Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-12-08, 16:31
  #13
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandy7
Låter som svampinfektion eller seborroiskt eksem. Vanligt. det finns normalt förekommande på kroppen och blossar upp ibland. En del har återkommande besvär. Andra får det enstaka gång under livet. Det behöver behandlas för att bli av med det. Finns receptfria produkter på apoteket. Fråga personalen.

Detta!
Citera
2023-12-08, 16:47
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Jag kör med skäggolja efter att jag tvättat skägget under dusch. Sedan vax.
Men detta gör jag inte varje dag.
Tvättar skägger kanske var tredje dag.
Beror också lite på vad du har för skägg och hur bra du kan borsta till det.

Vad tvättar du skägget med? Vanlig Face wash?
Citera
2023-12-08, 16:59
  #15
Medlem
SmegmaFris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Vad tvättar du skägget med? Vanlig Face wash?

Helt vanligt schampo!
Citera
2023-12-08, 17:09
  #16
Medlem
BenCarsons avatar
Förmodligen svampinfektion. Opportunistiska svampar (läs Malassezia furfur) gillar fuktig hud t.ex. gömt under svettigt skägg.

Behandlas med ketokonazolschampoo, t.ex. Fungoral som finns receptfritt. Går att använda på hela kroppen, inte minst i skägget. Akta ögonen bara. Använd därefter ca. 1 gång i veckan för att undvika återfall.

MVH
Citera
2023-12-08, 17:13
  #17
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Helt vanligt schampo!

Kan vara alldeles för uttorkande för huden i ansiktet, speciellt nu på vintern. Du bör tvätta med något milt som inte torkar ut samt återfukta efteråt.
Citera
2023-12-08, 17:23
  #18
Medlem
SmegmaFris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Kan vara alldeles för uttorkande för huden i ansiktet, speciellt nu på vintern. Du bör tvätta med något milt som inte torkar ut samt återfukta efteråt.

Kan givetvis vara så.
Sen så beror det kanske också på hudtyp.

Har ett ganska tätt och fint skägg om jag ska skryta här.
Men vad rekommenderar du för att smörja in hud och skägg?
Jag kör mestadels skäggolja, har inga problem med klåda eller utslag.
Övriga ansiktet så kör jag krämer, en för kinder/panna, och en ögonkräm.
Brukar dessutom peela ansiktet om jag ser att huden är torr någon gång varannan vecka.
Citera
2023-12-08, 17:31
  #19
Medlem
Loreias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmegmaFri
Kan givetvis vara så.
Sen så beror det kanske också på hudtyp.

Har ett ganska tätt och fint skägg om jag ska skryta här.
Men vad rekommenderar du för att smörja in hud och skägg?
Jag kör mestadels skäggolja, har inga problem med klåda eller utslag.
Övriga ansiktet så kör jag krämer, en för kinder/panna, och en ögonkräm.
Brukar dessutom peela ansiktet om jag ser att huden är torr någon gång varannan vecka.

Beror ju helt på ens hudtyp samt vad man är villig att lägga ut på produkter. Min man tar av mina grejer för det är enklast, samt har något skäggbalm. Men en hudprodukt jag brukar rekommendera alla att ha hemma och funkar jättebra att ha på skägg och huden där är aloe vera gel. Sedan kan man ju ha i olja eller andra skäggprodukter, men reagerar huden lätt så skulle jag föreslå att man testar att köra på någon utan parfym.
Citera
2023-12-08, 17:33
  #20
Medlem
SmegmaFris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Beror ju helt på ens hudtyp samt vad man är villig att lägga ut på produkter. Min man tar av mina grejer för det är enklast, samt har något skäggbalm. Men en hudprodukt jag brukar rekommendera alla att ha hemma och funkar jättebra att ha på skägg och huden där är aloe vera gel. Sedan kan man ju ha i olja eller andra skäggprodukter, men reagerar huden lätt så skulle jag föreslå att man testar att köra på någon utan parfym.

Hahahha, känner igen det där!
Det lät jättebra och klokt faktiskt!
Tack för tipset!
Önskar dig en trevlig helg!
Citera
2023-12-08, 18:08
  #21
Medlem
De flesta "återfuktande krämer" kan vara direkt skadliga att använda dagtid under vintern eftersom de innehåller små mängder vatten som kan frysa i porerna och ge köldskador.
Tvätta dig på kvällen - inte med starka bilvårdsprodukter utan en vanlig tvål - och låt huden bilda nytt hudfett under natten.
Citera
2023-12-08, 18:38
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Igår hade jag runda röda kliande utslag.

Idag när jag vaknade tittade jag mig i spegeln. De röda utslagen är borta och har blivit ersatt av jag skulle tro är mjäll? Ser ut som det i alla fall. Då det är vitt.

Jag kan lägga upp två bilder som jag tog precis. Men det syns inte så mycket på bilderna.

Vad beror detta på? Tvättar jag mig för mycket? Har jag för mycket produkter i ansiktet?

Jag tvättar mig varje morgon och kväll med Face wash. Och efter duschen brukar jag fukta ansiktet med serum och ansiktskrämer.

https://bilddump.se/bilder/202312081...4.106.130.jpeg

https://bilddump.se/bilder/202312081...4.106.130.jpeg

Igår kväll la jag inget i skägget då jag tyckte det kanske behövde få vila lite grann.
Klassiskt tecken på aids
Citera
2023-12-08, 19:34
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av butterfly9797
Igår hade jag runda röda kliande utslag.

Idag när jag vaknade tittade jag mig i spegeln. De röda utslagen är borta och har blivit ersatt av jag skulle tro är mjäll? Ser ut som det i alla fall. Då det är vitt.

Jag kan lägga upp två bilder som jag tog precis. Men det syns inte så mycket på bilderna.

Vad beror detta på? Tvättar jag mig för mycket? Har jag för mycket produkter i ansiktet?

Jag tvättar mig varje morgon och kväll med Face wash. Och efter duschen brukar jag fukta ansiktet med serum och ansiktskrämer.

https://bilddump.se/bilder/202312081...4.106.130.jpeg

https://bilddump.se/bilder/202312081...4.106.130.jpeg

Igår kväll la jag inget i skägget då jag tyckte det kanske behövde få vila lite grann.
Tvätta med fungoral (låt verka ca 2 min) skölj sen ur och gör detta en vecka. Tvätta för övrigt med skäggschampo när du duschar. Inte tvål.
Citera
2023-12-08, 19:57
  #24
Medlem
Haft detta - när du hittar någon behandling som fungerar och det börjar dra sig tillbaka så ge fan i att klia på det eller dra bort flagnorna (svårt som fan att hålla fingrarna borta) för då blossar det upp direkt igen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback