar att det inte finns resurser till att utföra föreskrivna kontroller, vilket annars skulle ha förhindrat den här olyckan.
Och om du inte heller ser någon möjlighet att inom överskådlig framtid skapa dom resurserna, då finns väl bara alternativet att skapa
"säkrare verktyg, maskiner och redskap" kvar?
Eller har du något annan lösning som gör det möjligt att
säkert fortsätta använda bygghissari nuläget?
För min del så anser jag att det redan SKA FINNAS avsatt både tid och personal för föreskrivna kontroller INNAN man lämnar en offert på ett bygge, eller startar det under andra ekonomiska förutsättningar.
Citat:
Jag tror också att det måste införas fler och hårdare sanktionsavgifter för bristande arbetsmiljöarbete
Din tolkning är inte i närheten av vad jag skrev, och jag var inte ens otydlig
Där har du förklaringarna till min tolkning, som så klart inte behöver vara riktig. Men du har ju möjlighet att svara och förklara för mig, vilket du ju nu också gjort.
Vi är väl eniga om att det brister i kontroller, men kanske oeniga om vilka resurser som finns eller i alla fall SKA finnas när ett bygge startar.