2023-12-09, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du vill flytta din lön till ett annat bokslut men även företaget har bokslut och måste redovisa sina utgifter rätt. Du får nog ta den skatten du har nu men kan ju se över vilka avdragsmöjligheter du har med olika investeringar.

De kan ju ha brutet räkenskapsår... men sannolikt inte.
Citera
2023-12-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weehawken
Hej,

Tjänar 55k i månaden och får nu en extra bonus på decemberlönen i år i form av en extra månadslön. Vi har flyttat från en kommun med hög skatt till låg så att jag skattar i min nya kommun fr o m årsskiftet. Fr o m januari nästa år så gör min nya lägre kommunalskatt att jag får ca 2000 kr mer ut varje månad. Borde jag be arbetsgivaren dröja med utbetalningen av bonusen till januari nästa år?

Du kan ju försöka. Företagets budget nästa år kanske kan tillåta en uppskjuten löneutbetalning?
Tänk dock på att om du får samma bonus nästa år så kanske din marginalskatt på 2 bonusar äter upp besparingen på 1 bonus.
Senast redigerad av ardathbey 2023-12-09 kl. 14:19.
Citera
2023-12-09, 14:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Varför svarar du när du uppenbart inte vet?

Vad menar du?

Han har en årslön som ligger mellan spannet för kolumn 3 och 54% för engångsbelopp vilket är den kolumnen man utgår från när de gäller bonusar. Jag sa typ 55% men oj han ska betala 54..
Citera
2023-12-09, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Vad menar du?

Han har en årslön som ligger mellan spannet för kolumn 3 och 54% för engångsbelopp vilket är den kolumnen man utgår från när de gäller bonusar. Jag sa typ 55% men oj han ska betala 54..

Ja, det är så mycket skatt som ska hållas inne, men det är ju inte samma som slutlig skatt.. Slutlig skatt är ju dels kommunalskatt och regionskatt som beror på var man bor plus statlig skatt på den del som ligger över brytgränsen.
Citera
2023-12-09, 15:22
Medlem
BuyardChorliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weehawken
Hej,

Tjänar 55k i månaden och får nu en extra bonus på decemberlönen i år i form av en extra månadslön. Vi har flyttat från en kommun med hög skatt till låg så att jag skattar i min nya kommun fr o m årsskiftet. Fr o m januari nästa år så gör min nya lägre kommunalskatt att jag får ca 2000 kr mer ut varje månad. Borde jag be arbetsgivaren dröja med utbetalningen av bonusen till januari nästa år?

Ska du inte ha någon bonus 2024 då? Får du det ska du skatta på 2 bonusar nästa år. Ta med det i din beräkning.
Citera
2023-12-09, 15:26
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
troligen är det tabell 3 som ska användas.

https://www.skatteverket.se/privat/s...800014872.html

Därför rör det sig troligen om 54% på engångsbeloppet "bonusen".
Fast skattesatsen på engångsbelopp är ju preliminärskatt som är högre än den vanliga preliminärskatten, när du väl deklarerar är det ju vanlig lön och du får förmodligen tillbaka en del av engångsskatten, så det borde rimligtvis vara bättre att få beloppet på det inkomstår då du bytt kommun och har lägre skatt. Tror (men är inte helt säker) på att det är utbetalningsdatum och inte intjänandedatum som avgör beskattningsår.
Citera
2023-12-09, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Fast skattesatsen på engångsbelopp är ju preliminärskatt som är högre än den vanliga preliminärskatten, när du väl deklarerar är det ju vanlig lön och du får förmodligen tillbaka en del av engångsskatten, så det borde rimligtvis vara bättre att få beloppet på det inkomstår då du bytt kommun och har lägre skatt. Tror (men är inte helt säker) på att det är utbetalningsdatum och inte intjänandedatum som avgör beskattningsår.

ja det är preliminärt, så man kan väl kanske jämka eller så sen, jag vet inte. Man får väl säkert tillbaka en del i alla fall. Men du förlorar ju massa då det inte är någon ränta och inflationen drar iväg.
Citera
2023-12-09, 15:33
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av q2q2
ja det är preliminärt, så man kan väl kanske jämka eller så sen, jag vet inte. Man får väl säkert tillbaka en del i alla fall. Men du förlorar ju massa då det inte är någon ränta och inflationen drar iväg.
Tror inte man kan jämka, eftersom engångsbelopp preliminärbeskattas enlig andra tabeller än vanlig lön. Slutlig skatt korrigeras dock vid deklarationen, så även om bonusen beskattas med 50+% vid utbetalning så reder det ut sig vid deklarationen, och du får förhoppningsvis lite skatteåterbäring.
Men visst, surt om man får en stor bonus, det dröjer ju innan man får återbäringen.
Citera
2023-12-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tror inte man kan jämka, eftersom engångsbelopp preliminärbeskattas enlig andra tabeller än vanlig lön. Slutlig skatt korrigeras dock vid deklarationen, så även om bonusen beskattas med 50+% vid utbetalning så reder det ut sig vid deklarationen, och du får förhoppningsvis lite skatteåterbäring.
Men visst, surt om man får en stor bonus, det dröjer ju innan man får återbäringen.

Tänkte att du kanske kan betala in mindre skatt på annan lön? Men jag vet inte hur det funkar riktigt.
Citera
2023-12-09, 16:45
Medlem
Skatteverket kommer kräva dig på mer pengar om du får dubbel bonus nästa december.
Bättre slå ut det på detta är så blir det jämnare. Om totala inkomster under nästa år blir 55k mer så kommer din marginalskatt öka mer nästa år än om du får något högre kommunelaskatt detta.
Citera
2023-12-09, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De kan ju ha brutet räkenskapsår... men sannolikt inte.
Bolagsskatten är inte en kommunal skatt, ingen skillnad där. Däremot kan förstås skattereglerna göra att det ändras vid årsskiftet.

Brutet räkenskapsår är rätt vanligt.
Citera
2023-12-09, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Bolagsskatten är inte en kommunal skatt, ingen skillnad där. Däremot kan förstås skattereglerna göra att det ändras vid årsskiftet.

Brutet räkenskapsår är rätt vanligt.

TS ville ju få inkomst flyttad från ett år till ett annat, det är ju inte optimalt ifall det infaller skilda räkenskapsår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in