Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2023-12-08, 20:34
  #25
Medlem
oldeubois avatar
Seborroiskt eksem. Prova Dexem och smörj in morgon och kväll. Fungoralbehandling kan kanske hjälpa också.
Citera
2023-12-08, 20:52
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Igår hade jag runda röda kliande utslag.

Idag när jag vaknade tittade jag mig i spegeln. De röda utslagen är borta och har blivit ersatt av jag skulle tro är mjäll? Ser ut som det i alla fall. Då det är vitt.

Jag kan lägga upp två bilder som jag tog precis. Men det syns inte så mycket på bilderna.

Vad beror detta på? Tvättar jag mig för mycket? Har jag för mycket produkter i ansiktet?

Jag tvättar mig varje morgon och kväll med Face wash. Och efter duschen brukar jag fukta ansiktet med serum och ansiktskrämer.

https://bilddump.se/bilder/202312081...4.106.130.jpeg

https://bilddump.se/bilder/202312081...4.106.130.jpeg

Igår kväll la jag inget i skägget då jag tyckte det kanske behövde få vila lite grann.

Jo skägget eller huden under kan börja klia och mjälla om man inte tar hand om den.

Lösningen för mig:
Tvättar skägget typ varannan vecka.
Fönar skägget efter varje dusch så det inte är fuktigt en längre tid.
Kör skäggolja 3 gånger per vecka.
Citera
2023-12-09, 01:13
  #27
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
De flesta "återfuktande krämer" kan vara direkt skadliga att använda dagtid under vintern eftersom de innehåller små mängder vatten som kan frysa i porerna och ge köldskador.
Tvätta dig på kvällen - inte med starka bilvårdsprodukter utan en vanlig tvål - och låt huden bilda nytt hudfett under natten.

Om något kallas för kräm så innehåller det per definition vatten. En kräm är en emulsion av fett/olja och vatten.

Vill man ha nåt helt vattenfritt så får man köpa (vattenfri) salva eller helt enkelt ta lite barnolja eller vaselin.
Citera
2023-12-09, 08:16
  #28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av killdozer666
Tänker spontant, innehåller dina produkter Sodium Benzoate? Det är i så fall en trolig förklaring. Det är ett konserveringsmedel som många reagerar på med mjäll, utslag, klåda och låter man det gå kan man få sår i hårbotten/på huden. Det är inte vanligt att man vet om det, men kollar man runt finns det många som tror deras mjäll och hårbottenproblem är ohjälpligt och så är det för att de fortsätter använda produkter med Sodium Benzoate.

Fick själv enorma sår, nästan som brännsår i hela hårbotten. Tog en hel del uteslutande och googlande men så snubblade jag in på Sodium Benzoate och har bytt ut alla mina produker. Det tog nog två eller tre tvättar sedan började min hårbotten läka och sen dess har jag aldrig haft mjäll, sår eller liknande igen. Gäller även andra produkter som duschtvål, ansiktsprodukter, hudprodukter, deodorant och allt du använder på kroppen.

Det heter natriumbensoat på svenska.
Citera
2023-12-09, 09:15
  #29
Medlem
killdozer666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det heter natriumbensoat på svenska.

Står fortfarande sodium benzoate på de flesta förpackningar som jag ser dagligen i affärer osv. Men det beror kanske på om de har svenska ingredienslistor eller inte.
Citera
2023-12-09, 11:17
  #30
Medlem
Minimuchers avatar
Flatlöss flatlöss flatlöss.
Citera
2023-12-14, 19:07
  #31
Medlem
Seriöst !?
Vad fan är detta nu då???? :-(((((

https://bilddump.se/bilder/202312141...972c:7943.jpeg
Citera
2023-12-14, 22:42
  #32
Medlem
heavyloadzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Seriöst !?
Vad fan är detta nu då???? :-(((((

https://bilddump.se/bilder/202312141...972c:7943.jpeg

Nog en bra idé att kontakta sjukvården och inte rådfråga några randoms på flashback.
Citera
2023-12-14, 22:50
  #33
Medlem
seborre, tvätta ansiktet med något milt medel på kvällen och sen smörjer du rikligt med kallpressad kokosolja så ska du se att det blir bra snabbt.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback