Citat:
Ursprungligen postat av
staschen
Jag har inte påstått att byggbranschen har samma kapital och påtryckningar som kärnkraftsindustrin. Du gör en halmgubbe och argumenterar emot.
Det påstods tidigare i tråden att handhavandefel aldrig kan förebyggas, och det är den enskilde arbetarens skuld att felet uppstod. Det förstnämnda är falskt, och det sistnämnda håller jag inte med om.
I princip all säkerhetsforskning går åt hållet att man måste betrakta människan för vad den är, och designa system som förstärker det vi är bra på och hjälper oss med det vi är dåliga på.
Mycket kunskap går också åt att minska enskilt skuldbeläggande och istället se det som ett systemfel.
Det jag säger är inget konstigt. Samma principer som används inom andra högkonsekvensbranscher kan appliceras även inom bygg eller hos en hisstillverkare.
Byggbranschens problem är att säkerheten inte är tillräckligt integrerad i verksamheten. Byggen är komplexa, och nästan alla byggbolag löser ofta arbetsmiljöfrågor genom supportroller så som KMA/HSSE/HSEQ. De får samordna arbetsmiljöuppgifterna, som ofta slutar i pappersprodukter utan anknytning till verkligheten.
Man kan sätta hissmontören i fängelse för sin ”försumlighet” (som du kallar det), och det kanske känns bra för stunden. Men det kommer aldrig att förhindra framtida olyckor.
Det är mer intressant att fråga sig hur ett sådant fel kunde slinka igenom alla lager av kontroller, och ifrågasätta effektiviteten av dessa. Om nu målet är att minska olyckor.
Du påstår faktiskt det eftersom du drar direkta jämförelser mot olyckor i dessa respektive branscher.
Eftersom bygghissar av vare sig denna typ eller annan typ återkommande rasar kan man i min mening inte hänvisa till systemfel när en väldigt enstaka hiss väl rasar.
Systemfel är det ju när något är återkommande och ouppmärksammat. Så är inte fallet alls här, då hissen innefattar manualer och krav på inspektion i olika mån/omfattning.
Det här åtföljs och fungerar i regel, eftersom sådana här hissar inte rasar i någon omfattning alls här i landet.
Den här typen av bygghiss är redan anpassad för människans försumlighet och slarv, men till fullo kan man aldrig anpassa någonting faktiskt.
Svaret på din fråga är så enkelt som att det rör sig om ett handhavandefel/försumlighet, och sådant kan aldrig förebyggas. Det finns inget annat.
Ute på byggarbetsplatser såväl som industrier och väldigt många andra typer av arbetsplatser som innefattar någon form av riskmoment, så finns en paroll om att man "är sitt eget skyddsombud".
Det lärs ut att individ skall arbeta säkert eftersom handhavandefel aldrig kan kommas åt helt och skuldbeläggande/straff är en viktig del i människans natur att lära sig vara mer varsam.
Det är lika viktigt med produktsäkerhetsutveckling som utvecklingsförbyggande av människans försumlighet.
Det ena tar inte bort det andra, och det ena är inte heller något speciellt fokusområde.