• 1
  • 2
2023-12-09, 09:06
Medlem
Hej,

Tjänar 55k i månaden och får nu en extra bonus på decemberlönen i år i form av en extra månadslön. Vi har flyttat från en kommun med hög skatt till låg så att jag skattar i min nya kommun fr o m årsskiftet. Fr o m januari nästa år så gör min nya lägre kommunalskatt att jag får ca 2000 kr mer ut varje månad. Borde jag be arbetsgivaren dröja med utbetalningen av bonusen till januari nästa år?
Citera
2023-12-09, 09:30
Medlem
Du beskattar väl ändå 55% oavsett på bonusar och dylikt? Så spelar ju ingen roll vart du bor.
Citera
2023-12-09, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weehawken
Hej,

Tjänar 55k i månaden och får nu en extra bonus på decemberlönen i år i form av en extra månadslön. Vi har flyttat från en kommun med hög skatt till låg så att jag skattar i min nya kommun fr o m årsskiftet. Fr o m januari nästa år så gör min nya lägre kommunalskatt att jag får ca 2000 kr mer ut varje månad. Borde jag be arbetsgivaren dröja med utbetalningen av bonusen till januari nästa år?
Vil du optlimera din inkomst vore det väl bra om det är möjligt om det går.
Du får ju en lägre skatt, och då bonusen inte o fattas av några avdrag kommer du tjäna mer en 2000 om du kan skjuta fram den till 2024.
Citera
2023-12-09, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Du beskattar väl ändå 55% oavsett på bonusar och dylikt? Så spelar ju ingen roll vart du bor.
Vilken skatt du betalar beror helt på var du bor, på inkomster över gränsen för statlig skatt betalar du din kommunalskatt plus 20%. Så det kan variera helt mellan 46% till över 55%.
Citera
2023-12-09, 10:05
Medlem
Du vill flytta din lön till ett annat bokslut men även företaget har bokslut och måste redovisa sina utgifter rätt. Du får nog ta den skatten du har nu men kan ju se över vilka avdragsmöjligheter du har med olika investeringar.
Citera
2023-12-09, 10:15
Medlem
troligen är det tabell 3 som ska användas.

https://www.skatteverket.se/privat/s...800014872.html

Därför rör det sig troligen om 54% på engångsbeloppet "bonusen".
Citera
2023-12-09, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piptaz
Du ska få 110.000kr i lön nästa månad? Men om dom extra 2000kr är viktiga för dig så visst lol.

Vad knegar du med? Kan du försörja mig?

Jag är konsult inom en bransch där det är inga konstiga löner. Jag tjänar 70 och sen bonus. Min chef vet jag tjänar mer än 200 och har typ samma jobb förutom att han också är chef. Skaffa dig nischad kunskap och prioritera att tjäna pengar så kan du göra det. Om det är det du vill. Alla vill inte prioritera att tjäna pengar.
Citera
2023-12-09, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
Jag är konsult inom en bransch där det är inga konstiga löner. Jag tjänar 70 och sen bonus. Min chef vet jag tjänar mer än 200 och har typ samma jobb förutom att han också är chef. Skaffa dig nischad kunskap och prioritera att tjäna pengar så kan du göra det. Om det är det du vill. Alla vill inte prioritera att tjäna pengar.
Jag har höjt min lön med 10000 på två år för att jag tagit mig an mycket, så den fasta delen gått från 33 till 43. Sen har jag provision på ca 5k. Men på sista raden känns det inte som så mycket mer ut netto. Hur tänker du kring beskattning när du tjänar så enormt mycket mer? Är det i Sverige, och kan du i så fall göra något aktivt för att få ut mer? Fakturerar du det på eget företag, utdelning till dig själv osv.
Senast redigerad av Rantaren 2023-12-09 kl. 10:30.
Citera
2023-12-09, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rantaren
Jag har höjt min lön med 10000 på två år för att jag tagit mig an mycket, så den fasta delen gått från 33 till 43. Sen har jag provision på ca 5k. Men på sista raden känns det inte som så mycket mer ut netto. Hur tänker du kring beskattning när du tjänar så enormt mycket mer? Är det i Sverige, och kan du i så fall göra något aktivt för att få ut mer? Fakturerar du det på eget företag, utdelning till dig själv osv.

Ja jag jobbar i Sverige.

Nä visst suger det med beskattningen. Flera på min arbetsplats går ner i tid för att det spelar inte så stor roll hur mycket de jobbar. Jag vill dock jobba på och bilda mig en kundkrets nu i några år, sen får vi se vad som händer.

Jag har fått köpa in mig i företaget jag jobbar på, men just nu är det ju bara en halv procent som jag äger via ett holdingbolag. Möjligen kan det generera något på sikt men just nu är det ganska lite pengar och bara massa problem egentligen.
Citera
2023-12-09, 10:49
Citat:
Ursprungligen postat av weehawken
Hej,

Det är var du är folkbokförd 1 november vart år som avgör i vilken kommun du skattar.
Citera
2023-12-09, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
troligen är det tabell 3 som ska användas.

https://www.skatteverket.se/privat/s...800014872.html

Därför rör det sig troligen om 54% på engångsbeloppet "bonusen".
Vilket enbart gäller källskatt, inte slutlig skatt.
Citera
2023-12-09, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk

Varför svarar du när du uppenbart inte vet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in