2023-12-09, 21:11
Medlem
Hej!

Har ett AB som varit vilande i 7-8år. Bolaget har ackumulerade skattemässiga underskott, (dvs inte tillgångar utan att bolaget gått med förlust som uppgår till ca.1.5mkr.).

Jag funderar på att stänga ner aktiebolaget då jag inte har någon plan att dra igång en verksamhet.

Mina funderingar innan jag tar ett beslut är:

1. Går det att sälja aktiebolaget och överlåta denna till någon annan? Har aktiebolaget ens något andrahandsvärde?

2. Är det idiotiskt av mig att stänga ner aktiebolaget med så mycket i ackumulerat skattemässigt underskott?.... som jag har förstått det som kan jag dra av dessa underskott mot framtida vinster, och detta kan bidra till att minska den skatt jag måste betala på framtida vinster.

Vänligen
Skychi
Citera
2023-12-09, 21:14
Avstängd
Har du flera bolag?

(FB) Starta aktiebolag - Dra av kontorsmateriel utan intäkter?
Citera
2023-12-09, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du flera bolag?

Ja det har jag.
Citera
2023-12-09, 23:57
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Hej!

Har ett AB som varit vilande i 7-8år. Bolaget har ackumulerade skattemässiga underskott, (dvs inte tillgångar utan att bolaget gått med förlust som uppgår till ca.1.5mkr.).

Jag funderar på att stänga ner aktiebolaget då jag inte har någon plan att dra igång en verksamhet.

1. Går det att sälja aktiebolaget och överlåta denna till någon annan? Har aktiebolaget ens något andrahandsvärde?

2. Är det idiotiskt av mig att stänga ner aktiebolaget med så mycket i ackumulerat skattemässigt underskott?.... som jag har förstått det som kan jag dra av dessa underskott mot framtida vinster, och detta kan bidra till att minska den skatt jag måste betala på framtida vinster.

Vänligen
Skychi

1. Nja. Sälja det kan du såklart göra men Underskottet kommer inte kunna nyttjas i någon större utsträckning av den du säljer det till. Ett välskött bolag med f-skatt, moms- och arbetsgivarregistrering har väl dock ett visst värde på den svarta marknaden kan jag tänka mig.

2. Ja du får kvitta vinster mot ditt ackumulerade underskott
Senast redigerad av CaptainInsane-o 2023-12-10 kl. 00:02.
Citera
2023-12-10, 00:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
1. Nja. Sälja det kan du såklart göra men Underskottet kommer inte kunna nyttjas i någon större utsträckning av den du säljer det till. Ett välskött bolag med f-skatt, moms- och arbetsgivarregistrering har väl dock ett visst värde på den svarta marknaden kan jag tänka mig.

2. Ja du får kvitta vinster mot ditt ackumulerade underskott

Vad menar du med "den svarta marknaden", varför skulle försäljningen av ett aktiebolag göras på en svart marknad?
Citera
2023-12-10, 00:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Hej!

Vänligen
Skychi

Vad har bolaget för tillgångar och aktiekapital? Om detta är förbrukat så måste bolaget gå i konkurs oavsett om det är vilande eller ej.
Citera
2023-12-10, 00:20
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Vad menar du med "den svarta marknaden", varför skulle försäljningen av ett aktiebolag göras på en svart marknad?

Var mer ett svar på frågan om bolaget hade ett andrahandsvärde.
Citera
2023-12-10, 02:01
Medlem
Om du säljer bolaget kan begränsningar bli aktuella:
https://www.skatteverket.se/foretag/...46a1487d2.html
Citera
2023-12-10, 08:42
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du flera bolag?

Citat:
Ja det har jag.

Grovt förenklat

Lägg verksamheten från de vinstgivande bolagen in i bolaget med förlusterna och utnyttja förlustavdragen.
Citera
2023-12-10, 11:25
Medlem
tukkats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o

Så länge bolaget är välskött och har en ren historik så är organisationsnumret värt pengar. Vissa firmor köper upp etablerade organisationsnummer och lägger in dessa som ett så kallat "lagerbolag" som sedan säljs till entreprenörer som vill starta upp ett bolag snabbt och enkelt.
Citera
2023-12-10, 12:41
Medlem
Citat:
Hej!

Vänligen
Skychi
Vad du än gör avveckla det inte... Det är en extremt långsam, dryg och dyr process.
Har gjort det och önskar att vi bara satt det i konkurs. Vi hade inga skulder, och ett rätt bra överskott så det hade inte drabbat någon. Men vi var alla lite gammeldags och tänkte att det ser inte bra ut att ha spelat konkurs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in