2023-12-09, 09:48
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Miss-Brukare
Det borde väl likställas med att smiska sitt barn? Som mig veterligen inte är olagligt.
Varför vet du inte att det är olagligt att ge barn smisk?

I det här fallet är det svårt att bedöma graden av våld.
Någonstans måste man sätta gränser, ett nyp i kinden verkar inte så taktiskt.

Smisk är övervåld.Det kommer dessutom försent.
Citera
2023-12-09, 10:00
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Nej jag skrev bara att de enda kulturer där man idag tycker att det är ok att slå barn, och kasta ut fruar från balkongen är ju bara i de medeltida MENA-kulturer. Det finns en hel det rätt vidriga och sjuka personer i den här tråden, helt klart!

Föresten? Vad hade du gjort om jag påstod det? Gett mig smisk eller?

Det är tillåtet med smisk i Italien och Frankrike.
Citera
2023-12-09, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Då får hon lära sig den hårda vägen att nu är de i Sverige.

Jag är uppväxt i tiden när man fick slå barn ---- jag vet ingen som straffats med nyp i kinderna, så jag tror du gissar ganska rätt

Nyp i örsnibben är/var väl mer gängse bland nypbestraffningar. Men annars kan jag tänka att det kanske beror på hur barnets slagsmål var, så små barn nyper och biter ofta motståndaren om de "slåss".
Senast redigerad av bradgardsindianen 2023-12-09 kl. 10:38.
Citera
2023-12-09, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tor7
Exakt! Svenskarna går mot sin egen undergång. Ingen behöver ta något egenansvar och alla blir kränkta för en fis på tvären och då blir det domstol med digra konsekvenser för den som "kränkt". Man ska lågaffektivt tala alla till rätta samtidigt som man alltså får steppa på tårna för att inte råka kränka någon. Resten av världen ser ett land där kaos i form okontrollerad kriminalitet i form av mord och sprängningar härjar. Samtidigt som det är mormodern (i det här fallet), någon gammal tant som åkte dit för HMF eller medelålderssvennen som åtalas för enklare trafikförseelse. Äckligt jävla skitland detta!

Du behöver inte vara orolig hela västvärlden är på väg åt samma håll. Vi har blivit så dekadenta att vi inte längre ser vad som sker utan göder grisen än mer med rena dumheter och låter idioterna styra. Jag ser sedan 20 år tillbaks allt fler likheter med romanernas rikes fall där ytterligheterna härskade mot slutet här har liknande saker börjat hända man bryr sig inte längre om att ha grundtrygghet utan bara jag har det bra så skit i andra. Vår civilisation är på väg att dö ut förbered er på dåliga tider för de kommer.
Citera
2023-12-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Det fanns en anledning till att varför människor var disciplinerade förr, man tog till med hårda tag men i dagsläget tror svennen att höja rösten lite grann kommer skapa disciplin, lol! Hela detta horsamhället är fyllt av satans ynglingar därför att svennen har anpassat sig till att vara en clown som ingen respekterar, inte ens deras egna små barn ser upp till dem eller respekterar dem.

Det var en bra mormor tycker jag, det är bara löjligt att hon åtalas för misshandel.

Jag antar att man (mormor och förhoppningsvis förskolelärarna) först hojtar "Nej sluta!" till barnen som slogs. Vilket nog är ganska vanligt då ungar i två-tre år börjar bli medveten om det egna självet, de börjar bli väldigt "jag centrerade" och fokuserade på "mej, min och mitt". Men att de inte lyder utan fortsatte sitt fysiska gnabb och där mormodern tog tag i "sitt" barn.

Inte så konstigt. Och visst är det bra att prata med barn men deras förmåga att ta till sig vad som kan behöva tas in är väl inte särskilt välutvecklad. Abstrakt tänkande börjar väl utvecklas cirka 12-13 år varför vi har straffmyndighetsåldern på 15. Dessförinnan lär sig barn konsekvenser, empati etc på ett ganska mekaniskt sätt.
Citera
2023-12-09, 10:35
Medlem
Svensken är bra rolig… tydligen livsfarligt och rent av misshandel att ge sina ungar en uppfostran med lite hårdare tag, nä en muntlig dialog som att så får du inte göra Putte… (för tjuttielfte) gången så gör ungen detta ändå… men däremot så finns det många i Sverige idag som hyllar Hamas terrorattack på Israel… det tycker man är okej… Sverige är bra konstigt land numera…
Citera
2023-12-09, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Inte nypt men luggad och någon örfil. Barnaga förbjöds 1977. Och då var det inte helt populärt att det skulle förbjudas. Så det kan varit en svensk mormor. Är ungen bråkig och så är det kanske t. o.m. en som är yngre än 50-talist (som kan haft barn innan förbudet infördes) som kanske själv uppfostrats så men inte anser sig tagit skada av det (som jag).

Oavsett pinsamt för föräldrarna (om de nu är normala) och personalen att ändå behöva hamna där de gör. Nypningar och andra liknande tog inte slut efter 1977 tänker jag. Jag är emot all form av barnmisshandel men ibland kan man bli sinn för stunden och det tycker jag är förmildrande i relation till att du blir utstuderat straffad och eller psykiskt misshandlad. Fördjävligt.
Citera
2023-12-09, 10:59
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paffet
Svensken är bra rolig… tydligen livsfarligt och rent av misshandel att ge sina ungar en uppfostran med lite hårdare tag, nä en muntlig dialog som att så får du inte göra Putte… (för tjuttielfte) gången så gör ungen detta ändå… men däremot så finns det många i Sverige idag som hyllar Hamas terrorattack på Israel… det tycker man är okej… Sverige är bra konstigt land numera…
Tur är väl det att de inte sitter i riksdagen. (för tillfället i alla fall)

Jag har själv jobbat på förskola i 20 år och jag har aldrig vart med om att vi någonsin polisanmält/soc anmält vid nån enstaka hårdhänt handling så man kan undra vad som hänt dittills, kanske de anat något tidigare, kanske barnet ofta hade konstiga blåmärken m.m och de bara väntade på att kunna se det själva först.
Svårt att tro att det bara var denna händelse som ledde till anmälan.

Lite ot: Hade en kollega en gång som soc/polisanmälde en pappa en gång för att flickan sa att pappa stoppade upp en sak i rumpan på henne och det gjorde ont. Chefen ville att de skulle ha ett samtal med föräldrarna först innan man gick vidare men kollegan anmälde ändå.
Visade sig att pappan gett flickan ett stolpiller Alvedon när hon var sjuk i hög feber..
Den familjen var tvungna att flytta från stan och pappan var helt nedbruten.

Visst är det bra att soc/polisanmäla om man misstänker något men det får inte vara på lösa grunder utan att ha "mer kött på benen"
Citera
2023-12-09, 12:00
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3Godisar
Jag blir jätteglad att höra det här!

Som en som växt upp i en tid där detta var vanligt förekommande.

Myser verkligen inombords att de som gör det blir polisanmälda, så att de kan tänka till lite. Få skämmas lite.
Jävla iq-befriade arslen.
Så du är uppväxt med en massa nyp? Hur har det påverkat din personlighet tänker du?

Jag vet inget om fallet men jag vet att alla barn behöver lära sig vett, att man sätter gränser till barnet är viktigt, och jag förstår också att människor blir arga och kan göra överilade saker men att de ändå älskar sina barn och barnbarn. Dvs jag har en vuxen normal inställning till barn och uppfostran, inte en naiv idealistisk inställning.

I övrigt kan man lätt ge exemplet "svenska skolan" som börjar bli världsberömd för allt stök och hur oroligt och högljutt det är i klassrummen. Eftersom läraren blivit av med all makt och pondus och barnen anses kunna uppfostra sig själva. Men det fungerar inte.

Hur kan det någonsin vara bra för barnet och hennes mamma att mormor tvingas prata med polisen och kanske döms i en domstol får något så allvarligt som en tillsägelse med den minsta tänkbara fysiska aktivitet man kan tänka sig?
Senast redigerad av Barents 2023-12-09 kl. 12:05.
Citera
2023-12-09, 12:11
Medlem
Svårt att ta ställning till när man inte vet hur hårt det var och vad som faktiskt hände. Däremot är det viktigt att vara 'fysisk' med barn och inte bara använda ord. Detta är helt naturligt på samma sätt som vi inte bara ger våra barn komplimanger, utan kramar dem.
Skulle nog vara mer bekymrad över ständiga blåmärken etc om man såg det eftersom det skulle kunna tyda på kontinuerliga aggresioner. Eller om man såg avvikande/förändrat beteende.
Sedan får jag erkänna att det första jag tänkte när jag läste om detta, var all verbal misshandel av barn man ser. Dvs föräldrar som anklagar, förebrår, lägger skuld på sina (små) barn för händelser som de rimligtvis inte föratår. Jag pratar alltså inte om regelrätta utskällningar, utan summan av alla dessa små gliringar för att /mamma blev sen/, /pappa tappade de där sakerna/, /barnet råkade stå ivägen för.../. Hoppas ni fattar. Många sådana här situationer tror jag uppstår pga stress och vuxna ur balans.
Citera
2023-12-09, 12:11
Medlem
Klemos avatar
Mormor var säkert sätt ute, dagens svenska barn är helt odrägliga.
Citera
2023-12-09, 12:32
Medlem
Förmodligen inte första, sista eller enda gången denna individ gör så. Chansen borde väl inte vara jätteliten att personen i fråga gjort liknande på barnets mamma, som liten?

Ett nyp så öppet, kan ju bli/vara värre privat bakom stängda dörrar. Helt rätt med anmälan. Kameror finns ju, som bevis antar jag.

Själv tycker lite väl att bli dömd för det, om inte bevisen visar att det var värre än man tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in