• 3
  • 4
2023-12-27, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Tror det blir för svårt ideologiskt steg. Vem skall bli regeringschef, Baginboxmaggan eller tuffe Uffe?

Både S och M väljare kommer kaskadspy mot varandra.
Partiledare kan lätt bytas ut
Citera
2023-12-27, 10:46
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Partiledare kan lätt bytas ut

Sant, men få väljare ändra ståndpunkt är betydligt värre. Direktörer och WT går sällan ihop? Mer än vid förbrödringen på läktarna vid hockey och fotbollsmatcher.

Bägge betraktas med misstänksamhet, av varandra.
Citera
2023-12-27, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Sant, men få väljare ändra ståndpunkt är betydligt värre. Direktörer och WT går sällan ihop? Mer än vid förbrödringen på läktarna vid hockey och fotbollsmatcher.

Bägge betraktas med misstänksamhet, av varandra.
Både S och M har fokus på näringslivet.

Däremot har S samarbetspartier varit åt helvete men med en S + M koalition kan MP och V dra åt helvete.

EDIT: Sedan har jag naturligtvis ingen kristallkula men det är tre saker som pekar mot den här koalitionen:

1) Kristerson säger att han tycker det är viktigt att få saker gjorda. (Med denna koalition kan han få till verkstad till skillnad mot hur det är nu när SD krånglar.)
2) Andersson sträckte fram en hand redan efter förra valet.
3) S anser SD vara huvudmotståndare och ser alltså inte M som någon motståndare.

Allt detta pekar på en koalition mellan S och M efter nästa val oavsett om detta nästa val är ett extra val eller ett ordinarie.

SD bör alltså sitta i båten och inte flumma ut allt för mycket om de vill ha något inflytande. Annars blir de sidsteppade precis som alla de andra småpartierna.

EDIT2: För att påpeka det uppenbara: Att SD tvingas "sitta i båten" kommer naturligtvis att göra en del av deras väljare besvikna vilket innebär att SD kan komma att förlora väljarstöd.
Senast redigerad av GiatarrNenne 2023-12-27 kl. 11:18.
Citera
2023-12-27, 15:20
Medlem
Fri invandring är s:s enda fråga förutom egenvärdet att ha makten. Bekräftas igen.
Citera
2023-12-27, 23:13
Medlem
Schnuppfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Mycket bra för M.
Att slå in en stark kil mellan S och SD så att dessa partier aldrig kommer sammarbeta.
SD hatar ju S lika mycket.
Det tvingar SD att stödja M.Härligt

Magdalena har trots allt huvud på skaft nog för att begripa sig på taktiska betingelser. Det är föga hotfullt med en liten dvärg som rabblar upp inlärda fraser, utan egentlig förankring i betydelsemängden.

Dessutom är det Jimmie Åkesson som väljarna vill se i TV-debatterna, så här gäller det för media att uppdatera sin koll på läget.
Citera
2023-12-28, 07:29
Medlem
fluff995s avatar
Sverigedemokraterna har varit S de facto främsta motståndare sedan 2010.

Utan att sitta på statistik vågar jag lova att S uttalat sig mot Sverigedemokraterna långt mer ofta än mot Moderaterna i över ett årtionde.

Har S uttalat sig om Moderaterna alls har det oftast varit för att påstå att Moderaternas politik liknar Sverigedemokraternas. Vilket ju egentligen inte ens är en kritik av Moderaterna, utan Sverigedemokraterna.
Citera
2023-12-28, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Enligt artikel i dagens DN:

https://www.dn.se/sverige/s-byter-hu...t-irrelevanta/

Jag hade precis fått för mig att bytet skedde i och med att Stefan Löfvén började kalla SD för "nazister". Men tydligen har partiledningen inte tagit ställning förrän nu.

Jag stödjer varken (s) eller (sd), men visst var väl SDs politik tidigare en kopia av (s) politik från 1960-talet? Ni vet, arbetarrörelse, a-kassa, sjukpenning och nationalism. Då tyckte jag dom var ett hot mot (s) eftersom de borde ha attraherat (s) kärnväljare.
Nu har SD gjort en förflyttning mer mot en modern, liberal, västerländsk hållning: EU, NATO, kärnkraft. De har delvis en annan väljarbas idag. Det har förstås (s) också: migrantkollektivet.

Att diskutera:
- Varför sker bytet nu?
- Har moderaterna blivit irrelevanta?
- Vad har (s) för ideologi idag? Jag måste säga att jag inte har en aning! Kanske är deras ideologi "Vi är som SD fast precis tvärt om!"
- Jag tycker att (s) och (sd), när dom pratar sakpolitik, ofta hamnar på samma sida. Undantaget är frågor vad gäller migranter från mellanöstern och afrika. Kan det verkligen vara den enda viktiga skillnaden?
- Kommer (s) och (sd) aldrig bilda regering tillsammans, något som jag såg som en möjlighet tidigare?

Det handlar bara om att (S) vet att kvinnliga storstadsväljare fortfarande tycker mest illa om (SD) av alla partier. Därför vill man att alla debatter inför valet skall stå mellan Jimmie Åkesson och Maggan Andersson. Då kommer flest väljare (främst då i storstäderna) att ta ställning för (S).

Med (M) som huvudsaklig debattmotståndare hade fler behövt lyssna på argumenten innan de tog ställning eftersom Kristersson inte är lika illa omtyckt (bland just kvinnliga storstadsväljare). Eftersom (S) knappt har några vettiga argument för sin politik är (SD) ett bättre val.

Hoppas själv att de går i land med strategin också. Hoppar media på tåget får vi ett tydligare val.

När det gäller idologi så är (S) tydligt nazister. De har i princip fullt ut anamat det nazistiska arvegods de redan hade sen Per Albins dagar. Exempelvis (S) folkhemstanke är rakt kopierad från Hitler. Egentligen är det mesta (S) står för idag sådant som Nazisterna aktivt drev under Hitler. Vissa saker står de bara inte för öppet men tittar man på när (S) företrädare demonstrerar i Maĺmö och Helsingborg (och framför allt då översätter plakaten till svenska) så ser man att de står för de sakerna också....
Citera
2023-12-28, 11:38
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Det är naturligtvis helt riktigt att det förekom stor invandring även under början av regeringen Löfven. MEN märk då två saker:

1. Sregeringen fortsatte bara den politik som initierats av Reinfeldt och Kristersson, d.v.s. kraftigt ökan invandring särskillt från Mellanöstern och Östafrika.
2. Regeringen Löfven hade alltid borgerlig majoritet i riksdagen och denna jämte Miljöpartiet hindrade länge i praktiken den åtstramning som till sist genomfördes.

ERGOet är moderaterna som är det ledande proinvandringspartiet.

Sedan har du också helt rätt i att många invandrare röstar s, men det beror på att de tillhör underklassen, som ju brukar rösta vänster. Invandrare i medel och överklass röstar inte s i alls samma omfattning.

Tror även du har rätt i att SD kan vara en knepig motståndare för socialdemokratin - åtminstone på kort sikt, men någon gång måste SD med växande stöd ta politiskt ansvar - Åkesson kan inte smita undan för alltid! och då kan missnöjet komma när sveridemokraterna måste levera sakpolitik och inte bara snitsiga inte-liners!

Ok, ok, jag är den siste att skuldbefria M. Hög invandring har en lång historia i Sverige och över tid är S, M och de flesta andra partierna ungefär lika skyldiga. Men jag ger dig rätt vad gäller Reinfeldt, han gjorde verkligen skada.

Men för att återknyta till topic, är det inte lite märkligt att de - enligt dig - i invandringsfrågan så ansvarstagande S hellre väljer SD som huvudmotståndare, och inte det invandringspositiva M?

Om Socialdemokraterna själva får svara, tror du inte att det är just invandringsfrågan som gör SD till deras huvudmotståndare? Vad politiker säger är dock något annat än vad de tänker, så frågan kanske är meningslös...

Du verkar inte vilja kommentera påståendena om S och kopplingen till islam. Samarbetet är tydligt, och i sig en god anledning för S att vilja gå emot det islamkritiska SD. Förresten, du skrev någonstans att du har katolsk bakgrund. Är du då inte orolig över att islam sprids i väst? Om du är det, rösta aldrig på S!
Citera
2023-12-28, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Enligt artikel i dagens DN:

https://www.dn.se/sverige/s-byter-hu...t-irrelevanta/

Att diskutera:
- Varför sker bytet nu?
- Har moderaterna blivit irrelevanta?
- Vad har (s) för ideologi idag? Jag måste säga att jag inte har en aning! Kanske är deras ideologi "Vi är som SD fast precis tvärt om!"
- Jag tycker att (s) och (sd), när dom pratar sakpolitik, ofta hamnar på samma sida. Undantaget är frågor vad gäller migranter från mellanöstern och afrika. Kan det verkligen vara den enda viktiga skillnaden?
- Kommer (s) och (sd) aldrig bilda regering tillsammans, något som jag såg som en möjlighet tidigare?

Bra frågor.

Att S utser SD som huvudmotståndare är väl naturligt eftersom båda partierna är de största inom respektive block men det känns inte speciellt genomtänkt av S att själva uppgradera SD till huvudmotståndare av flera anledningar:
1. De konkurrerar till stora delar om samma väljare och ligger inte jätte långt från varandra när det gäller ekonomiska frågor. Många S-väljare blir nog förvirrade av att SD ses som en huvudmotståndare. Kontrasten mot M är tydligare eftersom det handlar om plånboksfrågor och där har S av tradition varit framgångsrika.
2. S har redan backat när det gäller invandringsfrågan och därmed lagt sig platt för SD, de väljare S förlorat pga invandringsfrågan kommer inte komma tillbaka.
3. Sen kan man ju fråga sig i det kloka att som ett oppositionsparti utse ett annat oppositionsparti till sin huvudmotståndare…?
4. Trenden just nu är den politiska debatten mer och mer kommer präglas av känslomässiga argument där fakta spelar mindre roll och i ett sådant klimat kommer Åkesson att äga Andersson.
5. Genom att göra SD till huvudmotståndare kommer partiet få ytterligare uppmärksamhet som kommer gynna SD eftersom Åkesson pga av sin långa karriär uppfattas som ett bekant ansikte ute i stugorna.

Jag skulle kunna lista upp fler argument. Man brukar säga att en ”skomakare ska bliva vid sin läst” och detsamma gäller Magdalena, hon ska prata ekonomi och göra det till en huvudfråga för där ligger hennes chans att bygga en koalition och få tillbaka de röster hon behöver.

Sen en sista sak, eftersom M har statsministerposten kommer de inte bli helt irrelevanta. Man kan säga mycket om Ulf men han är en skicklig politisk spelare som helst säkert kommer utnyttja positionen som sittande regeringschef.
Citera
2023-12-28, 14:52
Medlem
Liberationfronts avatar
S och M har ju vissa sakskillnader men är mer lika än man tror. Speciellt på lokal nivå. SD är ju möjliga att gå ifatt S så det är väl naturligt att byta rival, dessutom så är det nog lättare att polarisera sig mot SD
Citera
2023-12-30, 15:07
Medlem
Clodiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghibellino
Ok, ok, jag är den siste att skuldbefria M. Hög invandring har en lång historia i Sverige och över tid är S, M och de flesta andra partierna ungefär lika skyldiga. Men jag ger dig rätt vad gäller Reinfeldt, han gjorde verkligen skada.

Men för att återknyta till topic, är det inte lite märkligt att de - enligt dig - i invandringsfrågan så ansvarstagande S hellre väljer SD som huvudmotståndare, och inte det invandringspositiva M?

Om Socialdemokraterna själva får svara, tror du inte att det är just invandringsfrågan som gör SD till deras huvudmotståndare? Vad politiker säger är dock något annat än vad de tänker, så frågan kanske är meningslös...

Du verkar inte vilja kommentera påståendena om S och kopplingen till islam. Samarbetet är tydligt, och i sig en god anledning för S att vilja gå emot det islamkritiska SD. Förresten, du skrev någonstans att du har katolsk bakgrund. Är du då inte orolig över att islam sprids i väst? Om du är det, rösta aldrig på S!
Tack för ditt inlägg. Rätt ovanligt med poster i inrikespolitik numer som håller anständig ton….

Men, jag kvarstår vid att det framför allt är moderaterna som varit pådrivande för ökad invandring både under Bildt och Reinfeldt, och under den senare tryckte ju Kristersson hårt på för att öka invandringen ytterligare. Nu säger ju moderaterna att de ändrat sig - kanske det men än så länge är det ju mest munväder.

Att s nu utser SD till huvudmotståndare är en risktagning - man är inte lika skicklig i att hantera denna motpart; samtidigt är det ju inte så konstigt; politiken består av fler frågor än invandring, SD är etablerat som det näst största partiet, och inte minst SDs eget agerande; deras angrepp på s har ju varit extremt osakliga, som lögnerna om s agerande under 30-talet.

Jo, jag är bekymrad över islams tillväxt; även om jag sätter min kristna övertygelse åt sidan, så är jag på intet sätt beundrare av islam som religion. Dock, som ideologiskt borgerlig tror jag på religionsfriheten; vi bör omvända muslimerna med argument och kärlek, inte med våld och förbud.
Citera
2024-01-20, 09:50
Medlem
Ghibellinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clodius
Tack för ditt inlägg. Rätt ovanligt med poster i inrikespolitik numer som håller anständig ton….

Men, jag kvarstår vid att det framför allt är moderaterna som varit pådrivande för ökad invandring både under Bildt och Reinfeldt, och under den senare tryckte ju Kristersson hårt på för att öka invandringen ytterligare. Nu säger ju moderaterna att de ändrat sig - kanske det men än så länge är det ju mest munväder.

Att s nu utser SD till huvudmotståndare är en risktagning - man är inte lika skicklig i att hantera denna motpart; samtidigt är det ju inte så konstigt; politiken består av fler frågor än invandring, SD är etablerat som det näst största partiet, och inte minst SDs eget agerande; deras angrepp på s har ju varit extremt osakliga, som lögnerna om s agerande under 30-talet.

Jo, jag är bekymrad över islams tillväxt; även om jag sätter min kristna övertygelse åt sidan, så är jag på intet sätt beundrare av islam som religion. Dock, som ideologiskt borgerlig tror jag på religionsfriheten; vi bör omvända muslimerna med argument och kärlek, inte med våld och förbud.

Tack själv. Jag strävar efter hövlighet när den jag debatterar med förtjänar det. (Tyvärr har jag en tendens att bli otrevlig i andra fall, där motdebattören kommer med osaklighet och förolämpningar.)

När det gäller Moderaterna tror jag att de alltjämt bär på det nyliberala arvet från åttiotalet. Och där ingår ju en mycket positiv inställning till invandring. Dessutom hävdar vissa att Reinfeldt såg invandringen som ett sätt att knäcka välfärdsstaten. Kanske ligger det en del i detta.

Att M nu tycks ändra inriktning beror troligen på att de vill anpassa sig efter en växande invandringskritisk opinion, samt att de börjat se SD som en samarbetspartner. Säkert vill de vinna tillbaka många gamla M-väljare som gått över till SD.

Jag tror också att S tar en risk med SD som huvudmotståndare. Även S har tappat till SD, och av en anledning... Men det är väl klart, de fick även M att våndas över sitt tapp till SD genom att kalla M irrelevanta. Detta svider för M. Opinionsmässigt tror jag dock att S kommer att förlora mot SD i denna kamp. De försöker retoriskt ompositionera sig på ett sätt som för många inte känns övertygande.

Min oro över Islams spridning ligger inte i själva religionen. Det är snarare den stora kulturella förändring av Sverige som detta innebär. Det är självklart problematiskt med inskränkningar i religionsfriheten, om dessa blir alltför långtgående såsom förbud mot alla möjliga former av uttryck. Samtidigt skulle jag inte vilja bo granne med minareter och böneutrop. Och hur skall vi kunna/hinna "omvända" muslimerna (alltså de problematiska bland dem) när deras antal växer så snabbt?

Sammanfattningsvis tycks vi skilja oss åt något vad gäller synen på Socialdemokraterna, där jag är långt mer negativ. I synnerhet vad gäller partiets färdriktning. Jag är dessutom mer pessimistisk, tror jag, till vad den stora muslimska närvaron kommer att leda till. Men jag delar din förhoppning i frågan.
Senast redigerad av Ghibellino 2024-01-20 kl. 09:53.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in