Citat:
Ursprungligen postat av
Clodius
Tack för ditt inlägg. Rätt ovanligt med poster i inrikespolitik numer som håller anständig ton….
Men, jag kvarstår vid att det framför allt är moderaterna som varit pådrivande för ökad invandring både under Bildt och Reinfeldt, och under den senare tryckte ju Kristersson hårt på för att öka invandringen ytterligare. Nu säger ju moderaterna att de ändrat sig - kanske det men än så länge är det ju mest munväder.
Att s nu utser SD till huvudmotståndare är en risktagning - man är inte lika skicklig i att hantera denna motpart; samtidigt är det ju inte så konstigt; politiken består av fler frågor än invandring, SD är etablerat som det näst största partiet, och inte minst SDs eget agerande; deras angrepp på s har ju varit extremt osakliga, som lögnerna om s agerande under 30-talet.
Jo, jag är bekymrad över islams tillväxt; även om jag sätter min kristna övertygelse åt sidan, så är jag på intet sätt beundrare av islam som religion. Dock, som ideologiskt borgerlig tror jag på religionsfriheten; vi bör omvända muslimerna med argument och kärlek, inte med våld och förbud.
Tack själv. Jag strävar efter hövlighet när den jag debatterar med förtjänar det. (Tyvärr har jag en tendens att bli otrevlig i andra fall, där motdebattören kommer med osaklighet och förolämpningar.)
När det gäller Moderaterna tror jag att de alltjämt bär på det nyliberala arvet från åttiotalet. Och där ingår ju en mycket positiv inställning till invandring. Dessutom hävdar vissa att Reinfeldt såg invandringen som ett sätt att knäcka välfärdsstaten. Kanske ligger det en del i detta.
Att M nu tycks ändra inriktning beror troligen på att de vill anpassa sig efter en växande invandringskritisk opinion, samt att de börjat se SD som en samarbetspartner. Säkert vill de vinna tillbaka många gamla M-väljare som gått över till SD.
Jag tror också att S tar en risk med SD som huvudmotståndare. Även S har tappat till SD, och av en anledning... Men det är väl klart, de fick även M att våndas över sitt tapp till SD genom att kalla M irrelevanta. Detta svider för M. Opinionsmässigt tror jag dock att S kommer att förlora mot SD i denna kamp. De försöker retoriskt ompositionera sig på ett sätt som för många inte känns övertygande.
Min oro över Islams spridning ligger inte i själva religionen. Det är snarare den stora kulturella förändring av Sverige som detta innebär. Det är självklart problematiskt med inskränkningar i religionsfriheten, om dessa blir alltför långtgående såsom förbud mot alla möjliga former av uttryck. Samtidigt skulle jag inte vilja bo granne med minareter och böneutrop. Och hur skall vi kunna/hinna "omvända" muslimerna (alltså de problematiska bland dem) när deras antal växer så snabbt?
Sammanfattningsvis tycks vi skilja oss åt något vad gäller synen på Socialdemokraterna, där jag är långt mer negativ. I synnerhet vad gäller partiets färdriktning. Jag är dessutom mer pessimistisk, tror jag, till vad den stora muslimska närvaron kommer att leda till. Men jag delar din förhoppning i frågan.