2023-12-11, 15:24
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Det är sant. Men den släpper sen igen...
Förvisso. Men det blir ju både ekonomiska hänsynstaganden och att de flesta helst vill att avlida hanteras så värdigt som möjligt. Ska de bända loss kroppen från stolen och bära den stelnad i sittande ställning till någon diskret transport? Eller ska flygplanet stå parkerat någonstans och vänta tills kroppen börjat mjukna igen?
Citera
2023-12-11, 19:20
Medlem
Konstigt att inte fler dör på flyg egentligen. Tyckte själv det räckte med att flyga till new york i ett trångt norwegianplan, var rätt svullen om anklar och fötter efter det, och då är jag en bra bit från 50 ännu. Och då satt en 150kg-kloss bredvid som inte var uppe och rörde sig mkt under den flighten må jag säga.. stödstrumpor att rekommendera.
Citera
2023-12-11, 20:09
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Förvisso. Men det blir ju både ekonomiska hänsynstaganden och att de flesta helst vill att avlida hanteras så värdigt som möjligt. Ska de bända loss kroppen från stolen och bära den stelnad i sittande ställning till någon diskret transport? Eller ska flygplanet stå parkerat någonstans och vänta tills kroppen börjat mjukna igen?

Kroppen blir inte som en 4 tums ekplanka.
Källa : undertecknad som kånkat på många avlidna.
Citera
2023-12-12, 01:40
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenVildeSvensken
Det är nog obehagligt att sitta nära en person som dött med allt det medför sig i form av sista tarmtömning och diverse läten innan det är klart.
Ligger det någon sanning i detta eller såg du också South park en gång i tiden?
https://www.youtube.com/watch?v=dDj9...meshuggah12345
Citera
2023-12-12, 02:05
Medlem
Citronfrommages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Ligger det någon sanning i detta eller såg du också South park en gång i tiden?
https://www.youtube.com/watch?v=dDj9...meshuggah12345
Är man kiss/bajsnödig när man dör så rinner det ut när alla muskler slappnar av.
Citera
2023-12-12, 02:07
Avstängd
Negreritvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Är man kiss/bajsnödig när man dör så rinner det ut när alla muskler slappnar av.
Jag är ganska säker på att de flesta flygresenärer gör som jag själv gör, pissa kuken ordentligt och bajsa rövhålet innan boarding.
Citera
2023-12-12, 03:39
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
...

Alkohol i små mängder kan vara bra, men gränsen är hårfin och genom en reaktion som jag förtillfället glömt namnet på så påverkar den plasman negativt vilket kan ge proppar som resultat.

I övrigt är alkohol som bekant uttorkande, vatten rekommenderas just eftersom att uttorkning i sig självt ökar risken för blodproppar.

Det stämmer som påpekat att alla källor avråder från alkoholintag under flygresa för den som ligger i riskzon för DVT.

Mycket vatten, stödstrumpor och att röra på sig är det som är rekommenderat. En gång i timmen ska man upp och gå lite, brukar man säga. Detta medför ju dock andra risker och går emot rådet att alltid sitta fastspänd när man flyger.

-

Däremot har jag svårt att se hur detta skulle ha med DVT att göra, ökad risk uppstår någonstans mellan 4-6 timmar. Flygplanet startade i Kristiansand och landade på Gatwick, det är väl omkring en timmes flygtid om jag minns rätt.
Citera
2023-12-12, 04:48
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Någon som hört talas om "Deep vein thrombosis" (= DVT) vilket har varit en diskuterad diagnos speciellt på långa flygningar. Passageraren har suttit stilla för länge, och en blodpropp bildas då vanligen i tex en av vaderna.

När blodproppen lossnar så kan den fastna i tex hjärnan, hjärtat eller lungorna, och patienten avlider ganska omgående.

HLR hjälper då knappast.

Ibland så inträffar detta inte förräns patienten klivit av flygplanet. Eller ibland på morgonen inne på hotellrummet efter resan.

Sökträffar på DVT här:

https://www.google.com/search?q=%22D...+thrombosis%22

I regel är det venerna i vaderna som drabbas, vilket patienten inte märker så mycket av i början.
Inte förräns patienten börjar gå på flygplatsen.

Men det händer också att det är någon av artärerna som har blockerats, detta ger i regel
kraftigare smärta förstås. Eller rent av helt känselbortfall i armarna eller benen.

Det är nästan 60 % vanligare att det är vänster ben som har drabbats.

Som förebyggande medel bör man ta acetylsalicylsyra, Typ Treo, Magnecyl eller något liknande.
50-100 mg brukar räcka, alltså en femtedels tablett Treo.
Det är också bra om man åker till något land eller flygplats som ligger på hög höjd.
Till exempel i Sydamerika eller Kathmandu, Nepal.
Det lägre atmosfärstrycket där ökar risken för blodproppar.
Också ett välkänt fenomen hos bergsbestigare som åker till tex Mount Everest.

Risken är större i ekonomiklass på flygen där det är för trångt för benen.
I Business-klass och första klass så finns det mycket mera benutrymme och man kan
då enkelt sträcka på benen.

Det är inte vanligt att folk dör knall och fall av DVT med lungenboli. Det krävs väldigt stora proppar för att döden skall inträffa snabbt.

Trombyl är inte nåt vidare bra mot denna typ av blodpropp utan det krävs andra sorters blodförtunnande som Waran eller liknande.

Trombyl är däremot effektivare mot blodproppar i artärer, dvs sådana som ger hjärtinfarkt och stroke.

"Blodpropp som blodpropp" är ett förståeligt antagande men det är alltså fel.

Stödstrumpor och frekvent gymnastik är nog bästa sättet att minska risken för DVT.
Citera
2023-12-12, 08:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Därför tar man en gin o tonic på planet;-) Minskar risken för DVT.

Gå på toa o passa på att sträcka ut benen är också bra.
Ah det är därför. Trodde det var för att stilla flygnerver. Så bra att köra med förebyggande vård.

Det har ju stått i press en del senaste tio åren tips att använda stödstrumpor vid flygning, antagligen för att det motverkar DVT.

Sen tycker jag det var en dålig bortis, lite snöflinga, av cabin crew att säga att de var traumatiserade och inte kunde flyga mer, efter mellanlandningen på Gatwick. De ville väl hem i tid.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2023-12-12 kl. 08:04.
Citera
2023-12-12, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negreritv
Jag är ganska säker på att de flesta flygresenärer gör som jag själv gör, pissa kuken ordentligt och bajsa rövhålet innan boarding.

Urinavgång tror jag är vanligt förekommande. Står så i obduktionsprotokollet efter kär vän som hittades livlös i sjukhussäng. Minns första katten som somnade in hos veterinär - det rostfria bordet katten lagts på fylldes av urin.
Citera
2023-12-12, 09:43
Medlem
KlappMungons avatar
Det står inte att man landade för att besättningen var hysterisk.

Det står att man landade och att besättningen i samband med det inte "var i stånd att fortsätta". Det behöver inte betyda mer än att man inte skulle klara gränser för arbetspassens längd t ex.

Många evigt indignerade tycker man alltid ska fortsätta med döda ombord. Problemet är att döda inte har en skylt i pannan så någon måste ta beslutet att personen är död (fast man inte har någon rätt att dödförklara personer juridiskt).

Är man mitt ute över Atlanten när nån dör kan man förstås fortsätta till destinationen för det hinner gå timmar innan man kan nödlanda nånstans.

Är man över England och kan landa på en kvart krävs det större mod att skita i det.
Citera
2023-12-12, 18:07
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WP52
Alkohol i små mängder kan vara bra, men gränsen är hårfin och genom en reaktion som jag förtillfället glömt namnet på så påverkar den plasman negativt vilket kan ge proppar som resultat.

I övrigt är alkohol som bekant uttorkande, vatten rekommenderas just eftersom att uttorkning i sig självt ökar risken för blodproppar.

Det stämmer som påpekat att alla källor avråder från alkoholintag under flygresa för den som ligger i riskzon för DVT.

Mycket vatten, stödstrumpor och att röra på sig är det som är rekommenderat. En gång i timmen ska man upp och gå lite, brukar man säga. Detta medför ju dock andra risker och går emot rådet att alltid sitta fastspänd när man flyger.

-

Däremot har jag svårt att se hur detta skulle ha med DVT att göra, ökad risk uppstår någonstans mellan 4-6 timmar. Flygplanet startade i Kristiansand och landade på Gatwick, det är väl omkring en timmes flygtid om jag minns rätt.

Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ah det är därför. Trodde det var för att stilla flygnerver. Så bra att köra med förebyggande vård.

Det har ju stått i press en del senaste tio åren tips att använda stödstrumpor vid flygning, antagligen för att det motverkar DVT.

Sen tycker jag det var en dålig bortis, lite snöflinga, av cabin crew att säga att de var traumatiserade och inte kunde flyga mer, efter mellanlandningen på Gatwick. De ville väl hem i tid.

Här är flygningen
https://www.flightradar24.com/data/a...e-rgv#3323f61c

Mycket snack om DVT och flygresor i tråden.
1 Varför förutsätter ni att det var DVT utan någon källa på det?

2. Varför kopplar ni DVT med bara flyg? Jag kan inte se att det är just flygplan eller höjd som är en risk.

Jag hittar: https://www.internetmedicin.se/behan...entrombos-dvt/
Immobilisering (spec i samband med sjukhusvård)
Pares eller gips*
Långa resor (flyg, buss, bil) > 4 tim
Övriga situationer med liten vadmuskelaktivitet

https://www.internetmedicin.se/behan...entrombos-dvt/

Inte heller fattar jag den källan.
Hur i helvete fattar vaderna att man reser långt och inte sitter länge vid ett skrivbord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in