• 1
  • 2
2022-12-25, 20:48
Medlem
Hej,

Som rubriken lyder funderar jag på att starta AB.

Affärsidé: Konsulta inom IT/management.

Av den anledningen behöver jag kontorsmateriel för min verksamhet: arbetsdator, tangentbord, skrivbord, stol.

Kan man dra av kostnaderna för kontorsmaterial även fast man inte har några intäkter att kvitta mot?

Om jag ska vara realistisk så kan det dröja ca. 1 år innan jag får in intäkter i bolaget.

Vänligen,
Skychi
Citera
2022-12-25, 20:56
Bannlyst
Du behöver inte intäkter
Citera
2022-12-25, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid1337
Du behöver inte intäkter

Inte? Är det någon maxgräns på hur mycket man får dra av?
Citera
2022-12-25, 21:00
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
Svar: Nej, du måste ha intäkter att kvitta emot. Jag skulle rekommendera att du pratar med en revisionsbyrå det första du gör och låt dem sköta din bokföring det lönar sig i längden.

https://www.bolagsverket.se/foretag/...bolag.477.html
"När du startar ett aktiebolag måste du sätta in 25 000 kronor eller saker värda 25 000 kronor i företaget. De som sätter in pengarna eller sakerna kan förlora dem."
Citera
2022-12-25, 21:04
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Hej,

Som rubriken lyder funderar jag på att starta AB.

Affärsidé: Konsulta inom IT/management.

Av den anledningen behöver jag kontorsmateriel för min verksamhet: arbetsdator, tangentbord, skrivbord, stol.

Kan man dra av kostnaderna för kontorsmaterial även fast man inte har några intäkter att kvitta mot?

Om jag ska vara realistisk så kan det dröja ca. 1 år innan jag får in intäkter i bolaget.

Vänligen,
Skychi
Förstår inte vad du menar. Du betalar minst 25.000:- som aktiekapital. Hälften av aktiekapitalet får du nyttja.
Ska du köpa nya saker så har du dessa pengar att röra med dig och frågan handlar om "dra av".. alla inköp ett AB gör är utan moms...?
Citera
2022-12-25, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ilja.Oblomow
Svar: Nej, du måste ha intäkter att kvitta emot. Jag skulle rekommendera att du pratar med en revisionsbyrå det första du gör och låt dem sköta din bokföring det lönar sig i längden.

https://www.bolagsverket.se/foretag/...bolag.477.html
"När du startar ett aktiebolag måste du sätta in 25 000 kronor eller saker värda 25 000 kronor i företaget. De som sätter in pengarna eller sakerna kan förlora dem."

Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Förstår inte vad du menar. Du betalar minst 25.000:- som aktiekapital. Hälften av aktiekapitalet får du nyttja.
Ska du köpa nya saker så har du dessa pengar att röra med dig och frågan handlar om "dra av".. alla inköp ett AB gör är utan moms...?

Tack!

Fick precis reda på att bokföringen blir betydligt enklare om man väljer Enskild firma. Dock blir man blir personligt ansvarig över företaget skulder.

Jag ska inte köpa in några dyra maskiner/teckna långa hyreskontrakt för någon lokal.

Då finns det väl inga stora risker om jag ska driva konsultverksamhet och enbart behöver en dator?

Mvh
Skychi
Citera
2022-12-25, 21:32
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
frågan handlar om "dra av".. alla inköp ett AB gör är utan moms...?

För att dra av momsen så måste företaget ha en intäkt (man kvittar utgående mot ingående moms) och att första året redovisa förlust (inköp etc. men inga intäkter) är det så bra ?
Citera
2022-12-25, 21:34
Medlem
Citat:
För att dra av momsen så måste företaget ha en intäkt (man kvittar utgående mot ingående moms) och att första året redovisa förlust (inköp etc. men inga intäkter) är det så bra ?

Starta inte bolaget om du inte har intäkter. Vare sig AB eller EF.
Citera
2022-12-25, 21:41
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Tack!

Fick precis reda på att bokföringen blir betydligt enklare om man väljer Enskild firma. Dock blir man blir personligt ansvarig över företaget skulder.

Jag ska inte köpa in några dyra maskiner/teckna långa hyreskontrakt för någon lokal.

Då finns det väl inga stora risker om jag ska driva konsultverksamhet och enbart behöver en dator?

Mvh
Skychi
Välj INTE enskild firma. NÅGONSIN... Blir en helvetes massa problem att blanda sin privata ekonomi med företagets - och att betala rätt skatt på rätt saker. Nästan dömt att misslyckas tyvärr.
Citera
2022-12-25, 21:42
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Du kan använda halva aktiekapitalet att handla momsfritt för. Det betyder inte att det är bra.
Citera
2022-12-25, 21:47
Medlem
BigBusinesss avatar
Shit vad dåliga råd du får.

Möbler till ett privat hem går inte att dra av. Det är en förmån hur mycket du än jobbar hemifrån.

Vet att många kommer börja gråta o grina och säga joho. Jag orkar inte googla men det var mycket på radio om detta under coronan och budskapet från Skatteverket var glasklart.

Momsen betalar man, och sedan får man tillbaka den efter nästa momsredovisning. Antingen kvittat mot moms som ska betalas in, eller som utbetalning till skattekontot.
Citera
2022-12-25, 21:56
Medlem
Ilja.Oblomows avatar
Citat:
Tack!

Mvh
Skychi

1. Jag skrev ovan revisionsbyrå det skall vara redovisningsbyrå
2. Hur är det med skadestånd etc. vid buggar, felprogrammering osv. det skulle ju kunna leda till att kunden blir hackad eller förlorar pengar ?
3. Vilka försäkringar ska du ha ? hör med redovisningsbyrån ev. en affärsjurist
4. Kontakta skatteverket om avdrag för hemmakontor annars sköter redovisningsbyrån det

Lycka till och God Jul
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in