Citat:
Ursprungligen postat av
FuckVAR
Frågan blir ju vem som ska utföra kontrollen? Ska det utföras en extern kontroll vid varje höjning.
Det är nog inte en förändring som sker i en handvändning mtp att det i dagsläget antagligen inte finns resurser för den enorma mängd kontroller detta skulle leda till
Så du tänker då att eftersom man idag tydligen inte har tid att göra dom kontroller som föreskrivs, utan den tiden nu uppenbarligen används till annat, så borde hissen konstrueras om så att den går att montera av inkompetent personal?
Citat:
Ursprungligen postat av
FuckVAR
Då liknar systemet ungefär det vi redan har. Egenkontroller som även Bas-u ska ta del av. Det verkar ju inte räcka till.
Byggbranschen är ju tyvärr en bransch med väldigt många oseriösa och/eller okunniga aktörer och det rimmar ganska illa ihop med ett system som förlitar sig nästan helt på egenkontroller och på att samtliga aktörer är kompetenta inom sitt område
Jag har ingen lösning på detta men jag tror att vi måste förbättra oss på alla plan. Fler externa kontroller, tuffare regelverk, tuffare utbildningskrav och säkrare verktyg, maskiner och redskap
En hiss som anses som säkrast på marknaden, av dom som använder den. Borde väl ändå kunna anses som säker så länge den monteras rätt?
Naturligtvis kan det alltid finnas utrymme för förbättring, det är jag övertygad om att tillverkaren har med sig hela tiden. Men varje förändring av en utprovad produkt medför också potentiellt nya oprövade risker.
Dom kända olyckor eller tillbud som skett med aktuell modell har väl inte heller berott på brister i konstruktionen? Utan fel vid montage och brist på kontroller?
Ökad kontroll av att kontroller verkligen sköts OCH ett tydligt reglerande av vem som verkligen har ansvar för att den biten fungerar borde vara steg ett.
Sedan att det krävs att den som är ansvarig verkligen ställs till ansvar även vid mindre tillbud, det blir en påminnelse om alvaret redan i ett tidigt skede INNAN olyckor sker.
Det är mycket annat än bygghissar som missköts när det gäller risker i arbetsmiljön. Ställningar och arbete i närhet av hjulburna maskiner till exempel, som orsakar betydligt fler skador än just hissarna.