• 4
  • 5
2023-12-12, 19:34
Bannlyst
Gissar på stroke.
Citera
2023-12-12, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Någon som hört talas om "Deep vein thrombosis" (= DVT) vilket har varit en diskuterad diagnos speciellt på långa flygningar. Passageraren har suttit stilla för länge, och en blodpropp bildas då vanligen i tex en av vaderna.

När blodproppen lossnar så kan den fastna i tex hjärnan, hjärtat eller lungorna, och patienten avlider ganska omgående.

HLR hjälper då knappast.

Ibland så inträffar detta inte förräns patienten klivit av flygplanet. Eller ibland på morgonen inne på hotellrummet efter resan.

Sökträffar på DVT här:

https://www.google.com/search?q=%22D...+thrombosis%22

I regel är det venerna i vaderna som drabbas, vilket patienten inte märker så mycket av i början.
Inte förräns patienten börjar gå på flygplatsen.

Men det händer också att det är någon av artärerna som har blockerats, detta ger i regel
kraftigare smärta förstås. Eller rent av helt känselbortfall i armarna eller benen.

Det är nästan 60 % vanligare att det är vänster ben som har drabbats.

Som förebyggande medel bör man ta acetylsalicylsyra, Typ Treo, Magnecyl eller något liknande.
50-100 mg brukar räcka, alltså en femtedels tablett Treo.
Det är också bra om man åker till något land eller flygplats som ligger på hög höjd.
Till exempel i Sydamerika eller Kathmandu, Nepal.
Det lägre atmosfärstrycket där ökar risken för blodproppar.
Också ett välkänt fenomen hos bergsbestigare som åker till tex Mount Everest.

Risken är större i ekonomiklass på flygen där det är för trångt för benen.
I Business-klass och första klass så finns det mycket mera benutrymme och man kan
då enkelt sträcka på benen.

Finns det några andra förebyggande medel för oss allergiker ?
Citera
2023-12-12, 20:56
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av firmahasten
Finns det några andra förebyggande medel för oss allergiker ?
??? Ja, det bör din vårdcentral kunna guida dig i. Men allergi mot tex Waran måste vara sällsynt.
Allergi mot Acetylsalicylsyra lär väl knappt existera ?

Likstelheten är väl ett mindre problem skulle jag tro ?
Bara att lyfta ut kroppen är ju inte så svårt ?
Citera
2023-12-12, 20:56
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Här är flygningen
https://www.flightradar24.com/data/a...e-rgv#3323f61c

Mycket snack om DVT och flygresor i tråden.
1 Varför förutsätter ni att det var DVT utan någon källa på det?

2. Varför kopplar ni DVT med bara flyg? Jag kan inte se att det är just flygplan eller höjd som är en risk.

Jag hittar: https://www.internetmedicin.se/behan...entrombos-dvt/
Immobilisering (spec i samband med sjukhusvård)
Pares eller gips*
Långa resor (flyg, buss, bil) > 4 tim
Övriga situationer med liten vadmuskelaktivitet

https://www.internetmedicin.se/behan...entrombos-dvt/

Inte heller fattar jag den källan.
Hur i helvete fattar vaderna att man reser långt och inte sitter länge vid ett skrivbord?

Som jag skrev tror jag inte att det rör sig om DVT i detta fall.

Och det är givetvis stillasittandet som är orsaken, det är dock få tillfällen man är så pass stillasittande som på en långflygning. Vid ett skrivbord har du vanligtvis bättre rörelsefrihet för benen än vad du har i en flygstol.
Citera
2023-12-12, 23:23
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Som jag skrev tror jag inte att det rör sig om DVT i detta fall.

Och det är givetvis stillasittandet som är orsaken, det är dock få tillfällen man är så pass stillasittande som på en långflygning. Vid ett skrivbord har du vanligtvis bättre rörelsefrihet för benen än vad du har i en flygstol.

Ja, du är en av de få som ifrågasatt den rådande DVT diagnosen.

Och ja, jättelånga stillasittandet måste det vara som ökar DVT risken. Helt oberoende var man sitter stilla länge.

Råd till allmänheten:
Går att göra vadövningar i ett flygplan och i en bil om man har risk för DVT.
Citera
2023-12-13, 00:18
Medlem
nerdrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Ja, du är en av de få som ifrågasatt den rådande DVT diagnosen.

Och ja, jättelånga stillasittandet måste det vara som ökar DVT risken. Helt oberoende var man sitter stilla länge.

Råd till allmänheten:
Går att göra vadövningar i ett flygplan och i en bil om man har risk för DVT.

Det stämmer faktiskt inte. Det är högre insidens av DVT på flyg jämfört med t.ex. bilresor av samma längd. Det finns en del kvalitativa studier på det. En bra teori är att luftrycket, syrenivån och luftfuktigheten kan vara bidragande faktorer.

Det är svårt att själv avgöra om man har en högre risk för att utveckla blodpropp eller inte. Så jag hade nog rekommenderat att alla sträcker på benen då och då.
Citera
2023-12-13, 02:06
Medlem
C.H.Ts avatar
Finns ju en massa saker som kan inträffa, som gör att flygresan inte ses som lämplig att fortsätta.

Panik, bland anhöriga eller passagerare till exempel.

Eller om någon del av kroppspulsådern brister där den har olycklig tillgång till mage eller lungor. Det förstår man själv hur det blir.
Citera
2023-12-13, 22:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av C.H.T
Finns ju en massa saker som kan inträffa, som gör att flygresan inte ses som lämplig att fortsätta.

Panik, bland anhöriga eller passagerare till exempel.

Eller om någon del av kroppspulsådern brister där den har olycklig tillgång till mage eller lungor. Det förstår man själv hur det blir.

Kanske du tänker på en esofagusblödning ?
Dvs blödning från matstrupen ?
Som kan bli mycket snabb, och det ser mycket otäckt ut.
Likaså en blödning från någon av lungorna ser mycket otäckt ut.
Däremot en blödning av brusten kroppspulsåder så stannar nästan allt blodet
kvar inne i bukhålan.
Citera
2023-12-14, 00:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Urinavgång tror jag är vanligt förekommande. Står så i obduktionsprotokollet efter kär vän som hittades livlös i sjukhussäng. Minns första katten som somnade in hos veterinär - det rostfria bordet katten lagts på fylldes av urin.
Har också den erfarenheten, med djur i alla fall.
En gång körde jag en sjuk katt till djursjukhuset, katten låg i en transportbur på golvet vid passagerarsätet.
När vi var nästan framme, kände jag hur urinlukt spred sig, och förstod efter tidigare erfarenhet att katten nu gått bort..
Citera
2023-12-14, 19:55
Medlem
Att det skulle bero på DVT är nog mycket osannolikt. Flygningen skulle gå Kristiansand-Gran Kanaria men det började med landning i Billund för att de hade räckviddsproblem den här dagen. Tanka i Billund och sen start och ner igen i London pga dödsfall ombord, 2 st mycket korta flygningar = knappast DVT. Flygningen gjordes av det svenska bolaget BRA med en Airbus A319 som förmodligen har 144 stolar ombord = ganska fullt. Förmodligen helsvensk besättning ombord.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in