Citat:
Ursprungligen postat av
Jof
Oberoende av orsakerna så VILL ingen part samarbeta och kompromissa. Dom vill ha rätt, som små barn.
Inga stater vill bli indragna i deras bråk. Bara privattyckare tycker något. Och ordkrigar mot varandra.
Så har det varit och så kommer det att förbli.
Vill man bara hata varandra så blir det ingen sämja.
Nej, i nuläget vill ingen samarbeta eller kompromissa, men orsakerna är inte desamma, det är viktigt att poängtera. För Israel är det i grunden en säkerhetsfråga. För Hamas och palestinierna är det en fråga om rätt till existens (Israel har ingen sådan enligt dem).
Citat:
Ursprungligen postat av
harrowdownhill
Hamas hade det målet för 36 år sedan, medelåldern i Gaza är 18, de flesta har alltså inte ens röstat i det valet... Sedan 2017 är dessutom det uttalade målet från Hamas att återgå till 1967 års gränser.
Nej, det där är förvillande. De medgav under press att de temporärt kan tänka sig en återgång till 1967 års gränser, inte mer än så, och i praktiken är målen desamma, med andra formuleringar. Inte minst bevisar det nuvarande inledande terrorkriget detta.
https://www.ui.se/utrikesmagasinet/a...er-pragmatisk/
https://www.middleeasteye.net/news/h...-document-full
Citat:
Ursprungligen postat av
Lavande
Enda inlägget med verklighetsförankring. För övrigt en skittråd. Förstår man inte att de sk palestinierna inte vill ha fred är det inte lönt att diskutera. Förutom Hamas agenda mot Israel sitter Abbas och Hamasledarna och slickar i sig grädden de får i form av bistånd. Folket fortsätter att äta skit.
Jag hade inte formulerat mig så men har i sak inga invändningar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
Vad finns att kompromissa om? Netanyahu har gjort helt klart att han inte avser acceptera någon form av palestinsk stat.
Kanske borde du själv försöka fatta att Israel ockuperar och koloniserar Palestina. Jävlas med palestinierna bara för att de kan, typ som jag såg om hur de i Jenin rutinmässigt stoppade alla ambulanser en timme innan de ens genomsökte dem för att släppa in dem.
Du beskriver egentligen enbart konsekvenser av den palestinska hållningen att vägra erkänna Israel. Fråga dig hur Israel/IDF kan lita på en enda av dem, och fråga dig hur mycket arbete det måste läggas ned på säkerhetstänkande, och fråga dig hur stort tålamod en dominerande part har i längden med att den underordnade parten hela tiden tar till terror.